OK 2008: Supermoderne magentapædagoger

Pædagoger landet over har set verden i et lyserødt skær, mens konflikten stod på. Modeekspert Lotte Freddie kalder magenta supermoderne og synes ikke, pædagogerne skal slippe taget i den opmærksomhedskrævende farve, der har erstattet 'pædagoglilla'.

Magenta her og magenta der. Magenta alle vegne. Nogle elsker den, mens andre har udviklet en form for allergi overfor den yderst dominerende og sprælske farve, der har prydet tusindvis af pædagogannoncer, t-shirts, skilte, badges, kjoler og armbånd under hele OK 2008.

'Det rene magentahelvede' har nogen endda kaldt det. Usynlig kan man i hvert fald ikke beskylde BUPL's kampagnefarve for at være.

Men hvordan ser det ud, hvis vi kigger på farven gennem modebrillerne? Vi har spurgt modeekspert Lotte Freddie, hvor moderne pædagogerne egentlig har været under strejken.





Hvor moderne er farven magenta?

Den er supermoderne. Der er ikke noget i vejen med den. Den er mægtig god og opsigtsvækkende, og det er selvfølgelig også det, der har været meningen med at bruge den.

Hvor moderne er farven på en skala fra 1-10?

Den er vel en 8'er.

Har det gjort noget for farven rent modemæssigt, at pædagogerne har rendt rundt i magenta i så lang tid?

Nej, det tror jeg ikke. De har benyttet sig af moden. Det er ikke dem, der skaber moden. Men det, man kan sige om farven, er, at det kan være, pædagogerne har gjort folk opmærksomme på, at det er en meget flot farve, så nogle måske vil bruge den mere.



Er magenta moderne om tre år, når pædagogerne skal forhandle igen?

Det kan man ikke vide, men på den anden side er pink jo altid god. Jeg vil sige, at den er o.k. Og samtidig er det en meget genkendelig farve.

Kan magentaen være med til at nedbryde udtrykket 'pædagogtøj'?

Det kunne måske egentlig godt være, for den er jo ikke pædagoglilla, som den de rendte rundt med i 68, hvor de havde lilla tørklæder på.

Hvad kan pædagogerne gøre med deres t-shirt, nu hvor strejken er slut?

Men der står jo noget på den, ikke? Så synes jeg jo, at den er passé nu, men man kan vel bruge den i haven, eller hvis man stadig gerne vil gøre opmærksom på sagen.





Magentafakta

• Magentaen, der kendetegner BUPL's kampagner, stammer fra BUPL's logo, der forestiller en stor hånd, der passer på en lille hånd. Rammen om de to hænder er magentafarvet. Logoet er udformet af den grafiske designer, Lisbeth Lauridsen, der vandt BUPL's logo-konkurrencen i 1995.

• Farven blev "opdaget" i 1859, efter man var begyndt at lave kunstige farver til at farve tekstil med. Farven blev herefter opkaldt efter den italienske by Magenta.

• Telefirmaet Deutsche Telekom har sagsøgt både Telia og et lille hollandsk firma for at bruge magentafarven i deres markedsføring. Deutsche Telekom har fået varemærkeregistreret magenta, og mener derfor ikke, at andre virksomheder må bruge farven.

• Det har fået magentaelskende mennesker til at starte kampagnen "befri magenta".

• På deres hjemmeside, www.freemagenta.nl, kan man blandt andet bestille bogen "Free magenta" og købe magenta t-shirts.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.