Ej blot til leg

LEGETØJSMESSE: Legetøjsgiganter som Mattel og Lego viser nyhederne frem i enorme udstillinger. Et andet sted forsøger pædagogen Kristian Dreinø fra firmaet Four Esses også at gøre opmærksom på sine spil i en stand på fire kvadratmeter. Børn&Unges journalist Steffen Hagemann har været på verdens førende legetøjsmesse i Nürnberg.

Det må være her, legebørn ender, når de kommer i himlen: på verdens førende legetøjsmesse i Nürnberg. Her er biler, fjernstyrede biler, modelbiler. Dukker, dukketøj, dukkehuse, dukkemøbler. Plysdyr i alle former og afskygninger. Brætspil, puslespil, quizspil, rollespil. Bolde, cykler, drager, boomeranger. For en gang skyld er det ikke en overdrivelse at skrive, at her er faktisk alt. Arrangørerne anslår, at der er omkring en million produkter på International Toy Fair Nürnberg.



Men der er ikke et eneste barn.

For her er legetøj ikke for børn, det er benhård forretning.

Det handler om, hvad der kan sælges, og når årets slogan for messen er "legende læring", så skyldes det ikke, at branchen pludselig har fået pædagogiske briller på. Det skyldes, at marketingresearch viser, at forældre i de vestlige lande er villige til at betale ekstra for legetøj, som kan gøre deres børn lidt dygtigere og klogere.



Store forhold Messecentret i Nürnberg er enormt. Der er 160.000 kvadratmeter udstillingsareal fordelt på 17 haller. En hal er således på størrelse med tre fodboldbaner, der udelukkende er helliget modeljernbaner. En lige så stor hal med dukker, plysdyr og lignende. Og en lignende for fjernstyrede biler, helikoptere og flyvemaskiner. Nogle af de fjernstyrede flyvemaskiner er så store, at man kunne anbringe et lille barn i cockpittet.



Merchandising fylder også meget. Der er næsten ingen grænser for, hvad populære figurer som Spiderman og Lynet McQueen kan trykkes på - selv glaskugler med den smilende racerbil findes der nu.

Computerspil og spillekonsoller er i det store og hele fraværende på messen, bortset lige fra nogle kinesiske kopier af Nintendo Wii.

Firmaer som Mattel, verdens største legetøjsfirma, Lego og andre sværvægtere har selv bygget og iscenesat enorme stande på over tusind kvadratmeter.



Drømmenes sal. Midt i dette kaos af lækkert legetøj og kedelige kinesiske kopier ligger en lille hal kun for nye udstillere. Her er folk, der drømmer om at få en fod indenfor i legetøjsverdenen.

Nogle håber at finde interesserede forhandlere i andre lande, andre satser alt på den helt store jackpot, inspireret af succeser som det danske quizspil Bezzerwizzer, der har gjort opfinderen til millionær.

I et hjørne af drømmenes sal har firmaet Four Esses, der består af pædagogen Kristian Dreinø og makkeren Freddy Andersen, en stand på fire kvadratmeter.



Sidste år droppede Kristian Dreinø arbejdet som stedfortræder i en SFO i Juelsminde for at koncentrere sig om at udvikle spil - og forsøge at leve af det. Sammen med Freddy Andersen, der er uddannet teknisk tegner, har han lanceret spil som Gæt og Form med Storm, Tænkestorm og Storm på Ordet. De har også en serie for de mindste børn, kaldet Lillestorm. Og de har en ny spil-serie på vej, som de kalder Supermark.

Det er første gang, Four Esses køber en plads på messen, men Kristian Dreinø har været på messen før. De andre år gik han bare rundt med en kuffert på hjul efter sig og opsøgte de folk, som han håbede var interesseret i firmaets produkter, men i år skal der satses, selv om det koster det lille firma omkring 50.000 kroner at være til stede på messen.



Succes. Som erfaren messedeltager ved Kristian Dreinø, at det ikke er nok bare at slå sin lille bod op og vente på indkøberne. Det gælder om at have aftaler. Så da vi møder Kristian og Freddy den første messedag, er det to meget glade firmaejere, der siger goddag. For klokken halv ni samme morgen har Egmont været forbi den lille stand og lavet en aftale om at markedsføre det nye spil Supermark i Sverige.



"Så nu er det allerede en succes," siger en glad Kristian Dreinø.

