GUIDE TIL DIGITALE INSTITUTIONER

Hvad er en tablet?

Sådan kommer du i gang

• Lad være med at lave et stort forkromet projekt fra begyndelsen. Ved man, hvordan man tager et billede med en tabletcomputer, kan man begynde at bruge den i en pædagogisk sammenhæng.

• Få et kort kursus for hele personalegruppen i, hvordan man bruger tabletten. Et par timer er nok til, at man kender en god del af potentialet i en tabletcomputer.

• Udvikl konkrete aktiviteter sammen med børnene. Bliv ved med at udforske mulighederne.

• Lad også børnene bruge tabletcomputerne alene. De finder ofte på nye måder at bruge dem.

Kilde: Lars Friis Laursen, leder af Daginstitutionen Val



3 nyttige tips

Den pædagogiske aktivitet skal i fokus, ikke computeren. Det er pædagoger og eksperter enige om, men især de første gange er det lettere sagt end gjort.

1. Det går aldrig som planlagt

»Alle, som jeg har talt med, har oplevet, at første gang de brugte en tabletcomputer med børnene, blev aktiviteten ikke gennemført som planlagt. Der gik pjat i den. Det handler ikke om dårlig pædagogik, men om at teknologien giver lyst til at pjatte.«

2. Hav tålmodighed

»Man skal have tålmodighed med det pædagogiske indhold. Det kan tage dage, hvor børnene afprøver alle muligheder.«

3. Lyt til børnene

»Børnene har ofte ideer til, hvordan man kan bruge elektroniske medier. Ideerne kan være gode at tage udgangspunkt i. Det kan dog være en udfordring for os voksne, fordi vi ikke kan forvente, at en aktivitet foregår, som vi har planlagt. Der er mulighed for en høj grad af selvbestemmelse.«

Kilde: Steen Søndergaard, lektor på University College Copenhagen (UCC).



Idéer til aktiviteter med tablets

1. Film dit bedste sted

Bed børnene tage et billede af eller filme det sted i institutionen, hvor det er bedst at lege.

2. Gemmeleg

Børnene tager et nærbillede af det sted, hvor de gemmer sig, hvorefter de, der skal finde, får iPad’en. Legen findes også i en variant, hvor man bare tager nærbilleder af forskellige steder i institutionen, som andre derefter skal finde.

3. Fangeleg

Fangeren har en tablet­computer eller et kamera. De andre er fanget, når der er taget et billede af dem. Legen kan varieres, så det skal være et billede af ryggen, hovedet eller andet.

4. Genkendelse af bogstaver

Øv genkendelse af bogstavlyde ved at bede børnene filme alle ting i et rum, der begynder med forskellige bogstaver.

5. Lav film

Med eksempelvis iMovie er det let at lave film – også for børnehavebørn. Børnene bliver instruktører og skuespillere, og de lægger selv musikken på. Fra en tablet er det let at distribuere filmene via mail og YouTube.

6. Lav bøger

Med en app som Book Creator kan børnene lave deres egne bøger med billeder og lyd.

Kilde: Lars Friis Laursen, leder af Daginstitutionen Valhalla i Skive.



Hvad kan en tablet holde til?

Daginstitutionen Valhalla i Skive har haft iPads i små tre år. I den tid er ingen af dem gået i stykker. De er alle i et cover, der beskytter mod slag, og er med på legepladsen på tur og lignende. Børnene er også kommet til at tabe dem og spilde en smule vand på dem, men intet er sket.



Hvad er en app?

App er en forkortelse for ’applikation’. En app er et lille program, der via nettet hentes ned på eksempelvis en smartphone eller tablet-computer. En app kan indeholde alt fra spil til tegneprogrammer eller programmer, der viser vejrudsigten.



Find vej i app-junglen

Der kommer konstant nye apps, man kan købe eller hente gratis til tablet og smartphone. Alligevel er der ingen grund til, at pædagoger bruger hver eneste aften på at finde det nyeste nye.

»Det er ligesom med legetøj. Man går jo ikke i BR og køber tilfældigt legetøj, som man siger, børnene skal lege med, bare fordi der er tilbud,« siger Søren Gundelach, der er en af folkene bag hjemmesiden ’lege-apps.dk’, som på et ikke-kommercielt grundlag anbefaler apps til pædagoger og forældre.

Her anbefaler man en række apps, som er valgt ud fra forskellige kriterier. Brug kriterierne, når du skal finde vej i app-junglen.



Apps findes (groft sagt) i fire kategorier:

1. Apps, hvor brugeren bliver producent af blandt andet film og bøger.

2. Apps, hvor brugeren øver færdigheder. For eksempel kan man lære at stave ord og regne.

3. Apps, der kun handler om leg.

4. Apps til voksne. For eksempel tekstbehandlingsprogrammer.



Sådan vælger du de gode apps:

Når folkene bag lege-apps.dk anbefaler nye apps, trækker det op i bedømmelsen, hvis de lever op til flere af disse parametre.

• Legeværdi

Børnene kan både lege ’som om’ og ’hvad nu hvis’. Der kan både være tale om rolleleg og spil.

• Læringsværdi

Børnene kan tilegne sig viden om verdenen, fænomener og relationer. De kan ikke kun hjælpe børnene med at skaffe sig viden, de kan også invitere børnene til at tilegne sig viden om viden.

• Social værdi

Børnene får styrket deres relationer til andre børn og voksne.

• Interaktiv værdi

Børnene får opmuntrende tilbagemeldinger på skærmen og ved hjælp af lyd. Lyden kan understøtte selve indholdet med for eksempel en stemme, der venligt og imødekommende instruerer, eller det kan være lyd, der forstærker navigationen – for eksempel siger ’boing’, når man berører en vigtig knap.

• Æstetisk værdi

App’en har et indbydende design, som er med til at sætte kreative og fantasifulde processer i gang hos børn.

Kilde: lege-apps.dk (hvor der findes flere kriterier).



Uundværlige apps

Der findes et utal af apps. Her er fire bud på apps, der er gode, hvis man vil bruge sin tabletcomputer til kreative produktioner:

Book Creator

Pocket Pal

iMovie

iStopMotion

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.