5 Gode råd fra Grethe Kragh-Müller: Sådan værner I om kvalitet og arbejdsmiljø trods pædagogmangel

Hver fjerde daginstitutionspædagog eneste pædagog på deres stue, og i et flertal af landets kommuner er der dagtilbud med stuer helt uden pædagoger.
Det viser BUPL's seneste vilkårsundersøgelse. Udviklingen bekymrer Grethe Kragh-Müller, børneforsker og lektor ved DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse.
Hun har dog en række råd til, hvordan daginstitutioner der kæmper med pædagogmangel, kan værne om både arbejdsmiljøet og den pædagogfaglige kvalitet.
Men hun understreger samtidig, at det er op til politikerne – ikke de enkelte dagtilbud – at rette op på pædagogmanglen.
Opråb til kommunerne: Her bør I sætte ind
Hvis dagtilbud ikke bare skal være ’pasning,’ men faktisk et sted, hvor børn kan udvikle sig, så er der brug for pædagoger – og gerne flere – på hver eneste stue, understreger Grethe Kragh-Müller.
Men det tager tid at uddanne flere pædagoger, og i mellemtiden bør kommunerne blandt andet sikre løbende efteruddannelse i praksis til alle medarbejdere – også de ufaglærte.
Desuden bør kommunerne sikre, at ufaglært personale ikke står alene med børnene, at hver matrikel har en pædagogfaglig leder samt at pædagogerne har tid til planlægning, refleksion og evaluering af det pædagogiske arbejde.
Nedenfor giver Grethe Kragh-Müller 5 gode råd til dagtilbud om, hvordan man kan værne om kvalitet og arbejdsmiljø trods pædagogmangel:
Fokusér på at udvikle den pædagogiske kvalitet
Det kan godt lykkes at bevare en god kvalitet, selvom der er perioder, hvor man har en stue uden faste pædagoger. Men det kræver en særlig opmærksomhed på tværs af hele institutionen.
Arbejd med pædagogisk kvalitet på tværs
Kvaliteten i institutioner med pædagogmangel kan opretholdes gennem eksempelvis projekter på tværs af hele institutionen, hvor man fokuserer på den pædagogiske udvikling.
Hvis man støder på udfordringer, bør de tages op på personalemøder, så der kan arrangeres relevant kompetenceudvikling.
Afsæt den nødvendige forberedelsestid
Grethe Kragh-Müller anbefaler at afsætte ekstra forberedelsestid til pædagoger, der skal dække ind på andre stuer eller stå alene med det pædagogiske ansvar.
Det kan mindske presset på pædagoger, der får ekstra opgaver, og det øger muligheden for at levere høj pædagogfaglig kvalitet.
Værn om tiden til pædagogfaglig ledelse
Overblik og tid til pædagogfaglig ledelse er afgørende for succes med kvalitetsindsatser på tværs af hele institutioner. Både daginstitutionslederne selv og deres egne ledere bør have særligt fokus.
Fasthold et kontinuerligt fokus over lang tid
Man kan godt modvirke faldende kvalitet på trods af pædagogmangel, men det kræver et konstant fokus på netop udvikling af den pædagogiske praksis. Samtidig skal man være opmærksom på, at udfordringer med kvaliteten ikke kan løses på 14 dage. Det kræver langsigtede indsatser med opfølgning.