Forsker i langsom pædagogik: Derfor bør I følge børnenes tid

Langsom pædagogik handler om at sænke tempoet og blive i øjeblikket. Når pædagoger tør give plads til børnenes egen tidsfornemmelse, opstår nye muligheder for leg, fællesskab og udvikling, siger forsker Crisstina Munck.
Illustration af langsom pædagogik
”Børns leg og nysgerrighed bliver ofte afbrudt mange gange i løbet af en dag, fordi rutinerne kalder,” siger forsker Crisstina Munck.

Morgensamling klokken 9, frokost klokken 11, lur og eftermiddagsmad klokken 14. Vuggestuehverdagen er typisk styret af et fast tidsregime. Men hvad sker der, hvis pædagogerne glemmer uret og i stedet følger børnenes tid?

”En ting er klokketiden, den voksne tid eller systemets tid. Men børn har også en subjektiv tidsoplevelse, som handler om, hvad de kan komme til at gøre med hinanden,” siger forsker Crisstina Munck.

Sammen med Anja Marschall har hun skrevet bogen ’Langsom pædagogik – om tids betydning for børns hverdag i institutionen’. Den opfordrer pædagoger til at skabe ro og tid til børnenes egne initiativer og til at gentænke tempo og rytme i institutionerne.

Børn bliver afbrudt mange gange

Ideen udsprang af et forskningsprojekt om mindre børnegrupper, hvor både forskere og pædagoger fik øje på tidens afgørende rolle.

”Børns leg og nysgerrighed bliver ofte afbrudt mange gange i løbet af en dag, fordi rutinerne kalder. De lærer, at de ikke kan fortsætte med det, de er optagede af, for de skal videre til det næste,” siger Crisstina Munck.

I en institution begyndte pædagogerne at ’strække tiden’ og udsætte putning eller samling, hvis børnene var i gang med en god leg. De opdagede, at børnene ikke nødvendigvis blev kede af det eller konfliktsøgende, tværtimod opstod et nyt mulighedsrum.

”Pædagogerne sagde til mig, at de oplevede, at nu begyndte det at være pædagogisk arbejde og ikke børnepasning,” fortæller hun.

5 pointer fra artiklen

  1. Børns leg og initiativer afbrydes ofte af klokketid og faste rutiner.
  2. Langsom pædagogik er et fagligt ståsted, der handler om at skabe ro, nærvær og fordybelse.
  3. Når pædagoger strækker tiden, opstår nye børnefællesskaber og engagement.
  4. Det kræver faglig opbakning og mod til at prioritere nærvær, hvis pædagoger skal blive i øjeblikket.
  5. Faglig refleksion i hverdagen er afgørende, for langsom pædagogik forudsætter, at pædagoger får tid og rum til at tale sammen om det, de ser.

Kritik af en accelereret barndom

Langsom pædagogik er ikke en metode, men et fagligt ståsted. Crisstina Munck ser det som en kritik af en accelereret barndom, hvor børn nærmest fra fødslen anses for at være i fare for at komme bagud.

”Der er en optimeringslogik og en frygt for, at hvis vi ikke hele tiden skaber særlige udviklingsrum, så går det galt. Men mange børn finder selv ind i interesser og lege, hvis de mødes af tillid og nærvær,” siger hun.

Forskerne er inspireret af forsker Alison Clarks bog ’Slow Knowledge and the Unhurried Child’, som også kritiserer, at børns tid til ro, nærvær og udforskning bliver presset.

Kollegial refleksion er nødvendig

At arbejde langsomt forudsætter en kulturændring, understreger Crisstina Munck. Det kræver, at pædagoger har tid til at observere, reflektere og tale om praksis.

”Når pædagogerne har ordentlige betingelser for at justere praksis, kan der ske ret vilde ting,” siger hun.

Et eksempel fra bogen er pigen ’Elin’, som ofte endte i konflikter og blev holdt udenfor. Da pædagogerne satte sig ind i legen som ’legehjælp’, fik hun succesoplevelser, og de andre børn begyndte at se hende som en relevant legekammerat.

Det skal være legitimt at blive i øjeblikket

Men langsomhed handler ikke om, at alt skal foregå i slow motion. Nogle gange skal man skynde sig. Pointen er at turde blive i det, man er i gang med, også selv om der sker uro et andet sted.

”Hvis man sidder med en lille børnegruppe, er det legitimt at blive og skabe et pædagogisk møde, hvor børn får øje på hinanden og fællesskabet styrkes. Det kræver, at ledelse og kolleger deler forståelsen, ellers ender man i brandslukning. Set fra børns perspektiv er det ikke hjælpsomt,” siger Crisstina Munck.

Læs artiklen Pædagog: Sådan arbejder vi med langsom pædagogik

Læs også Pædagoger og forskere insisterer på langsomhed i hverdagen

6 spørgsmål til refleksion

Vil I diskutere jeres egen praksis, og hvordan I kan få mere langsomhed, nærvær og fokus på tidens betydning ind i hverdagen, kan I tage udgangspunkt i følgende spørgsmål:

  1. Hvordan oplever I spændingen mellem systemets tid og børnenes tid i hverdagen?
  2. Hvordan kan I skabe mere plads til børnenes egen rytme og fordybelse?
  3. Hvilke konkrete tiltag kan give børnene mere tid til leg, nærvær og uforudsete øjeblikke, uden at det skaber praktiske udfordringer?
  4. Hvornår har I senest gjort noget spontant, og hvilke nye erkendelser gav det jer om børnene og om jeres praksis?
  5. Hvordan kan I skabe plads til at undersøge sammenhænge, der har betydning for børns vanskeligheder, frem for at betragte dem som isolerede problemer, der skal løses hurtigt?
  6. Hvordan kan I bruge refleksionsmøder til at styrke samarbejdet og udvikle en nuanceret forståelse af børnenes behov og perspektiver?

Kilde: Bogen ’Langsom pædagogik – om tids betydning for børns hverdag i daginstitutionen’, af Crisstina Munck og Anja Marschall, forlaget Dafolo

Om forskningen

Crisstina Munck er ph.d. i socialpsykologi og docent på pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole. Hun forsker i små børns hverdagsliv i institutioner.

Bogen ’Langsom pædagogik – om tids betydning for børns hverdag i daginstitutionen’ er baseret på fund og empiri fra et forskningsprojektet, hvor forskerne Crisstina Munck og Anja Marschall undersøgte, hvad der skete i den pædagogiske praksis, når børnegruppen blev mindre og pædagogerne havde mulighed for at dvæle i relationsarbejdet.

Undersøgelsen var et feltarbejde i fire dagtilbud og forløb over fire år, det blev afsluttet i 2022.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.