Styr på SFO' en: Pædagogikken blev sendt til storvask

SFO'erne i Kolding skal udarbejde pædagogiske læreplaner. Kommunen har udstukket rammerne, men SFO'erne har grebet opgaven vidt forskelligt an.

I alle SFO'er i Kolding er pædagogerne de seneste to år blevet tvunget til at overveje, hvorfor de gør, som de gør. Baggrunden er, at kommunen har indført pædagogiske læreplaner.

"Det er en storvask gennem det pædagogiske liv, hvor man finder ud af, hvad der er vigtigt. Samtidigt finder man ud af, hvad man gør, som måske ikke er så vigtigt. Det kan man sortere fra," siger Ulla Visbech, der er SFO-konsulent i kommunen og selv uddannet pædagog.



Diskussionerne har også ført til, at pædagogerne i SFO'erne bedre kan beskrive og begrunde de faglige valg, de træffer i løbet af en dag.

"Bare det at sætte ord på betyder, at man får diskuteret alle selvfølgelighederne, så man i højere grad kan forklare omverdenen og kolleger, hvad man gør, og hvorfor man gør det," siger Ulla Visbech.

Byrådet har besluttet, at SFO'erne skal arbejde med læreplaner for blandt andet at sikre kvalitet og udvikling i "den didaktisk baserede fritidspædagogik", som det hedder i et kommunalt notat om emnet.

Forvaltningen har i samarbejde med skoleledere og SFO-ledere udviklet rammer for de pædagogiske læreplaner. Men rammerne er blevet til vidt forskellige læreplaner i SFO'erne.



"Vi har hele tiden sagt, at institutionerne skal bevare sjælen og ikke smide gode ting ud med badevandet. Alle har taget udgangspunkt i deres hverdag," siger Ulla Visbech og fortæller, at det har vist sig tydeligt i institutionernes beskrivelse af børn med særlige behov. I dele af byen med mange ressoursestærke forældre er der plads til at hjælpe børn med problemer, som i andre dele af byen anses som almindelige.



Lektiehjælp til debat. SFO-konsulenten kalder læreplanerne for et opgør med den tanke, at når man går fra skole, så har man fri.

Det betyder dog ikke, at børnelivet i en SFO minder om skolegang.

"Alle har mulighed for at holde fri, og man kan ikke dumpe i en SFO. Fritidspædagogik er en særlig størrelse, hvor pædagogen har tid til at tage udgangspunkt i børneperspektivet. Det er anderledes i skolen, hvor lærerne skal følge læseplaner," siger Ulla Visbech.

Reaktionerne fra forældrene har været positive.

"Skolebestyrelserne har været med til at formulere indholdet, så de har selv været med i det. Og nogle forældre har oplevet, at de nu får tydeligere svar på deres spørgsmål til pædagogerne," siger SFO-konsulenten fra Kolding Kommune.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.