Håndarbejde: En pølse, en kugle og et pitabrød

Disse tre simple former er hemmeligheden bag den israelske animator Rony Orens fabelagtige voksfigurer. Under et besøg i Danmark lavede han en workshop om modellervoks for asylbørnene i Sandholmlejren.

10 sæt børnehænder ruller pølser, trykker pitabrød og former kugler af modellervoks. Farverne varierer. Også voksklumpernes størrelser veksler. Men den runde kugle, den aflange pølseform og det flade pitabrød er tre genkendelige og enkle former, som børnene bruger igen og igen, når de trin for trin opbygger dyrefigurer af modellervoks.



De tykke pølser bruges til kroppe og de tynde til haler. Den flade pandekageform bliver til strittende ører. Og små kugler er øjne, mens de store måske udgør et hoved. Sådan skaber børnene først en lille kvik mus med flyveører og så en bredmundet grøn frø.

Børnene er mellem ni og 12 år. De er asylbørn fra lande som Irak, Syrien og Serbien. I aften er de mødt op i Sandholmlejrens fritidsklub, hvor den israelske animator, Rony Oren, instruerer dem i at lave figurer af modellervoks.



Rony Oren er først og fremmest i Danmark for at promovere sin bog "Hemmeligheder om modellervoks", som netop er udgivet på dansk. Foruden at skrive bøger om emnet har Rony Oren skabt over 500 tegnefilm med modellervoksfigurer. Han er selv oplært i animation på Kunst og Designakademiet Bezalel i Jerusalem, hvor han i dag leder afdelingen for animation.

Dertil har han sit eget produktionsfirma ClayToons, og han rejser verden rundt med workshops for børn, kunstnere og pædagoger.



Alle kan være med. Leder af asylcentrets børne- og ungearbejde, pædagog Ditte Bartholdy, kalder aftenens workshop i Sandholmlejren for en kæmpe succes.

"Selv de mest energiske børn sidder stille og er helt opslugte af at bygge deres figurer. Det havde vi slet ikke turde håbe på," siger hun.



Trin for trin får musen krop, ører, næse og øjne. Til sidst kommer fødderne og halen på. Kroppen stilles lidt på skrå, så næsen vender i vejret, og det får musen til at se nysgerrig og næsvis ud. Børnene er stolte over deres resultater, og den syriske dreng Gjano peger først storsmilende på billedet i Rony Orens bog og derefter på den mus, han selv lige har lavet.

"I starten ser en figur i bogen måske svær ud, men så snart børnene fanger metoden og forstår, at alle figurer kan brydes op i de tre simple grundformer, bliver det let. Og senere begynder de at skabe deres egne figurer og opdager, at mulighederne er uendelige," siger Rony Oren.

Han begynder altid med at vise børnene to til tre simple figurer, men derefter er de udlært, mener han. Og pædagoger må aldrig lave figuren for børnene.



"Nogle børn kan have behov for at se en figur igen, men de skal selv forme den og fornemme materialets muligheder," siger han.

Han har aldrig mødt nogen, som ikke kunne lave figurerne.

"Fra fire til 80 år. Alle kan det," fastslår han.

Olivia fra Irak er ikke helt tilfreds med, at hendes frø ikke er identisk med lærerens.

"Ligesom vi to ikke ser ens ud, så ser frøer heller ikke ens ud," siger Rony Oren til Olivia, og pigen er tilfreds med den forklaring.



Figurerne får liv. Nogle mus er blevet tyndere end andre. Nogle frølår er meget kødfulde. Og mens Sanaes mus griner, virker Minnas mere nervøs.

"Skaberen giver sin figur et bestemt udtryk og dermed en historie om, hvad den tænker eller føler," siger Rony Oren og forklarer, at det næste skridt er, at skabe objekter og steder til sin figur - at sætte sin figur på en scene i en billedfortælling.



Hans bog viser for eksempel en situation med en frø, der bader i et vandhul, mens en anden frø langer tungen ud efter en guldsmed. Et andet sted rider mus om kap på en flok lyserøde snegle.

"Mulighederne for historiefortælling med figurerne er uendelige," siger Rony Oren, der selv har taget skridtet fuldt ud i sine mange animations- og reklamefilm, som han har produceret siden 1970'erne.

Børnene spidser ører, da Rony Oren afslører, at en figur af modellervoks skal ændres på og fotograferes 750 gange for at producere et minuts film. Er der to figurer i filmen, skal han ændre 1.500 gange på voksfigurerne.

Hans figurer er oftest dyr, men i dyrekroppene gemmer der sig masser af menneskelige udtryk.



"Jeg studerer menneskers kropssprog, når jeg skaber mine figurer, og det er også derfor, børn og voksne så godt kan lide dem. Figurerne er både elskelige at se på, og så ligner de os i deres udtryk, og derfor kan vi aflæse, hvad de tænker og føler," siger Rony Oren, og børnene er da også vilde med filmene, selvom de ser dem på engelsk og hebræisk.

Stewart samler på autografer og beder om Rony Orens til sin samling. Snart sidder animationsmesteren og skriver autografer til alle børnene.

"I morgen vil jeg lave en pingvin," siger Olivia, der stadig bærer rundt på sin frø.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.