Teaterfestival 2008

De nye tendenser i årets forestillinger går mere på indholdet end på formen. Men samtidig er det visuelle udtryk i højere grad blevet en aktiv del af spillet.

Dansk børne- og ungdomsteater følger med tiden og fornyer sig - trods fordomme om det modsatte. Den årlige præsenterbakke for nye og nyere forestillinger har således skiftet navn. Verdens største "Børneteaterfestival" hedder nu "Festival - teater for børn og unge". Hvilket er helt i overensstemmelse med det store spænd i alder, indhold og genrer, som teatrene dækker med deres festivalforestillinger. I år var der tale om hele 164 forskellige.

Men det er ikke kun formelt, der sker forandringer. På festivalen forrige weekend i Næstved var der flere nye tendenser i det kommende års teatertilbud til børn og unge.



Nye virkelighedsnære tekster. Efter nogle år med et væld af dramatiserede, klassiske eventyr er flere børne- og ungdomsteatre vendt tilbage til de nyskrevne historier med gode, virkelighedsnære tekster. Den høje kvalitet skyldes blandt andet, at eminente forfattere som Kim Fupz Aakeson, Bo hr. Hansen og Nikoline Werdelin er kommet på banen. Og Jesper B. Karlsen, som kommer fra en særlig uddannelse for dramatikere, der vil skrive til børn og unge. Både med og uden manuskriptforfatter er der som noget nyt forestillinger om børn med særlige talenter. Det handler ikke om at hylde små stjerner. Men om voksne, der har det med at være tonedøve overfor børn, der ikke er, som de forventer.



Mere menneskelige voksne. Det danske børneteater har altid haft ry for at være antiautoritært. Men i år er det en klar tendens inden for flere aldersgrupper, der rækker videre og bredere end den traditionelle børnevinkel. At voksne - og især forældre - er groteske væsener og skal spilles derefter. Flere af de nye forestillinger tager konflikter mellem børn og forældre seriøst. De går i dybden med samfundsuorden og livsstilsnormer for at komme bag årsagerne til problemerne. Selvom de voksne bærer sig tumpet ad, har de fået flere, menneskelige nuancer. Det betyder ikke, at fokus er flyttet, eller humoren er forsvundet. Mere end nogensinde ses verden i børnehøjde med al den livsappetit, det almindeligvis indebærer.



Samspil med scenografien. Generelt drejer de nye tendenser sig mere om indhold end om form. Men på formsiden blomstrer mangfoldigheden fra det mest enkle - én skuespiller - til det store, spektakulære udtræk med mange medvirkende og masser af scenografi og musik. Sjove, stærke og visuelt spændende videoprojektioner, der sprudler af fantasi, indgår i mange af de nye teaterforestillinger. Teatrene bruger ikke kun billederne til at skabe flotte rammer. De nye, digitale muligheder inspirerer til et mere aktivt samspil med scenografien, end man før har set. Flere teatre er også begyndt at versionere deres forestillinger. For eksempel spilles flere både udendørs og indendørs. Andre tilbyder at tilpasse den samme opsætning til flere aldersgrupper, så den både kan spilles for børnehaver og skoler.





Gys, grin og gråd



Søstærke myter

"Den lille pige fra havet" er en munter og yndefuld erfaringsrejse for de yngste børn. En tur - ikke ud i verden - men ned under havoverfladen, hvor myterne lever, og havheksen hersker. Historien om pigen ved Vesterhavet, bedsteven med fisker Ejnar, er frisk og sød. Livlige småfisk drøner i fuld fart over scenen, og rapfodede havpiger danser på havet til fed musik. Fiskekutterens dunkende motor leverer Teater Månegøgls medspillende dukkefører. Men det bedste er video-projektionerne. Billederne er historien og ikke blot kønne rammer. De er det dybe hav, som tilskuerne trækkes med ned i for at finde havpigerne og deres sang. Det smukkeste, den lille pige nogensinde har hørt. Turen gennem havet er svær. Pigen må låne en havfrue-fiskehale af havheksen og betale med sit røde hår. Men da solen står op, har hun lært havpigernes sang og får sit flotte hår igen.

