Styr på SFO' en?: Kommunerne må selv bestemme

Regeringen, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti er blevet enige om en ny skolestart, der inkluderer en indholdsbeskrivelse til SFO'erne. Men indholdet er overladt til kommunerne, og det er for slapt, mener BUPL.

Det har været lang tid undervejs.

Allerede i 2005 stod det i regeringsgrundlaget, at SFO'erne skulle have en indholdsbeskrivelse. For et år siden kunne Børn&Unge afsløre regeringens lovforslag, men først nu er Venstre, Konservative, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti blevet enige om, at SFO'erne skal have den indholdsbeskrivelse.

Problemet er, at der ikke er blevet flyttet ét vigtigt komma i teksten i løbet af det seneste år. Det betyder, at den nye indholdsbeskrivelse kun pålægger den enkelte kommune at fastsætte mål- og indholdsbeskrivelse for skolefritidsordninger.



"Det er ikke noget at skrive hjem om," sukker Allan Baumann, faglig sekretær i BUPL's forretningsudvalg.

Han havde håbet, at en indholdsbeskrivelse ville udmønte sig i fælles intentioner om, hvad man ville med skolefritidsordningerne, sådan som de er formuleret for fritidshjem.

Fritidshjem har i loven om dagtilbud fået deres eget kapitel, der fastslår, at børn i fritidshjem skal have et fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer deres trivsel, udvikling og læring.

Allan Baumann peger på, at Evalueringsinstituttets undersøgelse af SFO'erne har vist, at der er enorme forskelle på SFO'erne.

"Nogle steder er det rigtigt, rigtigt godt, både på normeringsdelen og bygningerne, men andre steder er det omvendt," siger Allan Baumann og konstaterer, at der ikke bliver fælles krav til indholdet, som kan hæve niveauet i de dårligste kommuner.

"Det kan ikke være børnenes skyld, at deres forældre har valgt en kommune, som ikke gider bruge de store ressourcer på det her område. Det burde være en cementeret del af velfærdssystemet," mener han.



Ingen forpligtelse. I bemærkningerne til det lovforslag, som de fire partier er enige om, fremgår det, at kommunalbestyrelserne skal formulere temaerne bredt, når de laver en SFO-indholdsbeskrivelse, "så de samlet tilgodeser en alsidig udvikling, og at børnene er sikret en høj grad af medbestemmelse og medindflydelse på, hvad der skal foregå i deres fritid". Derudover peger forslaget på to konkrete ting, nemlig tilbud om lektiestøtte på forældreplan og idræt og bevægelse i fritidsordningens hverdag. Der skal også være bud på SFO'ens rolle over for børn med behov for en særlig indsats og bud på en koordinering af forældresamarbejdet.



Allan Baumann frygter, at det bliver for uambitiøst.

"Problemet er, at man nemt kan ophøje det, der er i dag, til "sådan er det bare". Der ligger ingen forpligtelse," siger han.

For BUPL bliver strategien nu at søge indflydelse i hver enkelt kommune, når de skal formulere en indholdsbeskrivelse.

"Vi laver vores bud på, hvordan man kan arbejde med det ude i de enkelte kommuner. Så får de enkelte BUPL-fagforeninger opgaven med at overbevise kommunerne," siger Allan Baumann.



BUPL's bud på indholdsbeskrivelsen for en SFO



BUPL har udarbejdet et konkret forslag til, hvordan en indholdsbeskrivelse for SFO'erne kan se ud. Det kan læses og downloades på: www.bupl.dk > pædagogik > skole og fritid



En god skolestart i hovedtræk



• Indholdsbeskrivelse for SFO'er.



• Obligatorisk børnehaveklasse.



• Mulighed for etablering af aldersintegrerede klasser og rullende skolestart.



• Obligatorisk sprogvurdering i starten af børnehaveklassen.



• Yderligere tre år til forsøg med samarbejdet mellem lærer og pædagog.



• Ny indholdsbeskrivelse for undervisningen i børnehaveklassen.



Læs mere på www.uvm.dk

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.