OK-kampagne: Bankbogen bugner af sympatikapital

Fastelavnsmandag nåede den rullende del af BUPL-kampagnen "Rigtig løn = rigtige pædagoger" til Odense. Også i H.C. Andersen-land var borgerne positive.

Befolkningen nærer respekt for pædagoger.

Det er indtrykket, som forbundsformand Henning Pedersen står tilbage med, efter at han har mødt et ret bredt udsnit af den på en rundtur til 12 større danske byer i løbet af de seneste to uger.

Mandag eftermiddag i sidste uge var han at træffe foran rådhuset i Odense. Pladsen kaldes Flakhaven, og her havde han sammen med BUPL-næstformand Birgitte Conradsen og tillidsfolk fra BUPL Fyn taget opstilling for at forklare odenseanerne, hvorfor BUPL kræver markante lønforhøjelser til pædagoger ved de overenskomstforhandlinger, der netop nu bevæger sig ind i den afgørende fase.



"Vi har over alt fået en meget positiv modtagelse. Folk har desuden vist sig at have en forbavsende sikker viden om, hvad pædagoger tjener. Hvilket de allerfleste, som jeg har talt med, er enige med os i er klart for lidt. Så jo, vi har en betydelig mængde folkelig sympatikapital at trække på," siger Henning Pedersen.



Lang arbejdsuge. Odense, som i øvrigt er forbundsformandens føde- og hjemby, er med på ruteplanen, fordi de odenseanske pædagoger skal strejke, hvis det kommer til en konflikt.

Det er af samme grund, at kampagnebussen i farverne hvid og magenta og med sloganet "Rigtig løn = Rigtige pædagoger" påmalet har bragt diverse grej og materialer samt medlemmer af BUPL's forretningsudvalg til Høje Taastrup, Frederiksberg, Holte, Holstebro, Esbjerg, Århus, Horsens, Hjørring, Roskilde, Nykøbing Falster og Bornholm.



Basisprogrammet i Odense er som i de andre byer: Den opsigtsvækkende bus parkeres på en central plads, et telt slås op, så agitatorer og besøgende kan komme i tørvejr, der uddeles fakta- og agitationsmaterialer, og der åbnes op for adgang til en pc. På den kan man ved at indtaste sin månedsløn se, hvor mange timer en pædagog skal arbejde om ugen for at tjene det samme som én selv.



83 timer blev det til for den journalist-kollega, som Børn&Unges udsendte fik lov at kigge over skulderen under indtastningen. Altså: en pædagog skal arbejde 80 for at tjene det samme, som pågældende journalist er 37 timer om at hive hjem. Men nu er, skal det retfærdigvis siges, journalistuddannelsen også hele seks måneder længere end pædagoguddannelsen...



Latterlig løn. Odense-programmet bestod på denne fastelavnsmandag også af tøndeslagning. Inskriptionen på den dertil ophængte tønde lød "Slå et slag for pædagogernes løn" og "Det er stadig sjovt at være pædagog - selv lønnen er latterlig". På en fletkurv med låg lød opfordringen "Tag et kig, hvis du tør". Det turde en del, og synet, der mødte dem, var en masse guldbarrer samt guld- og sølvmønter. Budskabet var: Statskassen er propfuld, så der er rigeligt til at give pædagogerne en hæderlig løn.

Synspunktet blev også gjort gældende på det medlemsmøde, der om aftenen blev holdt på H.C. Andersens Hotel.



Om fremmødet sagde den lokale BUPL-formand, Lars Søgaard Jensen:

"210 medlemmer til et møde om overenskomstforhandlingerne - det mener jeg godt nok aldrig at have oplevet før."



Kreativitet, der rykker

Hvordan kan I popularisere pædagogernes berettigede lønkrav, styrke alliancen med forældrene og lægge pres på arbejdsgiverne? Lad os høre de bedste og mest originale forslag.

Sådan lød opgaven til 1.500 tillidsfolk, da de

i grupper skulle udfolde den kreativitet, som hører pædagogfaget til.



Her er nogle af forslagene:

Fyn: Landsdækkende aktionsdag den

15. februar. Streamere til bilers bagruder

med teksten "Mer i løn - eller vi sætter farten ned".

Storkøbenhavn: Latter-event ved Kommunernes Landsforenings hus den 15. februar, når der skal forhandles løn.

Midtvest: Fælles tillidsmandsmøde for BUPL og FOA efterfulgt af stormøde for de to fagforeningers medlemmer.

Midtsjælland: Film på Youtube om, hvorfor pædagoger skal have mere i løn.

Århus Kommune: Cafe Lønløft, et uformelt mødested med morgenmadsservering under parolen "Vi plejer at få krummer, men nu skal der brød på bordet".

Østjylland: Reklamespot i TV.

Nordjylland: Smørrebrødsseddel a la Ida Davidsen. Med prisen på luksusvarer og flade madder samt lønseddel for en pædagog.

Sydjylland: Fælles kampagnedag i de 12 kommuner, som BUPL's største fagforening omfatter.

Hovedstaden: Søsætning af lønskibe i vådområdet omkring KL-huset under afsyngelse af protestsang.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.