Pædagogs tip til modtagelse af flygtninge: Her er gode billedbøger
Regeringen har åbnet for, at kommunerne kan oprette særlige modtagetilbud til ukrainske flygtningebørn, men i mange kommuner kommer børnene ud i almindelige daginstitutioner på stue med danske børn.
Men hvilke bøger er gode at bruge i arbejdet med at modtage ukrainske flygtningebørn og deres mødre i daginstitutionerne?
Det spørgsmål har pædagog Pernille Stengaard Rosenkilde stillet sig selv -og forsøgt at give svar på i form af en liste over danske billedbøger og adgang til børnebøger på ukrainsk (se listen nederst).
Bøger til både institutioner og forældre
Pernille Stengaard Rosenkilde har arbejdet med flygtninge i cirka 20 år både som frivillig og som pædagog i eksempelvis Aarhus Kommune.
Hun har altid været optaget af, hvordan bøger kan bruges til at understøtte det pædagogiske arbejde, og hun hæftede sig ved, at det var meget småt med børnebøger på ukrainsk, som ukrainske familier kunne låne eksempelvis på biblioteket.
”Jeg savnede oversigter over bøger, man kunne bruge til de ukrainske børn, både i daginstitutionerne, og bøger, man kunne låne til ukrainske mødre med små børn. Derfor gik jeg på jagt efter bøger, der var gode til formålet,” siger Pernille Stengaard Rosenkilde, som blandt andet samarbejder med Frederiksværk Bibliotek, hvor hun vejleder andre pædagoger om børnebøger.
Hun håber, bøgerne kan hjælpe de ukrainske børn til at lære nogle danske ord og til at vise dem og deres familier noget om hverdagen i Skandinavien og i en dansk daginstitution.
”Samtidig har jeg tænkt over også at udvælge bøger, som børnene kan spejle sig i, og som kan hjælpe dem til at håndtere udfordringer,” siger Pernille Stengaard Rosenkilde.
Mange institutioner med kun få ukrainske børn
De seneste år har Pernille Stengaard Rosenkilde været ansat som pædagog i en stilling delt mellem fire daginstitutioner i Halsnæs Kommune, hvor hun arbejder med læseleg-metoden.
Indtil videre er der kun indskrevet et enkelt ukrainsk flygtningebarn i de institutioner, hun arbejder i, og et i en af kommunens andre institutioner.
Men der er en række børn og unge i kommunen, som venter på opholdstilladelse og kan komme i skole og institution senere.
”Og mange kommuner og institutioner er jo i samme situation, som vi er i, med kun et enkelt eller få børn. Og her håber jeg, min liste over billedbøger kan inspirere og hjælpe lidt,” siger hun.
Pædagoger, som er interesserede i at høre mere om, hvordan Pernille Stengaard Rosenkilde bruger billedbøger i sit arbejde med flygtningebørn, er velkomne til at skrive til hende.