Sidst på formiddagen har han en aftale med et af de største tyske legetøjsfirmaer om at vise sine spil frem. De er så store, "at de kan udgive hvad som helst, og så får de solgt det," som Kristian Dreinø udtrykker det.

"Det gik rigtig godt," konstaterer Kristian, da mødet er slut. Det tyske firma bed ikke på, men han blev heller ikke blankt afvist, og det er han tilfreds med.

"Det gælder om at holde gryden i kog. Næste år har vi måske noget, de lige kan bruge," siger han.



Made in China. Legetøjsmessen er ikke kun tagselvbord for indkøbere. Lande som Bangladesh, Indien, Taiwan og Kina er repræsenteret for at gøre opmærksom på, at de kan fremstille legetøj til konkurrencedygtige priser.

Nogle stande viser ganske vist produkter, men det er mere en reklame for, hvad fabrikken i hjemlandet kan præstere. Her kan man komme med en råskitse på en bamse og få regnet produktionsprisen ud, mens man venter.

Andre stande har skåret vareprøverne væk. I sådan en stand står kinesiske Linda, som hun præsenterer sig. Der er bare et lille bord, en bærbar computer, en stol, en masse flyers og papirsposer med endnu flere flyers. Standen hedder Made-in-china.com. Linda kan formidle kontakt, hvis man skal have lavet noget legetøj:



"Vi har kontakt til over en million producenter i Kina," siger hun.

Man kan gå ind på hjemmesiden med samme navn som standen og skrive, hvad man vil have lavet. Derefter kommer navnene på nogle egnede producenter frem, forklarer Linda.



Stort, småt og dansk. Four Esses er ikke det eneste danske firma på verdens førende legetøjsmesse. Også Moon-Car er kommet til Nürnberg for første gang. Firmaet har placeret sig i hallen med udendørs legetøj sammen med blandt andet cykler og sportsudstyr.



"Vi bliver set," siger direktøren for Moon-Car, Hans M. Henriksen om placeringen.

"Der har været én fra Tasmanien, der var meget interesseret i vores produkt," fortæller han og tilføjer, at den pågældende indkøber vist nok boede lige over for kronprinsesse Marys søster.

Lego er også repræsenteret, og de har større forhold. Der er rejst en tre meter høj mur rundt om Legos stand, der breder sig over mere end tusind kvadratmeter. Her viser Lego 2008-nyhederne frem, og firmaet fremhæver især Indiana Jones og venner. Der kommer en ny Indiana Jones-film til maj, og Lego satser stort på at lave klodser ud af det populære film-univers.



Ved indgangen står en kontrollør, for ikke hvem som helst kommer ind. Det kræver en billet, som man kan få udleveret i receptionen, hvis man er heldig.

I alt er Lego mødt op med omkring 100 medarbejdere til messen, og de har travlt, fortæller Legos europæiske PR-manager Katarina Sutch.

Hun påpeger, at det er vigtigt for Lego at møde kunderne, forstået som indkøberne, ansigt til ansigt.

"Vi vil gerne høre fra vores kunder, hvor godt de tror, produkterne vil klare sig," siger hun og fremhæver, at der blandt andet har været ros til en ny serie Lego Duplo, der hedder Cirkus.

"De elsker, at der nu er noget, der både appellerer til drenge og piger," siger hun.



Men kun halvdelen af Legos stand er udstilling af nye produkter. Der er en 20 meter lang bar, hvor kunderne kan beværtes, og 30 borde fylder den anden halvdel af Legos areal. Ved flere af bordene sidder folk og samtaler lavmælt. Her indgår Lego aftaler med indkøbere fra hele verdenen, fortæller Katarina Sutch.



Det er gode aftaler, lader det til, for det går godt for tiden. Lego har efter messen offentliggjort regnskabet for 2007, og det viser et overskud på 1,4 milliarder kroner - en fremgang på 200 millioner kroner i forhold til 2006. Også omsætningen steg med 200 millioner kroner til otte milliarder kroner.



Efter messen. En tilfreds Kristian Dreinø gør regnskabet op efter messen. Vicedirektøren i et amerikansk firma, der blandt andet leverer til butiksgiganten Wal-Mart, var forbi Four Esses stand, og hun blev meget interesseret i Storm i et glas vand, som hun kaldte den største nyhed i 20 år.

