Frikvarteret er et afgørende rum for pædagogikken

Skolepædagoger kan være en afgørende faktor i at undgå alvorlig mistrivsel og skolevægring. Her kan frikvartererne være et oplagt sted at sætte ind med støtte til de børn, som har brug for det, mener forsker Christina Holm Poulsen. Hør om hendes forskning i denne podcast.
Illustration af barn, der sidder alene og ser bedrøvet ud, mens andre børn leger i baggrunden
Pædagoger i folkeskolen bør spille en aktiv rolle i frikvartererne, mener forsker Christina Holm Poulsen.

Hvis man skal sætte ind mod skolefravær og mistrivsel, så bør man kigge på fællesskabet – og ikke mindst på de børn, som føler sig udenfor eller på kanten af fællesskabet. De sociale dynamikker og følelsen af at høre til er nemlig centrale elementer for at undgå alvorlig mistrivsel og potentielt langvarigt skolefravær.

Børn, som har vanskelige skoleliv, har i særlig grad brug for de voksnes hjælp til at blive synlige og positivt bemærket af de andre børn og blive forbundet til dem. Pædagoger i folkeskolen bør derfor spille en aktiv rolle i frikvarterne, da det oftest er der, man ser børns mistrivsel.

Det mener forsker Christina Holm Poulsen. Hør, hvorfor frikvarterer er et oplagt sted til pædagogik i dette interview.

Medvirkende: Christina Holm Poulsen, forsker
Vært: Mads Christian Heede, Kontekst & lyd

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.