Teater: At skabe sig er at skabe

Pædagog bekæmper sine grænser ved at spille hovedrolle i stor opsætning af musicalen "Les Misérables" - og bruger resultaterne i sit arbejdsliv.

På Østre Gasværk Teater i København var det Maria Stenz, der sang rollen i samspil med Per Pallesen. Nu skal den 48-årige pædagog Margitt Rosengren Jensen passe hvervet som den kyniske kromutter Thenardier. Om dagen kærer hun om børnene i Holberghaven i Holstebro, om aftenen udnytter hun den forældreløse Cosette i Musikteatret Holstebros nye opsætning af verdens nok største musical - "Les Misérables". Der er premiere i aften, fredag den 22. februar.



De næste godt to uger kommer Margitt Rosengren Jensen til at stå over for et publikum på samlet op mod 15.000 mennesker. Hun skal iklæde sig rollen at modtage penge for at have Cosette i familiepleje, men bruger dem alle sammen på sit eget barn. Hun skal kravle ind i misbrugets psykologi.

Den varme og imødekommende Margitt Rosengren Jensen er nødt til "at skabe sig" for at leve op til kravene. Hun kravler over de naturlige grænser i sit sind. Men hun er overbevist om, at også en følelseskold rolle udvikler hende. Med gevinster for både eget liv og arbejdsliv.

"En eller anden har sagt, "at skabe sig er at skabe". Du kommer videre, når du bruger dig selv og din stemme på scenen," siger Margitt Rosengren Jensen.



Spillede kærestepar Pædagogen har spillet amatørteater det meste af sit liv, men nu skal hun for første gang medvirke i semiprofessionel opsætning. De allerstørste roller i "Les Misérables" passes af sangere og dansere, som lever af at stå på scenen. Rundt om dem befolkes musicalen i Holstebro med talenter fra store dele af Jylland. De er udvalgt ved en audition med flere hundrede deltagere.

Scenen har haft stor betydning for Margitt Rosengren Jensens liv. Det var også her, hun mødte sin mand. De skulle spille kærestepar i "Eventyr på fodrejsen", og da forestillingerne var ovre, besluttede de at fortsætte. Det er 30 år og tre børn siden.

Den yngste, Sofie på 13, ville gerne til audition på "Les Misérables", og så tog mor med. Nu har de haft prøverne som en fælles oplevelse.



Stå i midten. Men Margitt Rosengren Jensen tænker også strategisk på, hvordan hun kan udnytte oplevelsen på sit job. Hun bruger erfaringerne "rigtig meget".

"Når du har prøvet at synge solo for 1.200 mennesker, så tør du tage initiativ og stille dig i midten og sige: "Sådan gør vi!". Med store armbevægelser. I forhold til børnene, men også i forhold til voksne. Du lærer teknikker til at få alle med," forklarer Margitt Rosengren Jensen.

"Nogle misforstår og mener, at man sætter sig selv i scene. Men det handler ikke om at promovere sig selv. Hvis du ikke går forrest, gider de dig ikke. Hverken børn eller publikum."



Syng! Margitt Rosengren Jensen tror, at mange pædagoger begrænser sig - med fare for at stå i stampe. Margitt Rosengren Jensen kæmper imod "at gøre ligesom sidste år". I musicalen er hun nødt til at forandre sig.

Hun er også ked af, hvis kolleger holder sig tilbage med at synge og spille. Kommer en voksen forbi, stopper de.



"De mener, de ikke kan synge. Derfor tager de ikke musikalske initiativer. Musik og drama er blevet lavstatus i mange børnehaver," mener Margitt Rosengren Jensen.

"Men børn søger ikke musikere. De ønsker nærvær. Jeg har hørt, at man i dag kan gå gennem pædagoguddannelsen uden at have musik. Det er en katastrofe."



Vild med faget. Margitt Rosengren Jensen var 34 år, da hun sluttede uddannelsen, men hun har ingen planer om at tage den næste voksenvidereuddannelse til skuespiller. Hun er "vildt glad" for at virke som pædagog.

Og der findes stadig grænser, som hun skal lære at stavre hen over. På sin arbejdsplads gør hun ikke meget reklame for Les Misérables. Hun har svært ved at spørge kollegerne, om de ikke har lyst at komme i teatret.

Måske tør hun også det, når hun i 14 dage har plyndret døde franske oprørere som kromutter Thenardier.







Fantastisk misérabel

Formentlig den forestilling som er set af flest mennesker i verden - op mod 60 millioner.

22 år efter verdenspremieren i London, kan den stadig ses i den engelske hovedstad. Her er den vist uafbrudt siden 4. december 1985!

Musikteatret Holstebro giver musicalen en ny form, men den storslåede musik er den samme.

Les Misérables bragte musicalbølgen til Danmark. I 1992 havde den premiere på Østre Gasværk Teater med Kurt Ravn i hovedrollen.

Faktisk var Odense Teater

allerførst med operasangeren Stig Fogh Andersen i hovedrollen i 1991.

Stig Rossen har sunget hovedrollen i London 1.100 gange.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.