Læreplaner; Vide rammer for læreplaner

I de nye regler for pædagogiske læreplaner er der kun nogle få krav, som institutionerne skal opfylde

Der er vide rammer for indholdet af de nye pædagogiske læreplaner, som hver enkelt daginstitution skal være i gang med at udforme fra 1. august i år.

Det bekræfter fuldmægtig Christina Barfoed-Høj, Socialministeriets trådholder i arbejdet med den nye lovparagraf og bekendtgørelsen om pædagogiske læreplaner.

"Om daginstitutionen benytter sig af "den anerkendende relation" som metode. Eller det er "Marte Meo", der er grundlaget for den pædagogiske læreproces. Det blander vi os ikke i. Vi blander os ikke i den pædagogiske metode," understreger fuldmægtig Christina Barfoed-Høj, der har travlt med at samle trådene til den endelige formulering af en bekendtgørelse om pædagogiske læreplaner.

I realiteten kan den enkelte daginstitution lægge præcis det pædagogiske indhold, som den vil i læreplanen, hvis blot institutionen overholder de krav, ministeriet sætter for læreplanerne.



Læreplan - et must. "Det nye er for det første, at de pædagogiske læreplaner er obligatoriske. Hver enkelt institution skal udarbejde en læreplan. Det vil sige en plan, der beskriver målet for den pædagogiske læreproces i daginstitutionen, herunder hvordan udsatte børns læring understøttes," uddyber Christina Barfoed-Høj fra Socialministeriet.

Selv om der er vide rammer for indholdet, stiller ministeriet krav om, at hver enkelt institution skal beskrive de pædagogiske mål for læreprocesserne i forhold til seks temaer, nemlig:

Barnets alsidige personlighedsudvikling - eller "personlige kompetencer"

Sociale kompetencer

Sprog

Krop og bevægelse

Naturen og naturfænomener

Kulturelle udtryksformer og værdier.



Pædagogik fastlægges lokalt. "Om den enkelte institution lige præcis bruger de overskrifter, blander vi os ikke i. Har institutionen i forvejen skrevet om deres mål for børnenes motorik, kan det måske dække temaet: "krop og bevægelse"," siger Christina Barfoed-Høj, der understreger, at ministeriet ikke kræver en bestemt struktur i læreplanerne. Endsige en bestemt pædagogik.

"Vi blander os ikke i, om institutionerne arbejder med planlagte eller ustrukturerede læringsmiljøer for børn, men institutionerne skal beskrive deres overvejelser om de pædagogiske processer og mål i forhold til alle seks temaer," siger Christina Barfoed-Høj.

Fremover kan institutioner altså ikke længere nøjes med at forholde sig til naturen som pædagogiske redskab. De skal også overveje læringsprocessen for barnets personlige og sociale kompetenceudvikling, sprog samt kulturelle udtryksformer og værdier



Godkendes lokalt. Læreplanerne skal godkendes af forældrebestyrelsen og kommunalbestyrelsen. De skal ikke sendes ind til godkendelse i ministeriet:

"Nej, vi arbejder ikke med nationale læreplaner. I ministeriet lægger vi rammerne for læreplanernes indhold, men det er forældrebestyrelsen og kommunalbestyrelsen, der skal godkende indholdet i de pædagogiske læreplaner," understreger Christina Barfoed-Høj.



Årlig evaluering. Som et sidste "skal", er der fra ministeriets side lagt op til, at læreplanerne skal evalueres en gang om året. Hvordan evalueringen skal foregå, er op til den enkelte institution eller kommune.

"Vi blander os ikke i, hvordan institutionen vil evaluere deres læreplan. Om de vil hyre en ekstern konsulent, eller om de selv vil optage seancer på video eller registrere deres pædagogiske proces og drøfte den på personalemøder. Det blander vi os ikke i," siger Christina Barfoed-Høj.

Men det enkelte dagtilbud skal sikre, at de får en evaluering, der kan vise, hvordan den pædagogiske proces leder frem til de mål, institutionen har formuleret i læreplanen.



Bekendtgørelse som idekatalog. Selv om kravet om de nye læreplaner træder i kraft til august, er den endelige bekendtgørelse for pædagogiske læreplaner færdig og offentliggøres snart.

I arbejdet med bekendtgørelsen har en række eksperter givet deres bud på mål og fokuspunkter for de seks forskellige temaer. Bilaget er tænkt som en inspiration til at formulere mål indenfor de seks temer. Institutionerne kan tage udgangspunkt i bilaget med målene, når de lokalt skal formulere deres mål i læreplanerne, men det er ikke et krav. Eksperternes input og ideer fremgår af bilaget til bekendtgørelsen, der er sendt i høring, og som kan downloades på Socialministeriets særlige hjemmeside for læreplaner: www.sm.dk/laereplaner. (Linket fungerer ikke længere.)

Den endelige og færdige bekendtgørelse, der bliver rettet til efter de indkomne høringssvar, udsendes snarest og vil også være at finde på hjemmesiden.



Husk 1. august 2004

Læreplan skal udarbejdes.

Beskriv mål for de pædagogiske læreprocesser for seks temaer:

Barnets alsidige personlighedsudvikling - eller "personlige kompetencer"

Sociale kompetencer

Sprog

Krop og bevægelse

Naturen og naturfænomener

Kulturelle udtryksformer og værdier.

Hent inspiration i bilaget til bekendtgørelsen.

Læreplanen skal evalueres en gang om året i forældrebestyrelsen.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.