Folketingsvalg: Valgkampen styrer udenom børnene

De landsdækkende medier og partiernes hovedkvarterer sætter dagsordenen i valgkampen. Det vil kræve noget spektakulært, hvis valgkampen skal handle om børn og daginstitutioner, siger valgforsker Roger Buch.

Selv om velfærden er meget populær hos danskerne, og partierne står i kø for at forsvare og forbedre den, er det ikke muligt at forudse, om velfærden vil dominere valgkampen. Det afhænger af medierne og politikerne, siger valgforsker Roger Buch, der er lektor på Danmarks Journalisthøjskole.

"Det kommer fuldstændig an på, hvad politikerne tager op. Hvad det er for emner, som af mere eller mindre tilfældige grunde brænder mest igennem i valgkampen," siger Roger Buch.

Han tror ikke, at særinteresser vil have nemt ved at skubbe sig ind i valgkampen, medmindre politikerne eller medierne bringer dem på bane. Han peger på den første partilederdebat på TV2 News, der fandt sted samme dag, som valget var udskrevet.

"Man starter med flygtninge og indvandrere, og der kan man spørge: "Hvorfor nu lige det?" Er det det største problem, Danmark kæmper med? Det er det næppe. Men de startede her, og så kommer det til at fylde meget, også i vælgernes bevidsthed. Så de nationale partihovedkvarterer og de nationale medier vil i høj grad være styrende," fastslår Roger Buch.

"Derfor er det meget, meget vanskeligt for borgergrupper at trænge igennem, hvis de har særinteresser, de gerne vil have frem," pointerer han.

Det vil kræve en indsats og en aktion ud over det sædvanlige, påpeger Roger Buch.

"Så skal man lave noget spektakulært. Man skal lave aktioner, der giver genlyd, og som gør, at man tvinger sig på banen. Men det skal nok være rimeligt dramatiske ting. Det nytter ikke at forsamles nogle hundrede mennesker et eller andet sted med nogle bannere eller for den sags skyld skrive nogle læserbreve," siger valgforskeren.

Han nævner de forældre, der blokerede indfaldsvejene til København, fordi de var utilfredse med besparelser på daginstitutionerne. Det gav både positiv og negativ opmærksomhed.

"Det er noget i den stil, der skal til, hvis man skal råbe nogen op."

Men det er ikke let at forudse, hvad en valgkamp kommer til at handle om, uanset hvilke strategiske planer partierne har.

"Der skal ikke meget til, før en valgkamp pludselig tager en drejning og ender et helt andet sted, end man havde regnet med," siger Roger Buch.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.