"Den lille pige fra havet"

Teatret Månegøgl

Tlf. 3257 7370

www.hannetrolle.dk





Lige i øret

"Kling Klang" en herlig oplevelse om musik og lyde, og hvad det gør ved os. Om mennesker, der mødes, og sød musik, der opstår og skaber kontakt - helt uden ord. Luften er fuld af lyde. Bløde, blide lyde, som når den smilende pige synger i sit poetiske blå univers. Eller hårde lyde fulde af klang, som manden skaber med sit slagtøj med rytmiske slag på metalvægge, køkkengrej, bestik og en cykel med små spande. Gulerødder mod et rivejern siger sjove lyde, men kan også svæve fra hende til ham og genoprette de søde klange, der er kommet til at skurre. Lydene kravler ind i ørerne og fylder kroppen med glæde og gys, når det pludselige brager løs. Der er også lyde, der ligner ord. Øøøh og hm, der bliver til en lang, skæg snak mellem de to musikalske medvirkende. Det Lille Turnéteaters "Kling klang" er en forestilling lige i øret til små børn og også de lidt større.

"Kling Klang"

Det Lille Turnéteater

Tlf. 5944 0066

www.detlilleturneteater.dk







Virtuost skuespil

"Grebet i luften" er en soloforestilling med en mand, der vil fortælle en historie. Det bliver til flere. Ligesom det at fortælle er noget af en underdrivelse for De Røde Hestes virtuose spillestil. Sproget er i en klasse for sig - velartikuleret og klangfuldt. Den lange, tynde sprællemand i hvid sommerhabit og stråhat gnistrer af kontrolleret energi og har et forrygende udvalg af komiske lyde og stemmer. Mere end nok til at få de mest skægge og skræmmende ting til at ske og publikum til at tro på dem. Et loddent monster viser sig gudskelov at være en lyserød kanin. Men den historie er for uhyggelig, den skal ikke fortælles - og bliver det alligevel. For først skal han liiige have den helt rigtige historie i sit sommerfuglenet. Den om pandekagen, som man straks kan dufte. Pandekagen vil ikke spises, men hopper op af panden og triller ud ad landevejen. Under stor komik og tumult slipper den fra det ene lækkersultne dyr efter det andet. Indtil en snedig gris bliver dens højt smaskende banemand.

"Grebet i luften"

Teatret De Røde Heste

Tlf. 2714 3298

www.deroedeheste.dk





Underfundigt cirkusteater

"Natcirkus" er en forestilling, der bæres af en enkelt skuespillers underspillede, komiske format. Cirkustjener Sørensen fra Teatret Møllen har engang været soldat i den danske hær og taler cirkusdansk med let, sønderjysk dialekt. Det bliver hans klassiske klovnefigur kun endnu mere underfundig af. Blikket og mimikken er hans adgangskort til publikum, som gerne giver en hånd med, når cirkustjeneren har brug for lidt hjælp. I hans cirkus præsenteres hverken gejl eller glimmer, men hverdagens skæve eksistenser, som garneres med saxofonspil og finurlig lommefilosofi. Dér kommer folk rendende med deres nat- og dagdrømme og vil optræde med både det ene og det andet. Men modet svigter i de fleste tilfælde, og så må Sørensen jo selv træde til for at give drømmene krop og stemme. Dyretæmmer Olsen kan nu godt selv. Han er nemlig blind, og så er dyrene jo usynlige. Det er cirkusprinsesse Olga også, for hun er en loppe...

"Natcirkus"

Teatret Møllen

Tlf. 7452 6679

www.teatretmoellen.dk





Drønskæg satire

"Far, mor og børn - hver dag!" er en veldrejet, drønskæg satire over nutidsidealet, den perfekte familie. Noget, der er meget langt fra den virkelighed, som Teater Hund tegner af børnefamiliernes opkørte hverdag. Værst går det ud over børnene, som hovedrystende må leve med urimelige forældres tåbelige adfærd. Det bekræfter et stærkt underholdende besøg i Voksenologisk Have, hvor bur efter bur viser situationsspil fra familiens Danmarks køkken. En stormønstret rædsel med mælkekarton og ost i monsterstørrelse, som ikke ligefrem indbyder til samtale. De voksne lytter alligevel heller ikke. De ved bedre, men er mest optaget af deres egne behov. Far og mor kan godt omprogrammeres til at være kærlige, nærværende og ustressede, men ikke ret længe. Så fyger det igen med formålsløse formaninger og hysteriske morgenrutiner. Teater Hunds grinagtige, kropslige spillestil og kommenterende replikker er perfekt til emnet og går lige ind hos de 5-årige.

"Far, mor og børn - hver dag!"

