Presser både kvalitet arbejdsmiljø: Flere dagtilbud har stuer helt uden pædagoger

I et flertal af landets kommuner er der dagtilbud med stuer helt uden pædagoger. Det skader både den pædagogiske kvalitet og ledernes eget arbejdsmiljø. Og problemet ser ud til at vokse.
Flere unge i fritidsjob i daginstitutioner
Landets pædagoger skal kunne bruge deres faglighed på børnene og ikke bare på at oplære nye, ufaglærte kolleger. Også selvom der er pædagogmangel, lyder det fra Lederforeningen i BUPL oven på de nye, bekymrende tal.

Der kommer flere og flere dagtilbud med stuer helt uden pædagoger.

I BUPL’s seneste vilkårsundersøgelse fra 2025 fortæller 11 procent af landets daginstitutionsledere, at de har en eller flere stuer helt uden faste pædagoger.

I BUPL’s vilkårsundersøgelse fra 2022 gjaldt det 7 procent af lederne.

Udviklingen har en lang række negative konsekvenser, fortæller lederne i undersøgelsen.

’Kvaliteten falder hurtigt, og jeg er nødt til at være til stede for at opretholde vores struktur og pædagogiske tiltag,’ skriver en af lederne.

’Vi må låne pædagoger fra andre stuer, hvilket skaber uro og i nogen grad utryghed bland personale, børn og forældre,’ skriver en anden.

En række af lederne i undersøgelsen peger netop på, at stuer uden pædagoger øger presset på både dem selv og pædagogerne på de øvrige stuer.

Bekymret Grethe Kragh-Müller: Pædagogers faglighed er afgørende

Grethe Kragh-Müller, børneforsker og lektor ved DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, er bekymret over udviklingen. Både for pædagoger og lederes arbejdsmiljø og for den pædagogiske kvalitet.

For kvaliteten daler, når der mangler pædagoger. Det slår forskningen meget tydeligt fast, understreger hun.

”Der er meget fokus på normeringer i øjeblikket. Og normeringer er vigtige, men de er ikke alt. Den viden, pædagoger har fra deres uddannelse, er helt afgørende for kvaliteten. Den viden gør blandt andet, at pædagoger møder børn på en måde, der tager udgangspunkt i barnets udvikling. Det gør ufaglærte ikke på samme måde,” siger hun.

Nederst i artiklen giver Grethe Kragh-Müller fem gode råd til, hvordan daginstitutioner, der kæmper med pædagogmangel, kan værne om kvalitet og arbejdsmiljø.

Især børn i udsatte positioner kommer i klemme

Grethe Kragh-Müller peger på, at fagligheden er særligt vigtig i mødet med børn i udsatte positioner. Netop dette har hun haft fokus på i sit seneste forskningsprojekt.

Læs mere om projektet her

”Det understreger kvalitetsundersøgelserne tydeligt. Vi ved, at pædagoger er ekstra vigtige for børn i udsatte positioner, fordi institutionerne skal kompensere for det, børnene ikke får derhjemmefra,” siger hun og fortsætter:

”Hvis politikerne begynder at sigte efter, at vi ikke behøver så mange pædagoger, så får via altså et problem.”

Bekymrende stigning: Flertal af kommuner har stuer uden pædagoger

Det stigende antal stuer uden pædagoger er særligt bekymrende, fordi der allerede nu er dagtilbud med stuer helt uden faste pædagoger i et flertal af landets kommuner (se danmarkskort nederst).

”Politikerne er nødt til at spørge sig selv, hvad de vil med daginstitutionerne. Hvis det ikke bare skal være ’pasning,’ men faktisk et sted, hvor børn kan udvikle sig, så er der brug for pædagoger – og gerne flere – på hver eneste stue,” siger Grethe Kragh-Müller.

Grethe Kragh-Müller mener, der burde være et politisk mål om en pædagogandel på 70 procent i daginstitutionerne.

Desuden opfordrer hun kommunerne til at sikre, at ufaglært personale ikke står alene med børnene, til at sørge for, at hver matrikel har en pædagogfaglig leder samt til at sikre pædagogerne tid til planlægning, refleksion og evaluering af det pædagogiske arbejde.

