Presser både kvalitet arbejdsmiljø: Flere dagtilbud har stuer helt uden pædagoger

Der kommer flere og flere dagtilbud med stuer helt uden pædagoger.
I BUPL’s seneste vilkårsundersøgelse fra 2025 fortæller 11 procent af landets daginstitutionsledere, at de har en eller flere stuer helt uden faste pædagoger.
I BUPL’s vilkårsundersøgelse fra 2022 gjaldt det 7 procent af lederne.
Udviklingen har en lang række negative konsekvenser, fortæller lederne i undersøgelsen.
’Kvaliteten falder hurtigt, og jeg er nødt til at være til stede for at opretholde vores struktur og pædagogiske tiltag,’ skriver en af lederne.
’Vi må låne pædagoger fra andre stuer, hvilket skaber uro og i nogen grad utryghed bland personale, børn og forældre,’ skriver en anden.
En række af lederne i undersøgelsen peger netop på, at stuer uden pædagoger øger presset på både dem selv og pædagogerne på de øvrige stuer.
Bekymret Grethe Kragh-Müller: Pædagogers faglighed er afgørende
Grethe Kragh-Müller, børneforsker og lektor ved DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, er bekymret over udviklingen. Både for pædagoger og lederes arbejdsmiljø og for den pædagogiske kvalitet.
For kvaliteten daler, når der mangler pædagoger. Det slår forskningen meget tydeligt fast, understreger hun.
”Der er meget fokus på normeringer i øjeblikket. Og normeringer er vigtige, men de er ikke alt. Den viden, pædagoger har fra deres uddannelse, er helt afgørende for kvaliteten. Den viden gør blandt andet, at pædagoger møder børn på en måde, der tager udgangspunkt i barnets udvikling. Det gør ufaglærte ikke på samme måde,” siger hun.
Nederst i artiklen giver Grethe Kragh-Müller fem gode råd til, hvordan daginstitutioner, der kæmper med pædagogmangel, kan værne om kvalitet og arbejdsmiljø.
Især børn i udsatte positioner kommer i klemme
Grethe Kragh-Müller peger på, at fagligheden er særligt vigtig i mødet med børn i udsatte positioner. Netop dette har hun haft fokus på i sit seneste forskningsprojekt.
”Det understreger kvalitetsundersøgelserne tydeligt. Vi ved, at pædagoger er ekstra vigtige for børn i udsatte positioner, fordi institutionerne skal kompensere for det, børnene ikke får derhjemmefra,” siger hun og fortsætter:
”Hvis politikerne begynder at sigte efter, at vi ikke behøver så mange pædagoger, så får via altså et problem.”
Bekymrende stigning: Flertal af kommuner har stuer uden pædagoger
Det stigende antal stuer uden pædagoger er særligt bekymrende, fordi der allerede nu er dagtilbud med stuer helt uden faste pædagoger i et flertal af landets kommuner (se danmarkskort nederst).
”Politikerne er nødt til at spørge sig selv, hvad de vil med daginstitutionerne. Hvis det ikke bare skal være ’pasning,’ men faktisk et sted, hvor børn kan udvikle sig, så er der brug for pædagoger – og gerne flere – på hver eneste stue,” siger Grethe Kragh-Müller.
Grethe Kragh-Müller mener, der burde være et politisk mål om en pædagogandel på 70 procent i daginstitutionerne.
Desuden opfordrer hun kommunerne til at sikre, at ufaglært personale ikke står alene med børnene, til at sørge for, at hver matrikel har en pædagogfaglig leder samt til at sikre pædagogerne tid til planlægning, refleksion og evaluering af det pædagogiske arbejde.
Klar opfordring: Styrk kompetenceudvikling
Formand for Lederforeningen i BUPL Kristine Schroll påpeger, kommunerne bør sikre den nødvendige kompetenceudvikling til både pædagoger, ufaglærte og pædagogiske assistenter. Det er afgørende, hvis man på kort sigt skal sikre den bedst mulige kvalitet.
”På den lange bane er det vigtigt at fastholde det politiske fokus på at uddanne flere pædagoger via merit. Men det tager tid. Vi kan ikke bare trylle flere pædagoger op af jorden. Derfor er der også brug for handling her og nu,” siger Kristine Schroll.
Også Grethe Kragh-Müller understreger behovet for efteruddannelse til alle medarbejdere, hvis kvaliteten ikke skal dykke yderligere:
”Der skal være en sikring af, at også personale uden en pædagoguddannelse bliver klædt bedst muligt på. Det kræver kompetenceudvikling og efteruddannelse i praksis hele tiden. Desuden bør kommunerne sørge for, at også eksempelvis de pædagogiske konsulenter får den nødvendige, løbende efteruddannelse,” siger hun.
Pædagogers faglighed skal bruges på børnene – ikke bare på oplæring
Kristine Schroll opfordrer desuden kommunerne til at værne om pædagogernes mulighed for at bringe deres faglighed i spil trods pædagogmanglen:
”Hvis man som kommune har stuer uden pædagoger – eller mange stuer med kun én pædagog – er det afgørende at sikre, at pædagogerne rent faktisk har mulighed for at bruge deres faglighed på børnene og ikke bare på at oplære nye, ufaglærte kolleger,” siger Kristine Schroll.
Hun understreger desuden, at de kommunale arbejdsgivere være opmærksomme på, at stuer uden pædagoger øger presset på lederne.