Ledere på jagt efter pædagoger: Et kæmpestort problem

43 procent af lederne i daginstitutioner har indenfor det seneste år måttet droppe at finde en pædagog til en ledig pædagogstilling. Det går ud over pædagogikken og ledernes mulighed for at lede institutionen, som de gerne vil.
legeplads

”Det er mig, der tager timerne, hvilket går ud over faglig ledelse.”

”Vi havde ikke nogen kvalificeret til jobbet i sidste ansættelsesrunde.”

”Jeg bruger for meget tid på lappe huller og ansætte andre i pædagogstillinger.”

Sådan lyder meldingen fra tre af de 1.500 pædagogfaglige ledere, der har svaret på BUPL's vilkårsundersøgelse.

Undersøgelsen tegner et klart billede af, at pædagogmanglen for alvor har ramt mange steder. Således har 43 procent af dagtilbuddene indenfor det seneste år måttet opgive at ansætte en pædagog.

Et af dem er Troldehøjen i Greve Kommune.

”Det er et meget stort problem. Det seneste års tid har vi slået flere pædagogstillinger op, men det er i meget lille omfang lykkedes at rekruttere på den måde,” fortæller pædagogisk leder Pia Fokdal, der lige nu har genopslået en pædagogstilling.

Dygtige vikarer, men kvaliteten rammes

Generelt har hun modtaget få ansøgninger fra pædagoger, og stillingerne er derfor blevet besat midlertidigt af vikarer uden en pædagoguddannelse.

”Det er dygtige vikarer. Alligevel går det ud over kvaliteten, og det presser de uddannede pædagoger i huset, som nu har en endnu større opgave,” siger Pia Fokdal, der kalder situationen bekymrende, fordi antallet af pædagoger ikke matcher behovet i institutionerne. 

”Det store, grundlæggende problem er svært at løse som institution, men vi forsøger i det små, blandt andet ved at prøve at rekruttere medhjælpere, som vil uddanne sig til pædagoger,” siger Pia Fokdal.

Påvirker min ledelse

I Idrætsinstitutionen Tumlehuset i Hvidovre er det for nylig lykkedes at ansætte to pædagoger. Det krævede et genopslag, da institution i første omgang ikke modtog en eneste ansøgning fra pædagoger, fortæller Janni Juhl-Petersen, der er leder af institutionen.

Der har været perioder, hvor institutionen har måttet klare sig med en eller to pædagoger færre, indtil der er blevet ansat nye.

”Vi har brugt vores faste vikarer. Vi har heldigvis superdygtige og engagerede vikarer, men de er ikke uddannede pædagoger, og det gør en forskel,” siger Janni Juhl-Petersen.

Det har også påvirket hendes måde at være leder.

”Normalt bliver alle pædagogiske aktiviteter klaret af teamene selv, men i en periode har vi i ledelsen taget større ansvar i detailplanlægningen, end vi plejer og ønsker. Det er ikke den ledelsesfilosofi, jeg tror på, men det har været nødvendigt,” siger hun.

En klar profil hjælper

Institutionen skriver i sit opslag, at pædagoger får et tillæg på omkring 1.200 kroner om måneden ved at arbejde i Tumlehuset. Omkring en fjerdedel af pengene er et tillæg, som kommunen giver, men resten er særligt for denne institution. 

Janni Juhl-Petersen vurderer dog, at det ikke er den primære grund til, at det trods besværlighederne er lykkedes at ansætte pædagoger. Det hænger sammen med, at institutionen har en klar profil som idrætsinstitution, mener hun.

”Man ved nogenlunde, hvad man går ind til. Hvis man interesserer sig for idræt og bevægelse, vil det umiddelbart være attraktivt,” siger lederen af Tumlehuset.

Kan vi få nogle til at gå op i tid?

Problemerne med rekruttering fylder meget, når Lederforeningen i BUPL mødes med eksempelvis Børne- og Undervisningsministeriet og Kommunernes Landsforening (KL), fortæller formand Eva Munck Immertreu. 

De taler blandt andet om, hvordan man kan få nogle af de pædagoger, der allerede er ansat, til at gå op i tid. Det kan fungere for nogle, vurderer hun.

”Nogle er bange for at blive stressede, hvis de skal gå fra fx 32 til 37 timer. Men andre har oplevet det som positivt at gå op i tid. De har oplevet, at de nærmest skulle nå det samme på 32 timer, som de nu skal på 37 timer. De får lidt bedre tid til de enkelte ting, så det kan godt opleves positivt. Det kræver, at man kigger på arbejdstilrettelæggelsen,” siger Eva Munck Immertreu.

Læs også: Dårligt arbejdsmiljø koster for pædagoger: Nu vil kommuner gøre fuldtid mindre hårdt 

Pædagoger vil arbejde med pædagoger

Lederformanden peger på, at en af udfordringerne for institutionerne er, at pædagoger gerne vil arbejde sammen med andre pædagoger.

”Har man en høj andel af pædagoger, er det lettere at rekruttere andre pædagoger, så hvis man ansætter anderledes kvalificerede medarbejdere, kan det have negativ effekt på den lange bane,” siger hun og peger på, at forvaltningerne skal give mulighed for, at medhjælpere kan tage merituddannelsen, så de stadig kan arbejde, mens de går i skole.

Læs også: Frygter for kvaliteten: 4 ud af 10 daginstitutioner kan ikke finde en pædagog

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.