Europæiske ministre: Invester i dagtilbud af høj kvalitet
EU's ministerråd, der vedtager EU's lovgivning, har netop vedtaget en henstilling til, hvordan medlemslandene kan arbejde for høj kvalitet i dagtilbud. Uddannelsesområdet, som dagtilbud hører under, besluttes i de enkelte lande, så henstillingen er ikke bindende.
Men det er en klar og entydig opfordring til EU-landene om at investere i dagtilbud af høj kvalitet.
Det er en god nyhed, også for danske pædagoger, mener BUPL:
»EU siger nu klart og tydeligt, at høj kvalitet i dagtilbud kræver veluddannede og vellønnede professionelle. Det kan vi bruge i argumentationen for at løfte professionens betydning og anseelse på en måde, så det skaber resultater. Det gælder i debatten om minimumsnormeringer, som er højaktuel nu i forbindelse med folketingsvalget og ved overenskomstforhandlingerne,« siger Lasse Bjerg Jørgensen, medlem af forretningsudvalget i BUPL.
Klare anbefalinger
I henstillingen har EU en række anbefalinger til medlemslandene om, hvordan de opnår høj kvalitet i dagtilbud. Henstillingen indeholder blandt andet anbefalingerne om:
- Adgang for alle børn til dagtilbud af høj kvalitet.
- Læreplaner som anerkender børn interesser, legens betydning, kontakt med naturen, musik, kunst og fysisk aktivitet.
- Uddannelses-, løn- og arbejdsforhold, som bidrager til professionalisering af området, og som giver de professionelle tid til observation, planlægning, forberedelse, refleksion og samarbejde med kollegaer og forældre.
- Evaluering af det pædagogiske arbejde i institutionerne med inddragelse af børns perspektiver.
Vi er ikke i mål
Danmark er i front, når det gælder andelen af børn, der går i dagtilbud, men på andre områder halter Danmark bagefter. Danmark ligger for eksempel lavt i forhold til andre OECD-lande, når det kommer til pædagoglønninger sammenlignet med læreres lønninger:
Der er større forskel mellem professionernes løn her end i mange andre lande.
Henstillingen rammer også ned i den aktuelle danske debat om vilkårene i daginstitutioner.
»EU understreger betydningen af, at hvis man skal kunne udføre et godt pædagogisk arbejde, så skal der være tid til både at planlægge arbejdet, udføre det – og til at evaluere arbejdet i personalegruppen. Der er vi ikke i mål,« siger Lasse Bjerg Jørgensen.
Henstillingen om dagtilbud af høj kvalitet lå klar sidste forår, men den er først nu blevet vedtaget enstemmigt af undervisningsministrene. Samtidig har EU-kommissionen udarbejdet et arbejdsdokument med 22 faktorer, der skaber kvalitet i dagtilbud. Listen rejser blandt andet spørgsmålet om normeringer, uddannelse af personalet, tid til forberedelse og om sammenlignelige lønninger for pædagoger og lærere.