Klar opfordring: Styrk kompetenceudvikling

Formand for Lederforeningen i BUPL Kristine Schroll påpeger, kommunerne bør sikre den nødvendige kompetenceudvikling til både pædagoger, ufaglærte og pædagogiske assistenter. Det er afgørende, hvis man på kort sigt skal sikre den bedst mulige kvalitet.

”På den lange bane er det vigtigt at fastholde det politiske fokus på at uddanne flere pædagoger via merit. Men det tager tid. Vi kan ikke bare trylle flere pædagoger op af jorden. Derfor er der også brug for handling her og nu,” siger Kristine Schroll.

Også Grethe Kragh-Müller understreger behovet for efteruddannelse til alle medarbejdere, hvis kvaliteten ikke skal dykke yderligere:

”Der skal være en sikring af, at også personale uden en pædagoguddannelse bliver klædt bedst muligt på. Det kræver kompetenceudvikling og efteruddannelse i praksis hele tiden. Desuden bør kommunerne sørge for, at også eksempelvis de pædagogiske konsulenter får den nødvendige, løbende efteruddannelse,” siger hun.

Pædagogers faglighed skal bruges på børnene – ikke bare på oplæring

Kristine Schroll opfordrer desuden kommunerne til at værne om pædagogernes mulighed for at bringe deres faglighed i spil trods pædagogmanglen:

”Hvis man som kommune har stuer uden pædagoger – eller mange stuer med kun én pædagog – er det afgørende at sikre, at pædagogerne rent faktisk har mulighed for at bruge deres faglighed på børnene og ikke bare på at oplære nye, ufaglærte kolleger,” siger Kristine Schroll.

Hun understreger desuden, at de kommunale arbejdsgivere være opmærksomme på, at stuer uden pædagoger øger presset på lederne.

5 gode råd: Sådan værner I om kvalitet og arbejdsmiljø trods pædagogmangel

Børneforsker Grethe Kragh-Müller har ikke kun opfordringer til kommunerne.

Hun har også en række gode råd til, hvordan man i hver enkelt institution kan  værne om den pædagogiske kvalitet same medarbejdere og lederes arbejdsmiljø:

  1. Fokusér på at udvikle den pædagogiske kvalitet
    Det kan godt lykkes at bevare en god kvalitet, selvom der er perioder, hvor man har en stue uden faste pædagoger. Men det kræver en særlig opmærksomhed på tværs af hele institutionen.
  2. Arbejd med pædagogisk kvalitet på tværs af hele institutionen
    Kvaliteten i institutioner med pædagogmangel kan opretholdes gennem eksempelvis projekter på tværs af hele institutionen, hvor man fokuserer på den pædagogiske udvikling. Hvis man støder på udfordringer, bør de tages op på personalemøder, så der kan arrangeres relevant kompetenceudvikling.
  3. Afsæt den nødvendige forberedelsestid
    Grethe Kragh-Müller anbefaler at afsætte ekstra forberedelsestid til pædagoger, der skal dække ind på andre stuer eller stå alene med det pædagogiske ansvar. Det kan mindske presset på pædagoger, der får ekstra opgaver, og det øger muligheden for at levere høj pædagogfaglig kvalitet.
  4. Værn om tiden til pædagogfaglig ledelse
    Overblik og tid til pædagogfaglig ledelse er afgørende for succes med kvalitetsindsatser på tværs af hele institutioner. Både daginstitutionslederne selv og deres egne ledere bør have særligt fokus.
  5. Fasthold et kontinuerligt fokus over lang tid
    Man kan godt modvirke faldende kvalitet på trods af pædagogmangel, men det kræver et konstant fokus på netop udvikling af den pædagogiske praksis. Samtidig skal man være opmærksom på, at udfordringer med kvaliteten ikke kan løses på 14 dage. Det kræver langsigtede indsatser med opfølgning.

Kilde: Grethe Kragh-Müller, børneforsker og lektor ved DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.