Hver fjerde er væk fra pædagogfaget efter fem år: Se, hvor de bliver af
Pædagogfaget har svært ved at holde på nye kollegaer. Således er hver fjerde nyuddannede pædagog ikke i arbejde som pædagog, fem år efter de har bestået deres sidste eksamen.
Det viser en analyse fra Arbejderbevægelsen Erhvervsråd, der i samarbejde med BUPL har undersøgt, hvor mange nyuddannede pædagoger, der vælger at blive i faget.
AE-rådet har kigget nærmere på de knap 4.200 pædagoger, der blev uddannet i 2017 for at se, hvor de nu arbejder henne (se grafik nederst).
AE-rådet har også undersøgt, hvordan det ser ud for pædagoger uddannet i 2007. Dengang var 78,7 procent af de nyuddannede i arbejde som pædagog fem år senere, så der er en sket en lille stigning i antallet, der søger andre beskæftigelsesmuligheder.
Praksischok: Pædagogers arbejdsmiljø skræmmer studerende væk
Kimen til pædagogernes flugt fra faget bliver lagt allerede under uddannelsen, viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut foretaget blandt mere end 4.000 pædagogstuderende fra de to sidste semestre på pædagoguddannelsen.
34 procent af dem fortæller, at de ikke forventer at arbejde som pædagog fem år efter endt uddannelse.
De studerende peger i høj grad på ubehagelige oplevelser i deres praktik: 43 procent oplevede en praksis, de opfattede som fagligt uforsvarlig eller etisk problematisk i den institution, hvor de var i praktik, og 25 procent af dem fortæller, at de fik opgaver, som gjorde dem utrygge.
Læs mere om undersøgelsen hos Danmarks Evalueringsinstitut
Pædagogflugt gør ondt værre
Det er bekymrende, at så mange hurtigt dropper pædagogfaget, mener BUPL’s formand Elisa Rimpler:
”Interessen for pædagoguddannelsen er faldende, og langt færre søger ind på uddannelsen i dag end for bare fem år siden. At en ud af fire af dem, der så faktisk tager en pædagoguddannelse, har forladt faget efter fem år, gør jo kun ondt værre, når det handler om at skaffe pædagoger nok til børnene,” siger hun.
Elisa Rimpler forklarer blandt andet frafaldet fra faget med, at arbejdsvilkårene er hårde, og at der mangler uddannede kollegaer på stuerne.
”Det er meget svært at være den dygtige pædagog, som man drømmer om at være for børnene, når man ofte står alene med ansvaret for den faglige kvalitet. En ud af fire pædagoger er den eneste med en uddannelse på deres stue, og hvert tredje forsøg på at ansætte en pædagog slår i øjeblikket fejl,” siger hun.