Teater Hund

Tlf. 2616 1410

www.teaterhund.dk









Komiske klumpedumper

"Gubben og æslet" er småbørnsteater af den - bogstavelig talt - solide slags. Trædukkerne er søde, men lovlig klumpedumpede. Til gengæld har Jytte Abildstrøms Teater en nærværende dukkefører med sikker sans for sprog og tonefald. Med skiftende stemmeføring får Gubben, hans finurlige æsel Lille Grå og de andre dyr karakter. Spillet mellem dukkerne er fuld af kærlig komik og små pudsigheder, som giver tryghed og ro til at opleve. Lidt for meget ro, hvis ikke et lystigt klaver spillede med hele vejen. Men så med ét driller alting. Prinsessen er forkølet, fugleungen er fræk, og lammet blevet borte. Py ha. Gubben og æslet strenger sig an for at klare ærterne, men pludselig skal en fuglekasse sættes op. Heldigvis er Gubben en praktisk mand, og alle ånder lettet op.

"Gubben og æslet"

Jytte Abildstrøms Teater

Tlf. 3887 1819

www.riddersalen.dk







Klarsyn i børnehøjde

"Hjelm" er en stor, billedflot forestilling om terror og krig set i børnehøjde. Carl og Erik er begge ti år og mødes tilfældigt på Hjelm. Øen, hvor de fredløse slog sig ned, og Marsk Stig lod bygge et fæstningsværk. Drengene leger og udveksler erfaringer om at savne og måske miste en far og trodsigt påstå, at man ikke savner ham. For Erik er søn af Erik Klipping, der blev myrdet på Hjelm i 1286 af Marsk Stig, og Carls far er soldat i Afghanistan. Med det som afsæt fortæller Holbæk Teater bredt og muntert vidtløftigt om børns klarsyn og veludviklede retfærdighedssans. Men også om ensomhed og aggression, der går ud over den nærmeste - i Carls tilfælde hans fortravlede, men kærlige mor. Selv om konflikterne står i kø, er det ikke nogen trist oplevelse. Kun lidt for lang i spyttet, når skuespil, dukker, sang og musik overdøves af for meget Danmarkshistorie.

"Hjelm"

Holbæk Teater

Tlf. 59431777

www.het.dk





Skønne skrøner

"Olde Krudts eventyr" er en skør og skæg børneopera med farverig musik af Tjaikovskij og sange, der indgår naturligt i helheden. Den handler om to beboere på et plejehjem. Hun, Olde Krudt, sidder i rullestol, han bruger rollator. Men ligheden mellem Musikteatret Undergrundens energiske, antiautoritære gamlinge og et par oprørske børn er slående. Sammen med den livlige mimik skaber det en direkte linje til publikum, der oplever lidt af hvert. Urkomiske skænderier for eksempel, når rullestolen kolliderer med rollatoren. For Olde Krudt er en strid dame. Selvhjælp får også ny betydning, når mandens stok baldrer glasset i skabet med småkagerne. De gamle ryster på hovedet over system-Danmark, men nyder, at personalemøderne giver dem frirum. Så op ryger rullegardinerne, der skal bilde de gamle ind, at det er nat. Nu er det tid til løjer og løgnehistorier med en snert af den alvor, der gør dem værd at lytte til.

"Olde Krudt"

Musikteatret Undergrunden

Tlf. 4057 0487

www.undergrunden.com



Barske løjer

I "Den Store Bastian" lader Thalias Tjenere børn opdrage børn. Den gamle, magtpædagogiske gyserbog står på højkant i en snild scenografi. Men indholdet er frækt vendt på hovedet, så den grumme historie om en opdragelse, hvor alt anderledes skal fjernes og passes ind, er knivskarp. Klædt i knæbukser, skjorte og slips med runde, lyshårede kæmpehoveder ligner de artige børn uhyrlige, små voksen-kloner. Deres ordløse, ondskabsfulde afretning af de uartige jævnaldrende er ren mobning. Det er barske løjer, når duksedrengene og -pigerne hujer af sted efter et af ofrene, der spiser for meget. Den flommefede dreng med hængevommen er hurtigt klaret. Vupti. Så flår de sulet af ham og tvangsfodrer ham med grøntsager. Det er ondt, men også ustyrligt morsomt. Hurtiggående komik og vital pantomime sikrer nemlig, at spillet ikke er mere sørgeligt, end et barn kan bære.

"Den Store Bastian"

Theatret Thalias Tjenere

Tlf. 8613 7899

www.thaliastjenere.dk (linket fungerer ikke længere).





