Råd til ledere: Sådan passer I på jer selv og hinanden
Ansatte har ret til et sundt arbejdsmiljø. Det fremgår af arbejdsmiljøloven. Ansatte opfattes tit som pædagoger og medhjælpere, og så ryger ledernes trivsel i baggrunden. Men ledere er også selv ansatte og er omfattet af de samme regler, som medarbejderne er.
”Alle mennesker har ret til et værdigt arbejdsliv, men i det øjeblik vi kalder ét menneske for leder, flytter fokus nemt til funktionen, og så glider mennesket i baggrunden,” forklarer erhvervspsykolog Lill Palmblad.
Læs også: Her er de problemer, som presser ledere med dårligt psykisk arbejdsmiljø
Lederes trivsel er afgørende for medarbejderne
Lill Palmblad har været chef i Arbejdstilsynet og er aktuel med bogen ’Hvem passer på chefen?’
Det er ikke kun vigtigt for lederne selv, at de trives. Det er også afgørende for medarbejderne.
”En leder skal kunne træffe og formidle sine beslutninger, være nærværende og empatisk og kunne tage bestik af situationen. De evner risikerer at komme under pres, hvis lederen er i mistrivsel, og så kan medarbejderne komme i tvivl om, hvad de skal,” siger Lill Palmblad.
Læs også: God ledelse beskytter pædagoger mod stort følelsesmæssigt pres
Trivsel er ikke den enkelte leders ansvar
Arbejdsgiveren har det juridiske ansvar for lederes trivsel, men alle omkring en leder påvirker hans eller hendes arbejdsmiljø. Derfor har alle også et ansvar for ledernes trivsel, påpeger erhvervspsykologen.
Men lederne kan selv tage teten ved at rejse spørgsmålet om deres trivsel.
”Det er ikke den enkelte leders ansvar at passe på sig selv. Hele organisationen skal arbejde systematisk med lederes trivsel og for eksempel huske at nævne dem eksplicit i retningslinjerne for, hvordan arbejdsmiljøet håndteres og udvikles,” siger Lill Palmblad.
Læs også: Arbejdstilsynet understreger: Høje følelsesmæssige krav i jobbet må ikke gøre lederne syge