Pædagogisk vendespil. Skab helhed i børnenes verden
Pædagogisk vendespil. Skab helhed i børnenes verden
Det er ikke altid let at finde gode spil, der introducerer de mindste børn til spilkonceptet. Nogle gange er reglerne for indviklede for dem. Ofte har de små børn på to et halvt til tre år svært ved at forstå reglerne i et helt almindeligt vendespil, hvor det gælder om at matche brikkerne to og to, fortæller Kristian Dreinø, pædagog, spiludvikler og medejer i spilfirmaet Four Esses. De fleste børn i den alder vil blive ved med at vende brikker, til de har det eftertragtede match.
»Så man bruger utrolig meget energi på at lære dem reglen om, at de kun må vende to brikker. Vi har lavet et spil, hvor den ene brik allerede er trykt på spillepladen, så nu skal de kun finde den brik, der matcher,« siger Kristian Dreinø.
Spillet hedder ’LilleStorm på besøg’. Det tager udgangspunkt i kendte situationer for barnet, så man som pædagog kan hjælpe barnet til en bedre forståelse af omverdenen. LilleStorm dukker op hos lægen, i byen, på havnen, i skoven, på legepladsen og i parken.
Hvorfor skal man spille LilleStorm på besøg?
»Lille Storm er en slags spejlbillede, hvor barnet lærer at forstå sin omverden. Spillet tager udgangspunkt i, at et barn på to et halvt til tre år forstår brudstykker. Det er der, man nogle gange går fejl i sin kommunikation. Man forventer, de forstår meget mere. Derfor er det vigtigt, at man får gjort brudstykkerne til helheder. LilleStorm er blandt andet på besøg hos lægen, og vi sætter billeder på, hvad lægen er. Det skal være konkret for børn i den alder, og tit er det for abstrakt. De kan bedre forholde sig til lægen, når de kan se, hvad man kan gøre der.«
Hvordan kan et spil skabe helhed?
»I et almindeligt vendespil kan du godt spørge et barn om, hvad man bruger en bold til, men så kan det blive abstrakt for barnet. Du tager ikke udgangspunkt i sammenhænge, du fokuserer kun på ord. Og så er det ret meget op til de folk, der spiller, at se på helheden. Vi har sat brudstykket ind i en sammenhæng. Hos os kan du pege på, hvor bolden bor. Den bor på fodboldbanen. Derfra kan du snakke om, hvor og hvordan man ellers kan bruge en bold.«
Hvad får børnene ud af at spille?
»Spillet har fokus på den kognitive forståelse, men med udgangspunkt i barnets egne erfaringer. Så sætter vi følelser og sanseindtryk og kropslige situationer på. I spillereglerne har vi brugt meget energi på at fortælle, hvordan man skal arbejde med tingene.«
Om spillet
’LilleStorm på besøg’ udviklet af spilfirmaet Four Esses ved pædagog Kristian Dreinø og teknisk tegner Freddy Møller Andersen. Begynderspil for de mindste. Fra to et halvt år og opefter. Indeholder spilleregler med pædagogiske overvejelser og med anvisning til, hvordan man kan bruge spillet som samtalespil. Vejl. pris 150 kr.
Om Kristian Dreinø
Uddannet pædagog. 43 år. For ni år siden droppede han arbejdet som pædagog for at være spiludvikler. Sammen med Freddy Møller Andersen har han firmaet Four Esses, der primært laver samarbejdsspil.
Se mere på four-esses.dk