Efterløn: Der er både til gården og til gaden

Trods flere forringelser er efterlønnen stadig en favorabel ordning. Så favorabel, at arbejdsløshedskassen BUPL-A anbefaler den til 4500 medlemmer, som tidligere har valgt at stå uden for ordningen.

Du tegner en brandforsikring på dit hus. Heldigvis for dig brænder dit hus ikke. Bortset fra den gode nattesøvn, som forsikringen forhåbentlig har givet dig og din familie, har din præmiebetaling været penge ud ad vinduet.

Sådan er det med forsikringer. Det er deres natur. Undtagelser fra denne regel findes dog. Efterlønnen, som mest af alt er en forsikringsordning, garanterer både tryghed og - so oder so - valuta for pengene. Mod et månedligt medlemsbidrag får du ret til et efterlønsbevis, som du kan bruge eller lade være med at bruge. Uanset hvad du vælger, er de indbetalte penge altid dine. Melder du dig ud af ordningen, eller benytter du dig ikke af de rettigheder, der knytter sig til den, får du de penge retur, du har indbetalt. Endda i forrentet tilstand. Eller du kan, hvis det viser sig mere fordelagtigt, i stedet vælge at gå efter den skattepræmie, der gives til dem, der ikke indløser deres efterlønsbevis.



Anbefaling. "Vi har at gøre med en ordning, som hen ad vejen godt nok er blevet forringet, men som alligevel er forblevet så favorabel, at jeg ikke nærer betænkeligheder ved at anbefale den. Jeg er opmærksom på, at der kan være grænsetilfælde eller tilfælde, hvor et medlem er sådan stillet, at det ikke svarer sig at gå ind i efterlønsordningen, men for langt de fleste pædagoger gør det," siger Lis Pedersen, der er formand for pædagogernes arbejdsløshedskasse, BUPL-A.

Anbefalingen er rettet til de 4500 af kassens medlemmer, som nu får en ny - og sidste - chance for at komme med på vognen, efter at de i 1999 takkede nej til tilbuddet. Forudsætningen er, at de tilmelder sig og senest 1. januar 2008 begynder at betale ind til ordningen. Undlader de, vil efterlønnen - formentlig for altid - være lukket land for dem.

For fuldtidsforsikrede medlemmer af a-kassen er efterlønsbidraget på 398 kroner om måneden, der i lighed med kontingentet til fagforeningen og a-kassen er fradragsberettiget.



Forkert fokus. BUPL-A har regnet på, hvad efterlønsordningen er værd i forhold til det mest oplagte alternativ, som er en privattegnet pensionsopsparing.

Konsulent, cand.polit. Nanna Vestereng, som har foretaget beregningerne, påpeger, at der er visse problemer forbundet med dem.

"Det er ikke helt rimeligt over for efterlønsordningen at sammenligne afkastet fra den med afkastet fra en pensionsordning. Mens nemlig pensionsordningen er en individuel opsparingsform, hvortil der er knyttet visse skattefordele, er efterlønnen en forsikringsordning med det særlige kendetegn, at man får sit indbetalte bidrag tilbage, hvis man ikke gør brug af ordningen. Derfor er det strengt taget forkert at spørge, om det kan betale sig at tilmelde sig ordningen. Fokus bør i stedet være rettet mod forsikringsaspektet, altså det forhold, at medlemskab af efterlønsordningen sikrer den enkelte et forsørgelsesgrundlag i periode på op til fem år før den officielle pensionsalder," mener Nanna Vestereng.



Fordel for de fleste. Selv om efterlønsordningens stærkeste kort ifølge Nanna Vestereng består i retten til tidlig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, så klarer ordningen sig faktisk også ret godt, når der måles med økonomiske alen.

"Mine beregninger viser, at det med de pensionsudbetalinger, som pædagoger normalt har, altid bedre vil kunne betale sig at satse på efterlønnen end på en privattegnet pensionsordning. Man skal op på en årlig pensionsudbetaling på omkring 200.000 kroner, før modregningen i efterlønnen bliver så stor, at den ikke længere er nogen god forretning," siger Nanna Vestereng, som ikke tør afvise, at der findes pædagoger med så lukrative pensionsordninger, men hun tror ikke, at der er ret mange af dem.

"De kan rummes i en telefonboks," gætter hun på.





Efterløn - kort sagt

Efterlønsordningen indføres i 1979. Ideen er, at fysisk nedslidte arbejdere skal kunne trække sig tilbage, når de bliver 60 år, og derved give plads for yngre kræfter på arbejdsmarkedet.

Ved efterlønsreformen i 1999 ændres ordningen fra at være fuldt skattefinansieret til at have et element af brugerbetaling i sig. Det sker med indførelsen af det såkaldte efterlønsbidrag.

I 2007 hæves efterlønsalderen fra 60 til 62 år, ligesom der indføres en præmie, som bliver større jo længere efter de 62 år man venter med at overgå til efterløn. Det maksimale antal år på efterløn er uforandret fem.

Højest opnåelige efterløn svarer til 91 procent af den maksimale dagpengesats, i dag svarende til 161.720 kroner om året.





Beregningerne

Nedenstående beregninger for 4 pædagoger viser, at med de pensionsudbetalinger som pædagoger normalt har, dvs. eksempel A-C, vil det altid kunne betale sig, rent økonomisk, at anvende efterlønsordningen i stedet for selv at opspare midlerne i en privattegnet pensionsordning, hvis man har i sinde at gå på efterløn.

 


--------------------------------------------------------



Medlem A: Er født i 1962, har arbejdet som assistent gennem arbejdslivet, og får på den baggrund udbetalt gennemsnitlige pensioner fra PBU. Personen har ikke supplerende private pensioner. Vil skulle betale til efterlønsordningen i 24 år.