Formidabel digtning

"Pigen, der rejste sin vej" af Nikoline Werdelin er fuld af fantasi og pragtfulde ordspil og med en flot dialog. Men det er Teatret Lampes overrumplende, sceniske fortolkning, der gør mødet med pigen, som vil være digter, til en formidabel oplevelse. Hjemme er der ingen forståelse for skriveriet. Forældrene ses kun som to par kæmpemæssige, komiske ben. Men det er rigeligt far og mor for den søde og seje pige. Med solbrillerne selvbevidst anbragt i det brandrøde hår tager hun hjemmefra for at få fred til at digte. For når digtningen kalder, må hun svare. Den hjælper også til overlevelse, for det er hårdt at være på egen hånd. Pigen søger først ly hos en posedame. Senere træffer hun enorme, skønne og stygge rotter, fisefornemme geder og mosekonens børn, der trækker hende ned i dyndet. Ingen steder må hun bestemme selv. Så pigen vender hjem. Men hun ved godt, at en digter må rejse ud igen.

"Pigen der rejste sin vej"

Teatret Lampe

Tlf. 3536 1947

www.teatret-lampe.dk





Tragikomisk performance

"Det hungrende bæst" er en lille, levende musikalsk performance, fuld af opfindsomme påfund og dramatisk sang af Rasmus Lyberth. Med sikker hånd blander Teater2Tusind poetiske, grønlandske myter med moderne klimaændringers hårde fakta for de hvide bjørne. Engang tog en kvinde, der mistede sit barn, en isbjørneunge til sig, så den overlevede. Mange år efter, da hungeren truer, tager isbjørnen ud for at fange sæl, så bygdens mennesker ikke skal sulte. Men der er ingen sæl i det alt for varme vand, og isen kan ikke længere bære. Isbjørnen er tæt på at drukne. Heldigvis ender den dramatiske historie lykkeligt. Bjørnen svømmer helt til Bengalen, hvor den forsvinder ind i urskoven i selskab med en tiger. En passende slutning på en tragikomisk historie om natur og kultur. Hvor formen er enkel og virkningen stor.

"Det hungrende bæst"

Teater2Tusind

Tlf. 6221 7888

www.teater2tusind.dk





Hæsblæsende mirakler

"Miraklernes tid" er en hæsblæsende komedie med en herlig historie. Teater NEO's rørende skægt og kært spillede Dennis P. er plaget af pubertetsproblemer og voksne, der forventer forståelse uden at give noget igen. Så han beslutter sig for at bede Gud om hjælp. Men hvordan? På knæ? Dennis kaster sig ud i det og oh mirakel. En ragekniv af en ærkeengel giver ham en engel-licens med ret til at udføre middelstore mirakler. Pludselig har Dennis hår, hvor de før fatalt lod vente på sig. Så mirakler er dejlige, men de er svære at styre. Det er ikke fedt, når hans sørgende, bekymrede mor trisser ud af forestillingens store svingdør. For så at valse ind igen som vulgær dulle, der scorer den sarkastiske klasselærer. Den er også gal med forholdet til hans bedste ven og den pige, de begge er forelsket i. Så Dennis prøver at få miraklerne justeret, men indser, at det er bedst at klare problemerne ved egen hjælp.

"Miraklernes tid"

Teatret NEO

Tlf. 8641 7746

www.teatret-neo.dk





Action og poesi

"Bokseren og ballerinaen" er vittigt og underholdende danseteater om naturen, der går over optugtelsen. Dansk Rakkerpak har anbragt en dreng og en pige i hver sit hjørne af en boksering, hvor de kæmper mod deres fars og mors havarerede drømme - og vinder. Den rappe pige i strutskørtet er vild med at bokse. Blot hendes mor et sekund ser den anden vej, er hun i gang med paraderne. Men den går ikke. Boksning indgår ikke i den komisk opstyltede mors planer med sin datter. Hun skal være ballerina, skal hun. Den tykke dreng laver fuldendte piruetter, men den slags pigepjat vil hans far godt have sig frabedt. På med boksehandskerne, for sønneke skal være champion, selv om talentet peger i en helt anden retning. De umulige forældre fremstilles som lovlig grove karikaturer. Til gengæld danses og spilles de to børn med en herlig blanding af action og poesi.

"Bokseren og ballerinaen"

Dansk Rakkerpak

Tlf. 2178 4748

www.danskrakkerpak.dk





Indtagende rundtur

"En helvedes rejse" handler om, hvordan pigen Selene bliver bevidst om, hvem hun selv er. Hun indser også, at livet ikke varer evigt. Men det er sådan set helt i orden. Den sprælsk spillede Selene har nemlig været en tur i helvede- eller i hvert fald i helvedes forgård. Der møder hun sin morfar, som døde, før Seline blev født. Og så begynder en festlig rundtur mellem scenografiens knejsende, hvide flader, der giver basis for nogle hamrende flotte videoprojektioner. En visuel stærk ramme for den magiske realisme, der er grundtonen i Team Teatrets indtagende dannelsesrejse. For morfar er et rigtigt legebarn og også drillesyg. Men kun, fordi han vil gøre Seline klogere. Hun prøver slikspiseriets gift og konfronteres med sin egen, indre drilledjævel. Men da hun møder sig selv, vil Selene tilbage til kufferten på mormors loft. Der, hvor det hele begyndte.

