Efteruddannelse: Skyd genvej til mere uddannelse

Har du været gymnastiktræner i en sportsklub eller bestyrelsesmedlem i en forening, så er din vej til en efteruddannelse måske blevet kortere. Ny lov gør det nemlig muligt at bytte livserfaringer ud med uddannelse.

Hører du til dem, der ønsker en efteruddannelse, men ikke gider sidde på skolebænken i for mange måneder, er der håb forude. En ny lov gør det nemlig muligt for folk med mange såkaldte realkompetencer at skyde genvej til en efteruddannelse - for eksempel en diplomuddannelse.

"Realkompetencer er alt det du ved og kan, men som du måske ikke har eksamen i. Det er ikke kun det, du har lært på en uddannelse, men også det, du har lært i din fritid eller på dit arbejde. Kort sagt: din livserfaring," fortæller Kirsten Aagaard, der er centerleder på Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger, som følger arbejdet med den nye lov.

Har man for eksempel været kasserer i en forening eller trænet gymnastikpiger i sin lokale sportsklub, kan de erfaringer give lettere adgang til en efteruddannelse. Måske kan man spare sig for at tage et eller flere moduler af en uddannelse. Og har man særligt mange erfaringer på cv'et, kan man få eksamensbevis på en hel uddannelse - uden at bruge en eneste time på skolebænken.



"Måske vil en pædagog gerne have en diplomuddannelse i ledelse. Hvis hun har erfaring som souschef i en institution og desuden har været på lederseminar, kan uddannelsesinstitutionen nu vurdere, at hun kan få godskrevet et eller flere moduler af diplomuddannelsen," siger Kirsten Aagaard.

Hun mener, at realkompetencevurderinger både letter adgangen til efteruddannelse og skaber mere fleksible uddannelser.

"Når man vurderer folks erfaringer fra arbejds- og foreningslivet som lærdom, anerkender man, at mennesker lærer andre steder end i skolen. Og grundtanken i loven er, at man skal kunne få papir på det, man i forvejen kan, uanset hvor og hvornår, man har lært det," siger hun.



Fik fem moduler. Loven om realkompetencevurdering blev vedtaget i juni sidste år og trådte i kraft i januar 2008. I dag skal efteruddannelsesstederne altså tilbyde deres ansøgere en realkompetencevurdering.

På Professionshøjskolen VIA University College i Midtjylland har ingen pædagoger dog bedt om en af de nye vurderinger. Men konsulent Ellen Enggaard fortæller, at en folkeskolelærer kunne dokumentere så stor erfaring som ungdoms- og uddannelsesvejleder, at hun for at få en diplomuddannelse i uddannelses- og erhvervsvejledning kun behøvede at følge undervisningen på et ud af normalt seks moduler på uddannelsen.

"Det er meget motiverende for at tage uddannelsen," siger Ellen Enggaard.



Nærmest coaching. På Professionshøjskolen København forventer man først engang i april at gennemføre de første realkompetencevurderinger for pædagoger, der ønsker sig for eksempel en diplomuddannelse i ledelse.

Det er Professionshøjskolens videncenter KLEO, der varetager

diplomuddannelsen, og administrationsleder og adjunkt Martin Nielsen fra KLEO har store forhåbninger til realkompetencevurderingerne.

"Men vi skal gå væk fra at sige, at det handler om at skyde genvej eller hoppe et modul over. En godkendelse af et modul må ikke bare være sådan en konstatering af, at man har deltaget i en bestyrelse og været træner i en eller anden håndboldklub. For mig handler det om at gøre vurderinger og samtaler med den studerende til et læringsredskab," siger Martin Nielsen, der vil bruge redskabet som coaching.

"Man kan tage udgangspunkt i den enkelte pædagog og spørge til, hvordan personen er kommet hertil i sin uddannelse, hvad har hun med i bagagen, og hvilke drømme har hun for fremtiden? Og på den måde kan man skrue et efteruddannelsesforløb sammen, som er tilpasset den enkelte," siger han.











Lav din egen kompetencemappe

www.minkompetencemappe.dk kan du gratis oprette din personlige kompetencemappe, som du kan vedlægge jobansøgninger eller tage med til en vejledersamtale på den efteruddannelse, du søger ind på.







Med realkompetencevurdering kan du ..

1. lettere komme ind på en efteruddannelse.

2. undgå at sidde på skolebænken og lære noget, du allerede kan.

3. gennemføre uddannelsen hurtigere.

4. få papir på alt det, som du har lært uden for det formelle uddannelsessystem.

5. bevise hvad du kan over for din leder, eller når du vil søge nyt job.

6. få mere indflydelse og ansvar på dit arbejde.

7.få mere variation i dine arbejdsopgaver.

8.få dokumentation for, hvorfor du skal have mere i løn.

9. vurdere dine styrker og svagheder.

10.drøfte karrierevalg sammen med en uddannet vejleder på den efteruddannelse, du vil starte på.



For en faglært pædagog koster det cirka 5.000 kroner at få vurderet sine realkompetencer af en uddannelsesvejleder fra en professionshøjskole eller et center for videregående uddannelse.

Læs mere på www.realkompetence.dk og på Nationalt Videncenter for Realkompetence-vurderings hjemmeside,

www.nvr.nu



Livserfaring du kan bytte til uddannelse

• Alt det, du kan dokumentere, du kan og ved.

• Udtalelser fra arbejdsgivere eller uddannelsessteder.

• Eksamenspapirer og kursusbeviser.

• Arbejdserfaringer.

• Hvis du er træner i en sportsklub.

• Bestyrelsesarbejde i en forening.

• Ledererfaring med frivilligt arbejde.

• Højskoleophold.

• Deltagelse i coaching-forløb og udviklingsprocesser.

• Udlandsophold.

• Sprogkurser i udlandet.

• Drift af egen virksomhed.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.