Videnskab i vuggestuen: Vi støtter børns nysgerrighed på livet 

Legen på rutsjebanen kan give børn en forståelse for friktion, og fiskehoveder kan vise børn om ligheder mellem mennesker og dyr, fortæller pædagog Heidi Hagedal Busk, som står bag et scienceprojekt blandt de allermindste.
Science er blevet en del af den pædagogiske læreplan i dagtilbudsloven. Derfor vil pædagog Heidi Hagedal Busk fra Børnenes By i Munkebo på Fyn med ord og handling gøre børnene i vuggestuen nysgerrige på naturvidenskab.
Selv de mindste på et år kan være med, når science og leg kombineres. "De oplever hele tiden noget for første gang," fortæller pædagog Heidi Hagedal Busk.

Science er blevet en del af den pædagogiske læreplan i dagtilbudsloven. Derfor vil pædagog Heidi Hagedal Busk fra Børnenes By i Munkebo på Fyn med ord og handling gøre børnene i vuggestuen nysgerrige på naturvidenskab. 

”I stedet for at sige ’wiiiiii’ ved rutsjebanen ville jeg fortælle, at den er superglat, og at det er derfor, at børnene rutsjer hurtigt. Når der er sand på, ville jeg sige, at den er svær at rutsje ned ad på grund af modstanden fra sandet, og derfor rutsjer de langsomt. Planen var at gøre børnene opmærksomme på begreber som friktion, og at for eksempel vand kan være både fast og flydende,” fortæller hun. 

Vi rørte ved et fiskehoved

Men hvordan greb hun det så an i praksis? 

”Jeg tilbød aktiviteter som at se og røre ved et fiskehoved, hvor børnene opdagede, at fisken havde øjne, tænder og tunge som dem selv. Vi samlede insekter i en æske og slog op på iPadden, når vi ikke vidste, hvad de hed. Nogle kan ikke lide at røre ved en fisk eller en bille. Andre synes, det er sjovt, når vi gør det 6. gang. Jeg lavede isterninger, og børnene undrede sig over, at de først var hårde og så smeltede. Og dem med frugtfarve smagte også af noget. Vi har fået nyt legetøj til projektet - fx metalkugler på størrelse med en romkugle og træpinde med magneter i enderne. De sætter fantasien i gang! Nogle gange kan børnene ikke sætte dem sammen, og så får de at vide, at de har fat i en modpol.”

Vi dræbte også en myte

Heidi Hagedal Busk har været med til at dræbe en myte i arbejdet med de mindste og science:

”Science er ikke noget for de helt små, sagde man engang, men det er det! Selv de mindste på et år synes, det er sjovt at lege med de magnetiske pinde og jernkugler. De oplever hele tiden noget for første gang - den første sne, den første dag i sandkassen – og deres øjne lyser, når de sker noget nyt. Nogle børn skal være med til en aktivitet et par gange, før de finder den sjov, og det er helt okay. Vi støtter børnenes i deres oplevelser og nysgerrighed på livet,” fortæller hun.

Fire råd: Sådan arbejder I med videnskab i vuggestuen

  • Pædagog Heidi Hagedal Busk har disse fire råd til andre, der vil arbejde med science i vuggestuen:

    ● Lav science i små grupper, så kan du støtte de børn, der væmmes ved fx at røre en fisk.
    ● Sig til børnene, at det er okay bare at se på.
    ● Gentag aktiviteter, så børnene bliver fortrolige med fx at samle biller i en æske.
    ● Vær i øjenhøjde, følg børnenes aktiviteter, og se, hvad der så sker.

Om projektet

Heidi Hagedal Busks arbejde med science i praksis indgår i ’Science og leg - legende tilgange til science-orienterede læringsmiljøer i dagtilbud’. Det er et forsknings- og udviklingsprojekt, som har en undersøgende og legende tilgang til science med afsæt i læreplanstemaet natur, udeliv og science.

Målet er at styrke kvaliteten af scienceorienterede læringsmiljøer i dagtilbud, hvor børns naturlige nysgerrighed er udgangspunktet for fælles, legende undersøgelser, der styrker deres naturvidenskabelige almendannelse.

Kontakt projektleder Morten Rask Petersen, hvis du vil vide mere.
 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.