Medlemsundersøgelse: Pædagoger lader medhjælpere få indflydelse

Et flertal af pædagoger trives med, at medhjælpere udfører pædagogisk arbejde, påpeger ny medlemsundersøgelse fra BUPL. Tankevækkende, mener BUPL.

eoretisk indsigt og pædagogfaglig argumentation er alfa og omega.

Sådan lyder beskeden typisk ved kongresser og demonstrationer, hvor pædagogerne ivrigt argumenterer for deres professions vigtighed. Men ude omkring på stuerne ser billedet anderledes ud, viser ny undersøgelse fra BUPL. Her har 986 pædagoger sat kryds i en spørgeskemaundersøgelse om deres trivsel på jobbet.

To tredjedele svarer, at det er vigtigt for dem ikke at gå på kompromis med deres pædagogiske faglighed. Samtidig mener en tredjedel af pædagogerne, at det er fint, at ikke-uddannede udfører pædagogisk arbejde.

"Der er overraskende mange pædagoger, der accepterer, at folk uden uddannelse udfører deres arbejde. Det er tankevækkende, når pædagogerne samtidig og helt berettiget kæmper for højere løn," siger Jens Jakob Christensen, konsulent i BUPL, der har stået for medlemsundersøgelsen.

"Før man kan højne lønnen, er det nemlig nødvendigt at arbejde med en parallel højnelse af den samfundsmæssige anseelse og respekt for faget."



Plads til alle. Konsulent Jens Jakob Christensen mener, at paradokset mellem høj faglig selvagtelse kontra medhjælpernes velkomne indblanding i pædagogikken skyldes deres sociale hensyn. Den bygger på pædagogernes grundlæggende menneskesyn, som byder dem, at der skal være plads til alle, herunder medhjælpernes indblanding i det pædagogiske arbejde på stuen.

"Det er muligvis pædagogernes ideologi, der tvinger dem til at acceptere ting, som andre professioner måske ikke ville acceptere. Pædagoger vil generelt gerne kunne favne alle mennesker," siger Jens Jakob Christensen.

Han mener dog ikke, at billedet er helt så enkelt.

"En anden forklaring er, at pædagogerne simpelthen har så travlt, at de ikke har tid til at gå op i, hvem der laver hvad. Pædagogerne skal i stedet få hverdagen til at hænge sammen. De vil gerne håndhæve deres faglighed og sikre, at det pædagogiske arbejde udføres af faglærte, men det kan de simpelthen ikke," siger Jens Jakob Christensen fra BUPL.

Allan Baumann, forretningsudvalgsmedlem i BUPL, tilføjer:

"Vores videre arbejde vil handle om konkret at tale med pædagoger for mere præcist at finde ud af, hvorfor de svarer, som de gør. Vores mål er at blive klogere på, hvad pædagoger og pædagogisk arbejde er."





Det mener pædagogerne:

• 31 procent af pædagogerne er uenige i, at det har negativ betydning for trivslen, når ikke-uddannede udfører pædagogisk arbejde.

• 37 procent af pædagogerne er enige i, at de fysiske rammer

på deres arbejdsplads er gode.

• 64 procent af pædagogerne er helt enige i, at

støj har negativ betydning for udførelsen af

det pædagogiske arbejde.

• 75 procent af pædagogerne er helt enige i, at det er positivt for trivslen, at man har indflydelse på valg af pædagogisk metode i arbejdet.



Kilde: Synovate Vilstrup for BUPL. Antal adspurgte: 986 pædagoger.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.