"Hun er allerede vendt tilbage, så det er virkelig seriøst," fortæller Kristian Dreinø i telefonen.

Nu skal spillene oversættes, så de kan blive testet på børn i de interesserede lande. Og det er overvældende mange, fortæller Kristian Dreinø. Four Esses er i realitetsforhandlinger med firmaer fra Israel, Italien, Grækenland, Spanien og Portugal.



Han kan også berette, at tre europæiske giganter har budt ind på Stormspillene, og en af de største institutionssælgere i Tyskland har tilbudt at tage alle fire Storm-spil og Lillestorm.

"Vi skal bare tage en beslutning. Det er helt fantastisk."





Det bedste nye legetøj

Legetøjsmessen i Nürnberg afviklede for femte år i træk en konkurrence for nyt legetøj, den såkaldte ToyAward. I alt 269 nyheder deltog i konkurrencen, og en uafhængig jury kårede otte vindere i otte

forskellige kategorier.





Spielwarenmesse

- Omkring en million produkter, cirka 70.000 nye

- 160.000 kvadratmeter udstillingsareal

- 2.676 udstillere fra 60 lande

- 80.000 besøgende

Se mere om på www.spielwarenmesse.de



Sjov + Sport

Cosmic Catch, Hasbro

I Cosmic Catch for op til seks spillere har hver deltager et farvet armbånd med indbygget chip på. Bolden siger selv, hvilken farve den skal spilles videre til. Kaster man til den forkerte, ryger man ud af spillet. Andre spil kan gå ud på at huske farvekombinationer eller gætte farvekoder.



Følelser + Oplevelser

UB Funkeys, Mattel

Funkeys er små væsener, der dels kan bruges som almindelige dukker, dels som nøgler til at låse nye spil op på computeren. Den store, hvide funkey fungerer som en dockingstation, som man kan sætte de små dukker i, alt efter hvilken figur man vil spille på computeren. Der findes 42 forskellige funkeys, der alle har forskellige egenskaber.



Kreativitet + Design

Peter Plys' Hjem, PLAYGO

Byg selv Peter Plys' hjem med modellervoks. Plasticled sikrer, at figurerne kan bevæge sig, og skabeloner gør det nemmere at få lavet de rigtige figurer. Modellervoksen hærder hurtigt, så man også kan lege med sine figurer.





Spil + Action

Egypten, Playmobil

I Playmobils nye legeunivers Egypten kan børnene udforske faraoernes verden. Figurerne er i børnevenligt design og er udviklet ud fra grundig historisk research. Der findes pyramide, skib, sfinx med skjulested til mumie, faraotempel og endda et skjulested til gravrøvere.



Trend + Livsstil

World of good cooking, Huch & friends

"Hvad er årgangschampagne?", "Findes der kvindelige stjernekokke?", "Hvem er tv-kok i England?". Det er bare en smagsprøve (!) på de 600 spørgsmål, som quiz-spillet "World of good cooking" indeholder. Spillepladen er en ægte porcelænstallerken fra Villeroy & Boch.



Elektronik + Teknik

H2Go, Corgi

H2Go er en fjernstyret bil, der kører på brint. Dermed bliver fremtidens teknologi til legetøj. Et solmodul gør det også muligt at bruge solenergi til fremdriften. Der medfølger en brint-station, der forvandler vand til brint ved hjælp af elektricitet.



Lille + Fin

WIKING Control 87

En fjernstyret brandbil og en lufthavnsbrandbil i målestok 1:87 vinder denne kategori. Bilerne er styret af den nyeste radioteknologi, så man kan køre med flere biler på en gang.



Viden + Læring

Eye Clops - TV-Mikroskopet, Stadlbauer

Eye Clops laver fjernsynet om til en monitor for et mikroskop. Man skal bare slutte Eye Clops til fjernsynet, så kan man se det, man vil undersøge, forstørret 200 gange på skærmen. Dermed kan børn undersøge verdenen på mikro-niveau.





Fremtiden for legetøjsproducenter

Sidste år blev der på verdensplan solgt legetøj for omkring 442 milliarder kroner. Det fortalte Sara Laor, analytiker og ekspert i legetøjsindustri fra det amerikanske firma NPD Group, i et oplæg på legetøjsmessen i Nürnberg.

