Made in China: Her skaber pædagogerne børn, der er hundrede procent klar til at sparke røv

I Kina kan børnene taekwondo, før de kan spise selv. Iben Nielsen er praktikant ved Newton Kindergarten i Shanghai. I den internationale børnehave oplever hun, hvordan vestlig og østlig pædagogik er som nat og dag.

De kinesiske pædagoger og lærere ser ikke børn som mennesker, men i stedet børn som små personer der ikke kan tænke selv.

Det erfarer den 24-årige pædagogstuderende Iben Nielsen fra Vejle, som er praktikant i den internationale børnehave Newton Kindergarten.

Institutionen ligger få kilometer fra millionbyen Shanghai i det østlige Kina. Her i byens nybyggede højhuse bor cirka 200 andre danskere og pædagogkollegaen, Anders Christensen på 26 år.

Iben Nielsen fortæller, at børnenes dagligdag er styret af skemaer, hvor kurser som konceptbaseret matematik og taekwondo er i fokus.

Til daglig passer hun de 2-3 årige børn i den multikulturelle institution, der rummer 130 børn fra lande som Canada, Norge og Filipinerne.

Forældrene er typisk ansat i firmaer i den hurtigt voksende metropol Shanghai.

"Min leder har bedt mig om at lege med børnene. De har nemlig nok rammer i forvejen. Kineserne lytter ikke efter, hvad barnet siger. De har svært ved at gå udenfor skemaet, hvor vi i Vesten har nemmere ved det," fortæller Iben Nielsen.



Cirkelspark til middag. Danske børn og kinesiske børn er forskellige. Meget. Det er Iben Nielsens erfaring fra de seneste tre måneder af hendes første lønnede praktik i Suzhou. For mens Kinas yngste generation kan kanøfle en overfaldsmand med venstre hånd, spille bukserne af enhver Mozart-elsker og nedkradse nyklassiske digte med kaligrafi, så driller lynlåsen til flyverdragten stadig lille Tobias i Danmark. Tobias får dog noget i bytte, som Kinabarnet ikke har.

En af Newton Kindergartens mærkesager er "vækst". Iben Nielsen oplever dagligt, at ambitionen om faglig vækst dog kan give børnene vokseværk rent socialt.

"Det er ikke den sjoveste barndom, de kinesiske børn får. De får ikke lov til at lege. Og jeg synes, at de lærer meget mere ved at lege end ved at kigge ned i en bog. Et bedre menneske er et menneske, der får lov til at lege," siger hun. Iben Nielsens erfaringer fra udlandspraktikken har sat tankerne i gang.

"Når jeg ser de tre-årige børn her lære Kung Fu-øvelser i forhold til et dansk barn, der lige har lært at binde sine egne snørebånd, så tænker jeg, at der er en kæmpe forskel på, hvad danske og kinesiske børn kan," siger Iben Nielsen.

Hun vurderer, at resultatet af den kinesiske pædagogik bliver individer, der sakker bagud socialt i forhold til danske børn, men som til gengæld har talrige færdigheder at vise frem.

"Her skaber pædagogerne børn, der er hundrede procent klar til at sparke røv."

Anders Christensen, som i dag er fastansat pædagog i børnehaven, er enig i, at Kina og Danmarks pædagogiske grundsyn er forskellig på flere områder.

I dag er han en vigtig del af personalet, ansvarlig for børnehavens PR-materiale og bosat i Kina med sin kinesiske kæreste. Anders Christensen kæmper børnenes sag.

"Jeg fortæller de kinesiske forældre, at de skal lade børnene nyde at være i børnehave, og så skal læringen nok komme. Det er også derfor, kineserne gerne vil have os som studerende fra Vesten. Vi har tanker og teorier, som de gerne vil lære om," siger han.



Et større ansvar. Anders Christensen og de andre vestlige pædagoger, der arbejder i Newton Kindergarten, holder møder separat fra de kinesiske pædagoger.

"De kinesiske pædagoger føler, at de har planer og rammer, de skal følge, og at de har et større ansvar. Deres ansvarsfordeling er ligeledes mere specifik. Når bussen med børnehavebørnene kommer om morgenen, skal der for eksempel stå en kinesisk pædagog lige præcis på det og det hjørne, for at hente børnene," fortæller Anders Christensen.

Trods en pædagogik med kæft, trit og retning står Riget i Midten dog langt fra stille. Storbyens Kina er i dag langt fra mange europæeres forestilling om endeløse rismarker, hvor Maoister med stråhatte knokler løs.

"Vores syn på Kina er mindst ti år for gammelt, så kommende praktikanter skal overveje, om deres forventninger stemmer overens med de oplevelser, de får. Levestandarden her er eksempelvis langt højere, end mange tror," fortæller Anders Christensen. o



Praktikantråd fra Iben og Anders:

•Lær de mest nødvendige fraser og ord af sproget.

• Hav rejseerfaring før praktikopholdet.

• Opbyg lidt "is i maven".

• Afstem dine forventninger

•Opdatér din viden om landet.





Det kan børnene lære i en kinesisk børnehave

Her er de aktiviteter, som 2-6 årige børnehavebørn kan vælge i Newton Kindergarten tæt ved Shanghai:

• Klassisk ballet

• Akademisk engelsk

• Taekwondo

• Dramaturgi

• Kunstmaleri

• Klaverspil (begynder, øvet, ekspert)

• Fonetisk sprog og læsning

• Konceptbaseret matematik for de seksårige (obligatorisk).



Kilde: Newton Kindergartens "Our Enrichment Program" og "Pre-Elementary".

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.