Guide: Fem pædagogiske greb til kreative AI-værksteder

Inddrag børnene aktivt
Du behøver ikke at være teknologiekspert for at arbejde med AI. Det vigtigste er, at du som pædagog stiller dig nysgerrigt ved siden af børnene og går på opdagelse sammen med dem. Det kræver ikke mere end en computer, der har adgang til for eksempel Copilot, før man kan komme i gang.
Når børnene selv får indflydelse på ideer og rammer, bliver de engagerede medskabere. Og nogle børn, der normalt ikke tager ordet i fællesskaber, kan pludselig træde i karakter som vejledere. AI bliver dermed et kreativt redskab til at styrke børnefællesskaber og børns oplevelse af egne evner.
Skab variation med analoge og digitale materialer
AI skal ikke stå alene i et kreativt værksted. Tværtimod fungerer det bedst, når det indgår i en bred vifte af æstetiske udtryksformer.
Kombinér digitale værktøjer med pap, tusser, fjer, ler, stof og limpistol. Børnene kan for eksempel generere billeder med AI, som de efterfølgende bygger videre på i pap og karton.
Genstart den kreative proces
Din rolle er at støtte idéudviklingen og give sparring, også – og især – når AI ikke virker efter planen. Her er det netop styrken, at børn kan skifte materiale og fortsætte deres kreative proces.
Et lavpraktisk råd: Sæt printeren i samme rum, så børnene hurtigt kan få deres AI-gererede billeder i hånden. Laminér dem, og giv dem værdi. For børnene er det her en skat, som de kan vise deres forældre: Den kunstige intelligens har tegnet det, men det er mig, der har fundet på, hvad den skulle tegne.
Skab rum for undren, kritik og samtale
Forhold jer kritisk sammen med børnene over for AI. Brug det som anledning til refleksion, hvis den kunstige intelligens skuffer eller er stereotyp. Hvad siger det om vores forestillinger, når AI viser ’et rigtigt pigeværelse’? Hvad gør det ved vores forståelse af køn, krop og identitet?
Brug AI som løftestang til at tale om normer, mangfoldighed og stereotyper, og hvordan de formes og vedligeholdes.
Tag højde for etik, GDPR og retningslinjer
De værktøjer eller tjenester, du bruger, skal være i overensstemmelse med GDPR-reglerne. Undersøg om kommunen har licenser og retningslinjer. De data, du giver til AI’en, må aldrig indeholde personoplysninger eller være personfølsomme. Derfor må du ikke give AI’en børns navne eller dele kommunikation mellem børn, kollegaer eller forældre. Du skal heller ikke dele billeder, der viser børn, kolleger eller forældre, med AI’en.
Kilder: Thomas Enemark Lundtofte, forsker, og Joakim Rasmussen, pædagog
Læs også: Fantasiverdener: Pædagoger åbner døren til ny kreativitet
Læs også: Sådan fik vi engageret børn, der ikke gider saks og lim