På trods af konkurrencen fra det digitale legetøj er legetøjsbranchen i vækst. Fra 2006 til 2007 steg omsætningen med fem procent. Omsætningen er størst i de rige lande, og Sara Laor fremhævede en tendens i de udviklede lande:



"I Europa bruger man mange penge på legetøj, som ikke kun er sjovt, men også har et element af læring," sagde hun.

Hun påpegede, at teknologi vil sætte yderligere fart i den proces.

"I Japan findes der 500 spil til Nintendo DS. Kun 200 af dem er computerspil, resten er lærende spil," sagde hun.

På trods af konkurrencen fra computerspil ser fremtiden lys ud for legetøjsbranchen.



"I USA steg omsætningen for computerspil med 40 procent fra 2006 til 2007. Men der bliver stadig købt legetøj. Det er gode nyheder for legetøjsbranchen," vurderede hun.

Ifølge Sara Laor ligger den fremtidige udvikling ikke i computerspillene.

"Der kommer en tsunami af mobiltelefoner," sagde Sara Laor, der mente, at børn kunne bruge telefonerne til blandt andet at være i kontakt med andre børn og til at spille spil.

"Legetøj er stadig essentielt på trods af computerspil, men det skal være uddannende, udviklende og sjovt. Det er der ikke noget nyt i," sagde Sara Laor.

Hele Sara Laors oplæg (første halvdel på engelsk, resten med tysk tolk) kan ses på: http://www.odn.de/event/spwm2008/bf-2008-02-08-2-de.asx







Børn gider ikke lege for at lære

"Legende læring" er sloganet for verdens førende legetøjsmesse i Nürnberg. Og det slogan appellerer til forældrene. De går nemlig efter legetøj, der kan stimulere børnene, især de yngste børn, viser en tysk undersøgelse. I gruppen af børn fra et til fire år finder ni ud af ti forældre det vigtigt, at børnene kan lære noget, mens de leger, skriver Kristeligt Dagblad.



Der er bare et lille problem, viser samme undersøgelse: Forældrene registrerede, at det legetøj, der blev brugt mindst, netop var legetøj, der skulle lære de kære små om former, farver, bogstaver, tal eller sågar høflighed. Forældrene kunne også konstatere, at kasserne med biler og klodser var de mest foretrukne, skriver Kristeligt Dagblad.





Der skal være hjul på



Jørn Boel har prøvet det før. Faktisk er han til legetøjsmesse i Nürnberg for 30. gang. Hans kone, Jette Løkkegaard, er her for 15. gang for at finde nye produkter til deres firma Boel.

"Vi er lidt gamle i faget," medgiver Jette Løkkegaard, der har en fortid som pædagog og daginstitutionsleder, inden hun begyndte i mandens firma.

Boel har specialiseret sig i legetøj til de større børn og leverer primært til institutionsverdenen og campingpladser.



"Det skal være noget, hvor børnene kan folde sig ud og lave bevægelse. Og noget med hjul på. Det kan vi godt lide," siger Jette Løkkegaard og nævner cykler, rulleskøjter og gerne skøre køretøjer.

Parret er aldrig på jagt efter noget bestemt.

"Meget er tilfældigt. I dag var vi inde på en stand, så kommer der en mand kørende med en slags skateboard på hver fod. Så fik vi en snak med ham, og den skal vi lancere i Danmark," fortæller Jørn Boel.

Det minder om et waveboard skåret midt over, lyder forklaringen på det dobbelte skateboard.



Sådan er de heldige ved næsten hver eneste messe, fortæller Jørn Boel.

"Vi finder altid noget. Lige pludselig kommer det lige ind i hovedet på en: det der skal vi have."

Og så er det bare med at tage chancen.

Samtidig vil de gerne sikre sig, at kun Boel promoverer et produkt i Danmark.



"Danmark er så lille, at alle i branchen går og lurer hinanden af. I stedet for at træde nye skridt, træder mange i andres fodspor. Folk kigger meget efter, hvad vi finder på. Det er derfor, vi passer og plejer vores leverandører. Der er ikke andre, der skal ind," fastslår Jette.

Dagen efter møder Børn&Unge de to indkøbere igen. Nej, de har ikke fundet nogle nye, spændende ting. Men derfor er det helt sikkert, at de skal til flere messer.

"Vi er på messer tre-fire gange om året. Vi er messeliderlige," siger Jørn Boel.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.