Private institutioner går konkurs

Konkurserne breder sig blandt private daginstitutioner. De seneste 12 måneder er 9 institutioner gået konkurs, og en 10. kæmper for overlevelse.

Økonomien var langt fra god i Hune Friskole og Naturbørnehave, en privat institution i Blokhus i Nordjylland. Det vidste Søren Kjelds, pædagogisk leder af børnehaven, godt. Derfor kom det ikke som et chok, da han den 15. november 2011 fik at vide, at han skulle aflevere sine nøgler til arbejdspladsen, fordi skolen og børnehaven ville gå konkurs.

Alligevel blev den sidste dag kaotisk, for en masse personlige oplysninger om børn og voksne skulle destrueres, inden institutionen blev lukket, og de ansatte ikke længere havde adgang til bygningen.

»Jeg følte mig lidt som en russisk kommissær, lige før muren faldt. Min makulator brændte sammen, så jeg stod udenfor og brændte papir af. Det var jeg nødt til, for jeg kunne ikke efterlade personlige oplysninger om børnene,« siger Søren Kjelds.

Det var en hård omgang at afvikle en børnehave på halvanden dag og sige farvel til børn og forældre. Bagefter kom der også en reaktion.

»Der gik halvanden måneds tid, inden jeg havde fundet min pædagogiske rytme igen,« fortæller Søren Kjelds, som nåede at være pædagogisk leder af børnehaven i halvandet år.

Baggrunden for konkursen var, at Friskolen havde et faldende børnetal.

»Flere børn søgte væk, og skolen havde svært ved at tiltrække nye. Så økonomisk hang det ikke længere sammen,« siger han om den uundgåelige konkurs.



Flere konkurser. Søren Kjelds er ikke den eneste pædagog, der oplever en konkurs. BUPL melder om en voldsom stigning i konkurser blandt private daginstitutioner. Inden for de seneste 12 måneder er der dukket 9 nye konkurser op, og endnu en institution kæmper for sin overlevelse.

På ét enkelt år har der været lige så mange konkurser, som der var fra 2005 til 2010.

»I takt med at antallet af private institutioner stiger, har vi set en stigning i antallet af konkurser,« siger faglig konsulent i BUPL Bettina Gottlieb, som arbejder med løn- og ansættelsesforhold i de private daginstitutioner.

»Mange af de nye, private børnehaver dukker op i områder, hvor kommunerne vurderer, at der ikke er børn nok til at drive daginstitutioner. Så reagerer forældrene ved at lave deres egen børnehave,« siger Bettina Gottlieb.

»De kan sikkert godt få det til at løbe rundt med hiv og sving, mens de engagerede forældre er der. Men på et eller andet tidspunkt finder de ud af, at der var en grund til, at kommunen sagde, at der var et fald i børnetallet i området,« siger hun.



Husk markedet. Når BUPL bliver kontaktet af nogen, som ønsker at åbne en privat institution, så bliver de informeret om, at de nu opererer på markedsvilkår, siger

Bettina Gottlieb.

»Vi siger til dem, at de skal have en tydelig pædagogisk profil. De skal geare institutionen til at fungere på markedsvilkår, og de skal markedsføre sig. Det er ikke nok at have et anerkendende børnesyn, for det har alle jo,« siger hun.

Man skal også være klar til at udvide sin børnehave med en vuggestue, hvis der er behov for det i området, anbefaler hun.

Lige netop markedsføringen og evnen til at tiltrække nye børn kneb det med på Hune Friskole, siger Søren Kjelds.

»Man opdagede måske lidt sent, at det at sælge en skole ikke er det samme som at drive en skole,« siger han.

Og det er svært at få forældre til at køre en omvej for en børnehave. De fleste forældre vælger børnehave ud fra, om den ligger i nærområdet og er bekvem i forhold til at hente og bringe børnene, vurderer Søren Kjelds.

»Forældrene var egentlig ikke interesserede i en særbørnehave. De havde ønsket at bibeholde et nærmiljø og den lokale skole her i en lille by, der ligger på kanten til at falde i vandet.«

Men forældrenes ønske kom lidt bag på ham, da han tog springet til den private børnehave i Hune efter 27 år som offentligt ansat.

»Jeg forventede en større opbakning og en større interesse i pædagogikken og forældresamarbejdet. Men jeg oplevede til min egen læring og skuffelse, at det var der ikke. Det drejer sig om at have placeret sit barn i nærmiljøet og at have en ganske almindelig børnehave og en almindelig skole,« siger han.



Så lukker institutionen. Når en institution går konkurs, er BUPL klar til at hjælpe medlemmer med at få penge hos Lønmodtagernes Garantifond. Og med et lån, indtil pengene kommer, hvis det er nødvendigt.

Hvis pædagogerne ikke har fået deres overenskomstmæssige løn og pension, kan BUPL også hjælpe med en konkursbegæring. Og det er sket nogle gange, at BUPL har snakket med en institution, hvor meldingen har været, at ’hvis vi skal betale det her, så lukker institutionen’.

Et krav fra BUPL på 250.000 kroner i manglende løn og pension var med til at skubbe Hune Friskole og Naturbørnehave mod konkursen.

»Men vi kan ikke sige til vores medlemmer, at de ikke skal have de penge, som de har krav på,« siger Bettina Gottlieb.



En ny start. Når en børnehave går konkurs, har kommunen forsyningsforpligtelsen og skal finde nye pladser til børnene. Det måtte kommunen også for børnene i Hune.

Men allerede tirsdag morgen efter konkursen blev Søren Kjelds ringet op af en gruppe forældre, der havde kigget børnehavens regnskab igennem. Det viste sig, at børnehaven i modsætning til skolen var en sund forretning, så forældrene ville lave en ny, privat institution, og de ville gerne have Søren Kjelds som leder.

»Der var jeg så på vej til Grønland. Men jeg er naturpædagog af fødsel, og jeg har aldrig været et sted, hvor jeg får mere unikke redskaber i nærområdet end her. Vi har 10 minutter til stranden, et halvt minut til skoven. Alt det, som mange andre kører i bus for, har vi lige uden for døren,« fortæller Søren Kjelds om grunden til, at han sagde ja tak til tilbuddet.

Den 1. december 2011 startede Hune Naturbørnehave med 10 børn. De har nu 16 børn, og personalet består af en medhjælper på 28 timer, en pædagog på 26 timer og Søren Kjelds på fuld tid.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.