Ved tidlig

efterløn
Ved opfyldelse

af 2-års reglen
Årlig arbejdsmarkedspension (beregningsgrundlag 100, hvis udbetalt samtidig med efterløn)

(beregningsgrundlag 80, hvis de ikke kommer til udbetaling i efterlønsperioden)
57.800 kr. 68.200 kr.
Engangssum, pensioner med depotværdi, dvs. rate, kapital. LD mv. (beregningsgrundlag 5%) 101.300 kr. 113.300 kr.
 
Bundfradrag 2007 priser 12.200 kr.
Fradrag i efterløn ved samtidig udbetaling af pension 28.900 kr. 37.510 kr.
Fradrag i efterløn når der ikke udbetales pension 23.463 kr. 0 kr.
 
Efterlønssats 2007 161.720 kr. 177.580 kr.
Samlede indbetalinger til efterløn (fradragsberettigede) 114.744 kr. 114.744 kr.
Samlede efterlønsudbetalinger ved samtidig udbetaling af pension (skattepligtige) 664.100 kr. 420.210 kr.
Samlede efterlønsudbetalinger når der ikke udbetales pension (skattepligtige) 691.285 kr. 532.740 kr.

 
--------------------------------------------------------



Medlem B: Er født i 1968; har arbejdet som assistent, dernæst leder, og har udover optjent PBU pension, inkl. engangssum, opsparet en mindre rate/kapitalpension på 100.000 -110.000 kr.. Vil skulle betale til efterlønsordningen i 25 år.

Ved tidlig

efterløn
Ved opfyldelse

af 2-års reglen
Årlig arbejdsmarkedspension (beregningsgrundlag 100, hvis udbetalt samtidig med efterløn)

(beregningsgrundlag 80, hvis de ikke kommer til udbetaling i efterlønsperioden)
75.900 kr. 89.400 kr.
Engangssum, pensioner med depotværdi, dvs. rate, kapital. LD mv. (beregningsgrundlag 5%) 215.000 kr. 240.000 kr.
 
Bundfradrag 2007 priser 12.200 kr.
Fradrag i efterløn ved samtidig udbetaling af pension 37.950 kr. 49.170 kr.
Fradrag i efterløn når der ikke udbetales pension 35.562 kr. 0 kr.
 
Efterlønssats 2007 161.720 kr. 177.580 kr.
Samlede indbetalinger til efterløn (fradragsberettigede) 119.525 kr. 119.525 kr.
Samlede efterlønsudbetalinger ved samtidig udbetaling af pension (skattepligtige) 618.850 kr. 385.230 kr.
Samlede efterlønsudbetalinger når der ikke udbetales pension (skattepligtige) 630.790 kr. 532.740 kr.


--------------------------------------------------------



Medlem C: Er født i 1979, forventes at arbejde som assistent og leder, pensionerne er estime-ret højere end gennemsnits PBU pensioner under antagelse af, at der over de kommende år vil ske øgede pensionsopsparinger. Har endvidere en depotværdi på 500.000 kr. vedr. privat ra-te/kapitalpension. Vil skulle betale til efterlønsordningen i 30 år.


Ved tidlig

efterløn
Ved opfyldelse

af 2-års reglen
Årlig arbejdsmarkedspension (beregningsgrundlag 100, hvis udbetalt samtidig med efterløn)

(beregningsgrundlag 80, hvis de ikke kommer til udbetaling i efterlønsperioden)
80.000 kr. 95.000 kr.
Engangssum, pensioner med depotværdi, dvs. rate, kapital. LD mv. (beregningsgrundlag 5%) 615.000 kr. 630.000 kr.
 
Bundfradrag 2007 priser 12.200 kr.
Fradrag i efterløn ved samtidig udbetaling af pension 51.130 kr. 52.250 kr.
Fradrag i efterløn når der ikke udbetales pension 49.530 kr. 0 kr.
 
Efterlønssats 2007 161.720 kr. 177.580 kr.
Samlede indbetalinger til efterløn (fradragsberettigede) 143.430 kr. 143.430 kr.
Samlede efterlønsudbetalinger ved samtidig udbetaling af pension (skattepligtige) 552.950 kr. 375.990 kr.
Samlede efterlønsudbetalinger når der ikke udbetales pension (skattepligtige) 560.950 kr. 532.740 kr.


--------------------------------------------------------



Medlem D: Er født i 1972 og har foretaget ekstraordinært store pensionsindbetalinger til PBU, hvorfor der kan opnås løbende pensionsudbetalinger på over 200.000 kr. Vil skulle betale til efterlønsordningen i 26 år.

Ved tidlig

efterløn
Ved opfyldelse

af 2-års reglen
Årlig arbejdsmarkedspension (beregningsgrundlag 100, hvis udbetalt samtidig med efterløn)

(beregningsgrundlag 80, hvis de ikke kommer til udbetaling i efterlønsperioden)
200.000 kr. 240.000 kr.
Engangssum, pensioner med depotværdi, dvs. rate, kapital. LD mv. (beregningsgrundlag 5%) 200.000 kr. 250.000 kr.
 
Bundfradrag 2007 priser 12.200 kr.
Fradrag i efterløn ved samtidig udbetaling af pension 100.000 kr. 132.000 kr.
Fradrag i efterløn når der ikke udbetales pension 94.680 kr. 0 kr.
 
Efterlønssats 2007 161.720 kr. 177.580 kr.
Samlede indbetalinger til efterløn (fradragsberettigede) 124.306 kr. 124.306 kr.
Samlede efterlønsudbetalinger ved samtidig udbetaling af pension (skattepligtige) 308.600 kr. 136.740 kr.
Samlede efterlønsudbetalinger når der ikke udbetales pension (skattepligtige) 335.200 kr. 532.740 kr.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.