Psykisk arbejdsmiljø: Anerkendelse vendte skuden

Medarbejderne oplever færre konflikter og misforståelser i samarbejdet samt større arbejdsglæde efter klubberne Regnbuen i Århus har indført Appreciative Inquiry som bærende element i kulturen.

Tonen i huset skulle der gøres noget ved. Desuden havde ledelsen i en længere periode i 2006 været underbemandet, og personalesituationen var både anstrengt og uafklaret.

"Det var det år, hvor man begyndte at afvikle amtet, og kommunen skulle på banen. Vi havde et stort behov for at få opmærksomhed på personalesiden," forklarer leder af Århus-klubberne Regnbuen, Eva Borg.

Ledelsen var også bekymret for, at hvis den ikke valgte tydelig retning, kunne den negative spiral blive en grundlæggende del af kulturen. Den kunne være meget svær at ændre med den daværende personalesammensætning.



"Vi havde rigtig gode mennesker, som vi gerne ville beholde. Det krævede, at vi fik styring på situationen."

Det var tid til AI i Regnbuen.

AI står for 'Appreciative Inquiry', som er en værdsættende og anerkendende tilgang til mennesker og udfordringer. I korte træk handler metoden om at se muligheder frem for begrænsninger.

Fra januar 2007 og til sensommeren i år har personale og ledelse i samarbejde med konsulenthuset AuthenticA arbejdet med anerkendelse og muligheder. De har blandt andet trænet assertion og gået i dybden med AI-processens fire faser:

Succeshistorier, drømme og håb, valg af indsatsområder og handleplaner. De har desuden arbejdet med 'gode personalemøder', supervision, konstruktiv feedback og kommunikationen i et tæt samspil mellem teori og praksis.

Resultatet er større arbejdsglæde, færre konflikter og misforståelser i samarbejdet samt en forbedret kerneydelsen til brugerne.



Et samlet fagligt løft. Da Eva Borg blev leder i Regnbuen for to år siden, var der allerede snak om at udvikle institutionen med AI.

"Muligheden for at handle aktivt var til stede, da det nye ledelsesteam, som blev dannet i slutningen af 2006, valgte at fokusere

på tre værdier - trivsel, udvikling og stolthed. Det blev utrolig vigtigt, at alle havde samme tilgang. Hvis hele organisationen tog afsæt i det værdsættende og anerkendende, kunne de tre værdier udvikle sig og hele personalegruppen få et samlet fagligt løft," siger lederen.

Ledelsen valgte AuthenticA ved Charlotte Vestergaard, som er systemisk proceskonsulent og coach, til at styre slagets gang med et professionelt og udefrakommende perspektiv, så processen blev lige for både personale og ledelse.



"I de tre år, jeg har været på Regnbuen, har vi altid kigget på muligheder frem for begrænsninger. Med AI er det mere tankegangen og metodevalget, der har ændret sig," siger pædagog Peter Jensen.

Han forklarer, at processen har hjulpet pædagogerne til at indse, at flere forskellige ting spiller en vigtig rolle for at få de unge i tale og løse konflikter. Pædagogerne skal være anerkendende, ikke-konfronterende og først og fremmest sig selv.



"Ved at droppe at være bedrevidende, men anerkende de følelser, der er på spil for den unge, undgår vi konflikter. De unge, vi har her, kan være meget udadreagerende, og tidligere måtte vi op og markere. Det er jo konfliktløsningens abc at møde dem og arbejde med deres frustrationer. Den tankegang har gjort vores arbejde ti gange lettere," siger Peter Jensen.



Allerede syv-otte måneder efter projektets start fik personalet positiv respons fra forældrene, som også har kunnet mærke, at arbejdet med AI er kommet de unge i klubben til gode.



Resultaterne er til at føle på. Generelt oplever medarbejderne færre misforståelser og konflikter både i samarbejdet med forældre, ledelse og kolleger. De føler sig bedre klædt på til de svære samtaler med for eksempel forældre og oplever næsten alle de unge som mindre besværlige. Tilmed har de fået mere overskud og energi til deres arbejde. Det viser en evaluering, som konsulent Charlotte Vestergaard har foretaget.



"Ofte designer man et forløb efter forkromede mål ude i fremtiden. Vi har i stedet fokuseret på en retning bestemt af Regnbuens succeskriterier frem for nagelfaste mål og på, hvad der er brug for lige nu. Når man går i gang med en proces, ændrer mål og behov sig løbende," siger Charlotte Vestergaard.



