Pædagogprofessionen: Ledelse - økonomer lige så gode som pædagoger

I Fredericia Kommune insisterer man på, at områdeledere for daginstitutionerne skal være pædagoger. Står det til Kommunernes Landsforening, kan ledere i daginstitutioner dog lige så godt være økonomer.

På parkeringspladsen foran Børnehaven Fyrtårnet i Fredericiaforstaden Skærbæk står en scooter. Den tilhører den 42-årige områdeleder Stig Kirkedal.

Han sidder i møde med Fyrtårnets daglige leder, Britt Sparvath på institutionens kontor. Gennem kontorets vindue kan Stig Kirkedal se køretøjet, som dagligt bringer ham fra møder på rådhuset og ud blandt de daginstitutioner, han har ansvar for.

"Tænk, hvis den gik i stykker. Det ville være en katastrofe. Så skulle jeg tage bussen," griner han.

Men det er nu alvorligt nok. Så sent som i dag har scooteren bragt ham de seks kilometer fra et forvaltningsmøde på Fredericias rådhus og ud til Skærbæk for at holde et af utallige møder med en af de daglige ledere.



Reform skal styrke ledelsen. I forbindelse med kommunalreformen i 2006 og den medfølgende kvalitetsreform, blev en lang række kommunale daginstitutioner lagt sammen. I Fredericia Kommune besluttede man at benytte sammenlægningen til at styrke ledelsen på daginstitutionsområdet ved at ansætte en række områdeledere, som fik en gruppe daginstitutioner under sig. Og man insisterede på, at områdelederne skulle være pædagoger.

Områdelederne i Fredericia skal fungere som bindeled mellem institutioner og kommune og dermed aflaste de daglige institutionsledere i en række af de administrative opgaver.

Stig Kirkedal tiltrådte i maj 2006. Inden da havde han i to år arbejdet som leder af en lokal daginstitution.

"Før områdelederne kom til, brugte institutionslederne en stor del af deres tid på at rende til møder inde på kommunen. For mange gav det frustrationer i højere grad, end det gav mening," fortæller Stig Kirkedal og påpeger, at det nye system gerne skulle give de daglige ledere bedre mulighed for at fokusere på ledelsen af selve daginstitutionen.



Behøver ikke være pædagoger. I modsætning til politikerne i Fredericia Kommune, mener man i Kommunernes Landsforening (KL) ikke, at de overordnede lederstillinger nødvendigvis skal besættes af pædagoger.

"Selvfølgelig skal områdelederne have pædagogiske kompetencer. Men vi mener ikke, at de nødvendigvis behøver at være uddannede pædagoger," siger Henrik Larsen (B), formand for KL's Børne- og Kulturudvalg.

Fremover vil man se større enheder på daginstitutionsområdet, hvilket medfører nye lederopgaver. Henrik Larsen henviser til et lovforslag om samdrift mellem daginstitutioner og SFO'er. Hvis forslaget bliver vedtaget, baner det vejen for, at daginstitutioner og SFO'er kan slås sammen i en institution med en enkelt leder. Den udvikling ser han som et godt argument for at udnytte de administrative styrker, som for eksempel økonomer eller lederuddannede har.



Erfaring er et must. Stig Kirkedal tvivler dog på, at han vil kunne udfylde rollen som områdeleder uden de kompetencer, livet i institutionerne har givet ham. Som områdeleder har han primært ansvar for tre af kommunens daginstitutioner, men er derudover også involveret i implementering af blandt andet sprogvurdering og handleplaner for børn med særlige behov. Stig Kirkedal bruger især sin erfaring, når han diskuterer pædagogiske målsætninger med politikerne.

"Det er jo vigtigt at vide, hvordan de pædagogiske målsætninger spiller sammen med økonomien, så man undgår at lave planer, som ikke er realistiske," siger han.

Områdelederne skal også fungere som sparringspartnere for de daglige ledere i institutionerne, og derfor er Stig Kirkedal og Britt Sparvath enige om, at den pædagogiske viden og erfaring er et must.