"En helvedes rejse"

Team Teatret

Tlf. 9712 5577

www.teamteatret.dk





Sprogforbistret satire

"Medfødt" er håndfast anskuelsesundervisning i forskellighed og fordomme pakket ind i skæg satire. Med afsæt i sjov og ægte sprogforbistring mellem svensk og dansk fortæller teatret Ramaskrig en skøn skrøne af en mobbehistorie med skarpe kanter. Fra ti-års alderen opdager et par tvillingesøstre, at de bliver mere og mere forskellige. Den blide flinkepige er begyndt at blive svensk, og så kan det jo kun gå galt. Hun er blevet nationalitetsforskudt, så de andre pludselig ikke forstår, hvad hun siger. Heller ikke tvillingesøsteren, der snart ikke ved, om hun selv skal være svensk eller dansk. Fermt og med energisk kropskomik serverer de to, elegant sortklædte medvirkende den ene håbløst fordumsfulde situation efter den anden. For danskere skifter nødigt mening - hverken om svenskere eller andre fremmede.

"Medfødt"

Teater Ramaskrig

Tlf. 6077 2516

(ingen hjemmeside)





Komisk kassetænkning

"Kasse-Madsen" er intenst og magisk animationsteater om store ting i livet. En skøn, ordløs historie med et udspekuleret lysshow og forførende, poetisk musik. Lillebitte Madsen er en reserveret dukkemand i beige-brun kittel med styr på det hele. Men så en dag dukker kasserne op i hans liv. Kasser i alle mulige og umulige størrelser og faconer fiser og farer rundt på scenen og giver rod i Kasse-Madsens velordnede alene-liv. Der er kasser, som er lysende kærlige, og kasser, der danser på komiske pibestilkeben. Nogle kasser skræmmer. Men Kasse-Madsen vokser hurtigt i størrelse og selvtillid, og han kan også true. Det er bare bedre at lade være, erfarer Kasse-Madsen. For det er sjovere at have nogen at dele livet med, og så må man give sig. Det er den kloge lære af Teater Refleksion og Kasse-Madsens mesterlige kassetænkning.

"Kasse-Madsen"

Teater Refleksion

Tlf. 8624 0572

www.refleksion.dk





Liv i kludene

"Forever Young" tager tilskuerne med på en guidet teatertur gennem syv årtiers Danmarkshistorie. Munk & Pollner sætter fokus på ungdommen. Men rammen om forestillingen er de store strømninger, der afløser hinanden på videoens medfortællende diasshow. Det er gevaldigt underholdende. Især i de første og fjerneste årtier, hvor sex og rock er forbudt og farligt, og teenagerne holder deres indtog. Dobbeltmoralen blomstrer i de skægge rollespil, hvor hver generation har sit ungdomsoprør på hjemmefronten, der ikke har spor med 1968 at skaffe. Skuespillerne balancerer fint mellem venlig satire og indfølte portrætter, som er bygget på virkelige menneskers historier. Når rødstrømper og kollektiver er overstået, kommer der skønt liv i kludene. Med komisk disco-dans, punk, heavy og hiphop viser de unge, at de ikke deler sig efter anskuelse, men efter stilarter.

"Forever Young"

Munk & Pollner Teaterproduktion

Tlf. 2398 2655

www.munkogpollner.dk





Barske realiteter

"Majbrit" er en hudløst spillet monolog om at påtage sig ansvaret for sine egne handlinger. Det er Majbrit på sytten ikke meget for. Til gengæld er hun rigtig god til at skyde skylden på alle andre. Den gamle mand for eksempel, han kunne bare have ladet være med at være på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Så var han jo aldrig blevet overfaldet, vel? Og Majbrit havde ikke gået hvileløst rundt i arresten sigtet for grov vold, der hurtigt kan ændres til drab, hvis manden dør. Det var ikke meningen, og så kan hun ikke være skyldig. Eller kan hun? En sang understreger, at alt plejer at kunne klares med et "undskyld". Nu er det anderledes, og de barske realiteter trænger ind på den hårdkogte teenager. Hos Teatertruppen Replikken spilles hun med en effektiv blanding af trods og skyld og skræk, der lægger op til en god debat.

"Majbrit"

Teatertruppen Replikken

Tlf. 2330 8191

www.replikken.dk

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.