1. Det gør børnene klimabevidste
Tidlige erfaringer og oplevelser med vand giver børn en begyndende forståelse for vand som element og for vands betydning for klimaet. Den globale opvarmning handler om isen, der smelter, og om for meget vand (oversvømmelse) og for lidt vand (tørke). Børnene forstår også, at grundvandet og rent drikkevand er en ressource, som vi skal passe på.
2. Det opfylder læreplanen
Vandeksperimenter kan gøres til en del af daginstitutioners arbejde med læreplanstemaet ’Natur, udeliv og science’. I temaet arbejdes ikke mindst med at give barnet de første erfaringer med blandt andet naturvidenskabelige tænke- og analysemåder, lovmæssigheder i naturen og lege i naturen.
3. Børnenes nysgerrighed vækkes
Med legende vandundersøgelser kan I give børnene lyst til og mod på at udforske og blive klogere på naturvidenskabelige spørgsmål som: Hvor kan vi finde vand? Hvad sker der egentlig, når en isterning smelter? Hvad bliver der af vandet i vandpytten? Og hvorfor er det ikke al slags vand, vi kan drikke?
4. Svær science bliver let tilgængeligt
Støt jer til science-pædagogiske principper om at tage afsæt i børnenes egen undren og interesser. Understøt en legende og eksperimenterende tilgang ved at lade børnene være aktive. Brug sanserne, når I undersøger, hvordan vand lyder, føles eller smager. Stil åbne og produktive spørgsmål, der får børnene til at reflektere og fremsætte hypoteser. I kan indlede spørgsmål med: Hvad tror du, der sker, når…? Og inddrag science-begreberne, når I taler om skyernes navne eller måler nedbør på legepladsen.
5. I får lys, luft og bevægelse
Temaet vand og vandløb giver masser af muligheder for udendørsleg og eksperimenter i naturen: Byg for eksempel en vandbane, og prøv at få vandet til at løbe en bestemt vej eller måske løbe over sine bredder. Brug indsamlet regnvand og opsamlingsspande under legen, så projektet er klimavenligt. Prøv også at lave jeres egne regnvejrsskyer ved at koge vand over ild i en gryde. Når vandet koger, damper skyerne op. Lægger I låg på, vil der under låget samle sig dråber, som ’regner’ ned i gryden igen.
6. Vandleg er også sanseleg
Indenfor kan I eksperimentere med at få vand til at smage af salt, mynte eller måske appelsin. I kan søge efter vand i alt fra radiatorer til toiletter. Prøv også at fryse børnenes legetøj ned i et iskoldt vandbad, og befri det igen dagen efter ved at tø det op med varmt vand eller hakke det fri med en hammer.
7. Projekter gøres til hverdagsrutiner
Tal om rent drikkevand og kroppens optagelse af vand under frokosten. Tal om vandforbrug under håndvasken. Og hver gang I møder en vandpyt eller overraskes af regnvejr, er der grundlag for en snak om vandets kredsløb. Der er masser af science i hverdagens rutiner.
8. Pædagogen er også 'professor'
For at kunne svare på børns nysgerrige spørgsmål om vand, er det godt at vide, hvordan skyer dannes, hvorfor det regner og sner, hvordan grundvandet dannes, og hvordan solen får vand fra søer og hav til at stige til vejrs. Også vandets tre tilstandsformer: vand, is og damp er gode at kende, og en sjov fagteleg med hænderne kan illustrere dem for børnene: Når vandet er is, fletter I fingrene fast sammen. Når det er flydende, løsner I grebet og vugger hænderne lidt. Og når vandet er damp, slipper I grebet og fører fingrene frit opad.