"Jeg tror slet ikke, jeg ville kunne give et ordentligt modspil, hvis jeg ikke havde min pædagogiske erfaring," vurderer Stig Kirkedal.

"Nej, det ville slet ikke give mening," tilføjer Britt Sparvath.



Pædagoger skal lede pædagoger. Henrik Larsen fra KL mener ikke, at den pædagogiske erfaring er uundværlig.

"Det handler jo om at lede mennesker og ressourcer. Derfor skal den faglige viden på området, som pædagoger har, ikke være den eneste indgang til at blive leder. Jeg bliver ked af, hvis det bliver til et rigidt spørgsmål om faggrænser," siger han.

Hos BUPL mener man imidlertid, at fagdiskussionen er essentiel. Lasse Bjerg Jørgensen, medlem at BUPL's forretningsudvalg og politisk ansvarlig for lederområdet mener ikke, at man kan komme uden om de kompetencer, pædagogerne har.

"Der findes jo ikke nogen, som har større ekspertise på det pædagogiske område end pædagogerne. Derfor bør det også være pædagoger, som leder daginstitutionerne," siger han.

Hvis områdelederne er økonomer, kan fokus blive flyttet fra pædagogikken over på økonomien. Lasse Bjerg Jørgensen mener, økonomien er et redskab, der skal understøtte pædagogikken.

"Sorte tal på bundlinjen er jo ligegyldige, hvis de pædagogiske mål slet ikke er nået," siger han.

Endvidere skal områdelederen kunne oversætte politikernes tanker til praksis ude i institutionerne, hvilket ifølge Lasse Bjerg Jørgensen kræver, at områdelederne har indsigt i og erfaring med ledelse af daginstitutioner.



Vigtigt lederen forstår. Inden Britt Sparvath tiltrådte som daglig leder af Børnehaven Fyrtårnet i Fredericia, stod institutionen uden daglig leder i tre måneder. I den periode måtte Stig Kirkedal tage sig af ledelse af institutionen, sideløbende med sin rolle som områdeleder. Den midlertidige tjans som daglig leder var vant for Stig Kirkedal, men ville næppe ligge ligefor hos en leder, som ikke havde Stigs pædagogisk erfaring.

Både Stig Kirkedal og Britt Sparvath er glade for, at Fredericia Kommune har insisteret på, at områdelederne skal være pædagoger. Erfaringen og forståelsen for de daglige lederes udfordringer tilføjer en ekstra dimension til den sparring, Stig Kirkedal har med de daglige ledere.

"Selvom det næsten kan lyde lidt kliché-agtigt med alt det her sparring og anerkendelse," griner han.

"Nej, det skal du ikke sige. For det er altså enormt vigtigt, at den, man evaluerer med, forstår, hvad man taler om," siger hun.

Mødet er slut. Stig ifører sig læderjakke og tager sin styrthjelm i hånden. Ude foran kontoret står scooteren klar til at tage ham mod nye udfordringer.



Lovforslag om samdrift

Lovforslaget, Henrik Larsen referer til i artiklen, er et forslag til en ændring af folkeskoleloven. Forslaget indebærer, at børnehavebørn kan blive passet i en SFO, som ligger under folkeskolerne. Forslaget er en gentagelse fra sidste år, hvor det ikke blev fremsat, da der ikke kunne opnås enighed mellem regeringen og forligsparterne Social­demokraterne og Dansk Folkeparti. Regeringen satser dog på at få forslaget ført igennem i denne folketingssamling.



BUPL har formuleret 10 mål, der skal gøre pædagogfaget til en stærk, anerkendt profession. Målene diskuteres på generalforsamlingerne nu og vil være det store emne på BUPL's kongres den 20.-22. november. Derfor sætter Børn&Unge fokus på målene og udfordringerne i artikelserien 'Sådan fødes en profession'.

Læs mere på www.bupl.dk/pp

Bland dig i debatten på www.bupl.dk/debat

Læs alle artiklerne på www.boernogunge.dk

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.