Pædagogik på visit

En lille succesoplevelse

Klokken 9.30: Ankomst til institution nummer to denne dag, også i Vollsmose.

Da jeg åbnede døren til det rum, som jeg har fået anvist til at lave sprogstøtte i, var der fuldt af mennesker. Der blev holdt et møde. Min kontaktperson i huset undskyldte, at de havde "glemt at jeg kom". Desværre var øvrige rum i huset også optaget, så stor forvirring, indtil jeg "fik lov" at være på den ene stues lille ekstrarum. Så vi kom lidt sent i gang. I denne institution har jeg to sproggrupper. Arbejdet med den første gruppe gik planmæssigt. "Dagens program", sange, spil og bog, (Lille Sorte Sambo, som for nogle år siden var politisk ukorrekt at arbejde med, men jeg synes, at den har fine kvaliteter), blev godt modtaget. Vi sluttede med at farvelægge kopiark, Lille sorte Sambo, til deres mappe. Herunder blev der tid til at sætte koncentration på en dreng. Han er kommende skolebarn til sommer og kan endnu ikke skrive sit navn. Sammen øvede vi. Streg for streg tegnede han efter mig og fik skrevet ABDI. Bagefter var han rævestolt og ville vise det til stuepersonalet. En lille succesoplevelse for ham i dag.

Inge-Lise Nielsen

Sprogpædagog, Odense



Et anderledes job

Jeg havde en hel del skrivearbejde, blandt andet skulle jeg renskrive nogle læserbreve fra Børnepanelet fra det sidste møde. Redaktionsmedlemmerne havde blandt andet besvaret brev fra en 13-årig pige, som hader sine lærere, plus et fra en 12-årig pige, der bliver mobbet i skolen og derfor ikke vil i skole, plus et fra en 16-årig pige, der er bange for at gå i seng med kæresten og derfor vil vide, om det gør ondt første gang. Da de var renskrevet, skulle jeg lige nå at udarbejde et skema, der skal bruges til et prøvevalg for Børnepanelet. Vi synes, det kunne være interessant at vide, hvad børn og unge ville stemme, hvis de havde mulighed for det. Skemaerne, der nåede at blive færdiggjort, blev derefter lagt frem her på hovedbiblioteket ved siden af Børnepanelets brevkasse og sendes til biblioteksfilialerne i morgen tidlig. Desuden lægges skemaet på vores webblog.

Tiden fløj bare af sted, og klokken blev to - tid til at gå ud i børneudlånet. Inden jeg satte mig ved siden af børnebibliotekaren ved skranken, skulle der først ryddes op i legetøjet, eftersom der lige havde været besøg af nogle børn, som ikke havde kunnet finde ud af, hvem der havde rodet, så der var ingen af dem, der gad rydde op. De gik bare og lod rod være rod.

Denne eftermiddag var præget af en del drenge, der sad ved computerne, og nogle børn der skulle låne nogle bøger. Da der derfor var stille og roligt, set fra min pædagog-kasket, kunne jeg arbejde videre fra computeren ved skranken. Skulle dog lige hjælpe nogle af drengene med nogle brugbare hjemmesider, og de måtte også lige tysses ned på et tidspunkt, trods deres begejstring for det spil, de var inde på.

Marianne Nelhorf-Holm

Bibliotekspædagog, Albertslund



Hvad laver du egentlig her?

Jeg er pædagog og arbejder i en vuggestue til hverdag. I dag skal jeg arbejde i børnehaven, som er nabo til min vuggestue. En dreng, Armin, som har været på min stue i ca. 11/2 år, skal starte i børnehaven. Armin og hans familie er flygtninge og kom her til landet direkte fra en flygtningelejr for lidt over to år siden. De kom direkte til vores lille landsby, hvorfor de selvfølgelig ikke havde anelse om vores kultur. Familien har været vant til at være sammen hele tiden, og pludselig skulle de aflevere deres mindste til nogle fremmede, som ikke kunne deres sprog.

Nå, men min dag startede klokken 9. Armin var til ørelæge og kom først klokken 9.30, så jeg havde tid til også at snakke med alle mine "gamle" vuggestuebørn. Som en af dem sagde til mig: "Ved du hvad, Susanne, jeg kan ikke huske det, men hvad laver du egentlig her hele tiden?"

Susanne Andersson

Vuggestue/børnehave, Køge

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.