Pædagoger og lærere i samarbejde

Mobningen mellem BUPL og Danmarks Lærerforening menes bragt til ophør med en fælleserklæring, som - ud over en gensidig anerkendelse af eksisterende overenskomster og faggrænser - understeger nytteværdien af samarbejdet mellem lærere og pædagoger

Så lykkedes det alligevel. Krisen, som de ansvarlige i øvrigt vægrede sig ved at kalde en krise, er overvundet. Forbundsledelserne i BUPL og Danmarks Lærerforening har, efter i første omgang at være mislykkedes med det, haft held til at formulere sig, så de to forbunds kompetente forsamlinger har kunnet tilslutte sig en fælleserklæring om et forstærket samarbejde.

Første forsøg gik i fisk, da lærerforeningens hovedstyrelse sagde nej til det oprindelige tekstudkast. Det blev derpå rettet til, så det imødekom lærernes ønsker, hvorpå BUPL's hovedbestyrelse afviste det reviderede udkast efter at have konstateret, at man meget ville foretrække det helt oprindelige udkast.

Den nu vedtagne fælleserklæring adskiller sig fra førsteudkastets forsøg på at konkretisere pædagogers og læreres forskellige fagligheder ved simpelthen at tage udgangspunkt i de fagpolitiske realiteter på området. Man anerkender eksisterende overenskomster og faggrænser, lover ikke at stjæle stillinger fra hinanden og opregner så i øvrigt en række fælles "forståelser", som skal danne udgangspunkt for samarbejde mellem de to faggrupper.



Fælles front. Det nye papir "Pædagoger og lærere i samarbejde" fastslår blandt andet, at pædagogers inddragelse i skoletiden og lærernes inddragelse i fritidsinstitutionernes arbejde skal ske på baggrund af en afklaring af, hvor deres faglighed kan bidrage til at kvalificere løsningen af opgaverne. Det siges endvidere, at pædagoger og lærere ikke skal overtage hinandens jobfunktioner, og at skoledagen ikke skal udvides på bekostning af pædagogernes arbejde i fritidsinstitutionerne.

I tilknytning til selve erklæringen opregnes et række konkrete initiativer, som skal være med til at hjælpe samarbejdet på vej. Målet er, at de to organisationer - både på centralt og lokalt plan - kan komme til at optræde fælles over for myndigheder og arbejdsgivere.

Det vil i givet fald repræsentere en betydelig forandring. De seneste mange år har praksis været den stik modsatte. Man har arbejdet imod hinanden, når lejlighed bød sig.



Striden endt. Faglig sekretær Allan Baumann, der sammen med forbundsformand Bente Sorgenfrey har repræsenteret BUPL i drøftelserne med Danmarks Lærerforening, siger om rækkevidden af den nyvundne enighed:

"Vi har begravet stridsøksen. Ikke dermed sagt, at alle problemer er løst. Vi har nogle udeståender på overenskomstområdet, blandt i relation til den såkaldte Skive-kendelse, som vi mangler at få en afklaring på. Men erklæringen er udtryk for, at der findes en fælles vilje. En fælles vilje til at præge udviklingen omkring for eksempel den kommunale økonomi og en fælles vilje til at skabe en bedre og mere sammenhængende hverdag for børnene i og omkring skolen."

Den Skive-kendelse, Baumann referer til, siger, at skolepædagoger, der deltager i arbejdet i de yngste skoleklasser, kan have selvstændigt ansvar for undervisning uden derfor at skulle overføres til læreroverenskomsten.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.