Eva Borg fortsætter:

"Vi vidste ikke, hvor vi endte. Nu efter projektets afslutning har vi AI i baghovedet, og det er stadig det, vi bruger i vores tilgang til hinanden. Vi har en grundantagelse her i huset: Det skal være tilladt at være aktivt undrende - vi spørger ind, hvis der er noget, vi ikke forstår. Det gælder både for medarbejderne og ledelsen," siger lederen og forklarer:

"Hvis ledelsesteamet har gang i noget, som medarbejderne ikke kan forstå, kommer de og spørger. Tænkemåden er, at problemet skal løses der, hvor det er."



En brugbar forståelse. Pædagog Peter Jensen mener, at det har været godt, at processen har haft så langt et forløb, fordi de har kunnet nå at forankre den nye viden.

"Vi har afprøvet en masse. Vi er gået kritisk til det og har sagt, hvad kan vi bruge, og hvad kan vi ikke bruge. Nogle ting er vigtigere for os lige nu at tage til os. Den forståelse er brugbar nu. Andre erkendelser og erfaringer kommer måske først senere," siger han.



"Nu kan vi godt gå til hinanden og sige de svære ting. Vi kan give hinanden anerkendelse og vide, det er okay. Det, som fylder mest for mig, er, at folk er kommet lidt ud af skabet og kan sige: 'Jeg synes, det er et godt stykke arbejde, du går og laver'. Det kan jeg bringe med mig resten af dagen, og det har en positiv effekt på samarbejdet. Det har bestemt også en positiv effekt hos de unge. Plus at vi i personalegruppen har fået et tættere samarbejde og en større gruppefølelse," siger Peter Jensen.

Konsulent Charlotte Vestergaard indskyder:

"Det bundfælder sig og bliver en måde at tænke på: At tage udgangspunkt i det, man vil opnå, frem for det man vil undgå."



Succeshistorier. Pædagogerne er blevet så gode til at udforske succeshistorierne, at leder Eva Borg oplever det som en integreret del af Regnbuen i dag.

"Sidste gang jeg var med til et personalemøde, sprudlede det med gode historier. Alle har lyst til at fortælle, når arbejdet lykkes. Det giver energi til alle - også til mig som leder," siger hun.

"Hvis en af mine kolleger har haft succes med at nå ind til en af de unge på en bestemt måde, kan jeg bruge det næste gang, jeg skal i kontakt med den unge. Det er jo ikke pral, det kommer fra hjertet, når man fortæller en god oplevelse videre," siger pædagog Peter Jensen.



Charlotte Vestergaard indskyder: "I er klart blevet bedre til videndeling. Og I ved, at succeshistorier giver energi til at tage sig af det, der er svært."

"Processen har givet en harmonisk personalegruppe, der kan samarbejde på kryds og tværs. I alle fald har vi en bevidsthed om, at vi skal kunne det. Når vi snakker videndeling og erfaringsdeling, glider det mere naturligt," siger Peter Jensen.

Han forklarer, at personalegruppen har fået skabt en praksis, som AI er en del af.



"Det er svært at sige, hvad der er AI og hvad der ikke er. Måske er det en tankegang, der er vendt, måske har vi forandret os som mennesker. Vi udvikler os hele tiden og bliver bedre til vores fag. Det højner også vores faglighed og vores tilgang til tingene. Gennem AI ser vi muligheder i stedet for problemer. Det gør, at verden åbner op," siger han.





Nøglesætninger om AI (Appreciative Inquiry)

• Tal om det, vi vil opnå, frem for at tale om det, vi vil undgå.

• Tal om det, der virker godt, frem for at tale om det, der ikke virker.

• Tal i ressourcesprog "Vi kan..." frem for at tale i mangelsprog "Vi kan ikke".

• Se uenighed som en mulighed for udvikling frem for en konflikt.

• Den, der ejer problemet, har selv nøglen til at løse det.

• Nej til tom ros (for eksempel: "Hvor er du dog dygtig"). Ja til anerkendelse (for eksempel: "Det, du gjorde, virkede") AI går i al sin enkelhed ud på at anerkende problemet. Det vil sige at lytte respektfuldt og værdsætte den frustrerede ved at udforske mulighederne for at virkeliggøre hans/hendes drøm.



Kilde: AuthenticA ved proceskonsulent Charlotte Vestergaard.

Læs mere på www.authentica.dk





Om Regnbuen

Klubberne Regnbuen ligger i Højbjerg i Århus og består af 75 unge i alderen 13-20 år fordelt på to afdelinger. Klubbens brugere er en bred vifte af unge med vidtgående fysisk/psykisk funktionsnedsættelse. I alt er der 25 pædagoger i Regnbuen. Og ledelsen består af en leder, en souschef og to afdelingsledere.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.