Dansk pædagogik får særlig rolle i FN: "En stor ære"

Den danske dagtilbudstradition fortjener international opmærksomhed, mener forsker Ditte Winther-Lindqvist, som sammen med DPU nu får en særlig international rolle på børneområdet.

Udenlandske forskere i pædagogik kommer i de næste fire år til at se mere i retning af Danmark, for Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) har fået en særlig udnævnelse af Unesco, FN’s organisation for uddannelse, videnskab og kultur.

Udnævnelsen kaldes ’Unesco Chair’, hvilket i denne sammenhæng kan oversættes til lærestol eller formandskab. De næste fire år spiller DPU med lektor i udviklingspsykologi Ditte Winther-Lindqvist i spidsen således en vigtig international rolle og skal blandt andet stå i spidsen for forskning, konferencer og aktiviteter på småbørnsområdet.

Forskeren understreger dog, at selv om hun både er leder af DPU’s forskningsprogram ’Småbørnsliv i dagtilbud’ og talsperson for Unesco Chair, er det DPU og den samlede gruppe af småbørnsforskere, der har fået udnævnelsen.

 

En stor ære

Det er en stor ære at kunne være med til at promovere Unesco og alt det, organisationen står for på børne- og uddannelsesområdet, mener lektoren, som vil bruge udnævnelsen til at udbrede viden om den nordiske tilgang til pædagogik og børn.

”Vi kommer til at promovere den nordiske praksistradition for vuggestue og børnehaver. Det har vi i Danmark en ret fantastisk model for. Vi vil især lægge vægt på vores børnesyn og på det danske fokus på leg og børneperspektivet,” siger hun.

”Men i Danmark vil vi gerne sætte større fokus på omsorg. Det bliver et kerneord i chair’ens fireårige periode,” fortsætter forskeren og fortæller, at omsorg også bliver nøgleordet for den åbningskonference den 5. april, hvor DPU skyder projektet i gang.

 

’Vi står i en regulær omsorgskrise’

Der er brug for fokus på omsorg, mener Ditte Winther-Lindqvist. For selv om hun er stolt af den danske dagtilbudstradition, står vi efter hendes mening i en regulær omsorgskrise.

”Vi har i mange år manglet fokus på omsorg. Vi har taget for givet, at alle pædagoger ved, hvad omsorg er, og hvorfor det er vigtigt. Men i den styrkede pædagogiske læreplan er det uklart, hvad et pædagogisk fokus på omsorg kræver,” mener hun.

Det skyldes efter hendes mening, at vi i mangel af professionelle begreber bruger et sprog ’hjemmefra’, når vi taler om omsorg.

”Prototypen for omsorg er den, du finder mellem mor og barn. Og det er en dårlig målestok for den type omsorg, du møder klokken 9.30 i en børnehave. Vi bliver nødt til at hive omsorgen ud af mors skørter og skabe et sprog for den måde, pædagoger og børn er sammen på i vores dagtilbud,” siger hun.

 

Læs hele interviewet med Ditte Winther-Lindqvist i Børn&Unge nr. 2/2021


 

 

I spidsen for internationalt program
  • Ditte Alexandra Winther-Lindqvist er 45 år
  • Lektor i udviklingspsykologi ved DPU, Aarhus Universitet. Har bl.a. forsket i sorg, leg, pædagogik, identitet og udviklingsovergange.
  • Unesco Chair-programmet, som hun nu er i spidsen for, har i 30 år søgt at fremme internationalt samarbejde mellem universiteter og netværk gennem videndeling og samarbejde.
  • Som Unesco Chair forpligter man sig til at udbrede kendskabet til FN’s verdensmål og Unesco's ambitioner om høj kvalitet i uddannelse til alle børn i verden.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.