Modige piger og følsomme drenge
Modige piger og følsomme drenge
Godmorgen i pigegruppen. Godmorgen alle sammen. 11 småpiger står i rundkreds hånd i hånd og hilser pænt på hinanden. Det er onsdag formiddag, og stedet er Børnehaven De fire Elementer i Egebjerg ved Horsens.
Her går i alt 20 børn, og de er netop blevet delt i to grupper: én med drenge og én med piger.
Drengene er smuttet over i laden, der ligger tæt ved børnehaven.
Pigerne er inde i dag, og dagens emne er sanserne, som de gennemgår sammen med leder Jette Romedahl og pædagogmedhjælper Caroline Petersen. Derefter sætter pigerne sig omkring et bord, og med lukkede øjne føler de på kort, hvor der er klistret papir, sand, læder eller garn på. Efter tur mærker de med fingrene for at gætte, hvad der er er på kortet.
Pigerne hygger sig i hinandens selskab. De venter tålmodigt på, at det skal blive deres tur og klapper af hinanden, når én har gættet rigtigt. Stemningen er rar og afslappet. Fire formiddage om ugen er børnene delt i to grupper efter deres køn. Sådan har det været i tre år, og selvom det kræver ekstra ressourcer, holder Jette Romedahl fast i kønsopdelingen, som hun mener er meget værdifuld for børnene.
Den opfattelse bakkes op af psykolog og pædagog Hanne Værum Sørensen, der har evalueret arbejdet i De fire Elementer.
»Pigerne får mere selvtillid og mod til at prøve grænser af, når de kan udfolde sig uden at skulle konkurrere med drengene. Omvendt bliver drengene bedre til at drage omsorg for hinanden, når pigerne ikke blander sig, og de bliver bedre til at koncentrere sig, fordi de har mulighed for at skifte aktiviteter oftere,« lyder hendes konklusion.
Jette Romedahl arbejder til dagligt i pigegruppen. Og hun kan se, hvordan især de stille piger blomstrer op og tør stille sig ind i en rundkreds, når drengene er ude af sigte.
»Når pigerne er alene, kan vi bedre tage hensyn til deres behov. Det gør dem modige, så de for eksempel tør stå frem og blive midtpunkt. Drenge er mere frembrusende, så hvis kønnene er blandede, er det hurtigt en dreng, der kommer til at føre an. Når der kun er piger sammen, kommer de ikke til at føle sig så underlegne,« siger lederen.
Hun ser kønsopdelingen som et effektivt middel til at give børnene mere selvværd.
»Man ser børnene bedre, fordi det er en homogen gruppe. De svage børn, som har brug for en hånd i ryggen, får den tid, de skal have til at turde at være i centrum. De bliver set og hørt, og det gør, at de ikke er så indadvendte. Og så lærer de kunsten at kommunikere med deres eget køn.
Fart i laden. I den store lade lige over for børnehaven holder drengene til i dag. Sammen med pædagog Karen Hessel er de i gang med at male både, som de har klippet ud af tomme mælkekartoner. Drengene koncentrerer sig omhyggeligt om projektet og samler godt med energi, i den tid det tager at male bådene. Da arbejdet er slut, bliver energien sluppet løs, og gutterne fræser rundt i den store lade.
Sådan er det med drenge, fortæller Karen Hessel, der på skift arbejder i drenge- og pigegruppen. Forskellen på de to grupper er til at tage og føle på.
»Drengene er mere aktive og energiske. Så en af fordelene ved at have dem adskilt er, at de ikke får så mange skældud for at forstyrre pigerne. De fleste drenge kan ikke koncentrere sig så længe som pigerne og er heller ikke så pertentlige. Hvis pigerne havde været med til at male nu, ville de have brugt meget længere tid på at sætte pynt og glimmer på bådene.
Drengene er hurtigere færdige,« siger Karen Hessel. Hun har arbejdet i børnehaven i et år, og det var ikke mindst ideen med kønsopdelingen, der fik hende til at søge til Egebjerg.
»Forskningen viser, at der er forskel på pige- og drengehjerner, og den forskel er måske større, end vi har regnet med. Ved at være opmærksomme på det håber vi, at vi kan være med til at styrke børnenes udvikling og dermed for eksempel drengenes koncentration og fordybelse,« siger Karen Hessel.
Skønt drenge typisk er mere vilde end piger, er pædagogerne opmærksomme på, at drengegruppen ikke skal anskues som små macho-mænd. Der bliver også leget med dukker eller lavet perlekæder hos drengene.
»Det er ikke alle drenge, der er vilde, og dem skal der også være plads til. Vi kan tage de individuelle hensyn, der er nødvendige. Andre drenge ville måske aldrig sidde stille længe nok til at tegne en tegning, men det hjælper vi dem med i gruppen,« siger Karen Hessel.
Inspirerer hinanden. Det er ved at være madpakketid, og drengene drøner over til pigerne i børnehavens fællesrum. I dag spiser de frokost sammen, andre dage tager den af grupperne, der er på udflugt, madpakker med og spiser ude.
Det er kun om formiddagen, at børnene er delt op i køn. Efter frokost gives bolden op for fælles leg, og sådan skal det være. I De fire Elementer tror personalet ikke på den totale kønsopdeling.
»Det ville være synd, hvis de var delt op hele dagen. De kan lide at lege med hinanden, og de skal selvfølgelig også lære at være sammen og lære af hinandens forskelligheder. Hvis de deles for meget op, bliver de mere kategoriserede som voksne,« siger Karen Hessel.
Hun bakkes op af Hanne Værum Sørensen, der understreger, at det er vigtigt, at børnene også har et fællesskab på tværs af køn i institutionen.
»Børnene får appetit på at lege sammen, når de er samlet om eftermiddagen.
Der er en anden ligeværdighed, og de holder meget af hinanden. De er glade, og de trives med hinanden,« siger psykologen.
Hun er ikke i tvivl om, at kønsopdeling er et vigtigt pædagogisk redskab, som vil blive mere og mere udbredt.
Men det skal bruges med omtanke.
»Det er vigtigt at sætte sig nogle mål og værdier i det pædagogiske arbejde. Hvis kønsopdeling anvendes bevidstløst, bliver det bare en metode.
Og så risikerer man at fastholde børnene i gammeldags kønsroller, som at drenge er vilde, og piger er søde. Pædagogerne skal have et mål, der rækker lidt længere end til, at piger leger med Barbiedukker, og drenge spiller fodbold,« siger Hanne Værum Sørensen.
I Børnehaven De fire Elementer laver de to grupper ofte det samme. Men de kalder det noget forskelligt.
»For eksempel laver pigerne gymnastik, mens drengene laver akrobatik. I virkeligheden er det jo det samme, det hedder bare noget andet. Akrobatik passer bedre til drengenes selvforståelse, og det giver dem en fornemmelse af, at de laver noget, der er sjovt og rart.«