Pædagogernes egne ideer: 50 forslag til aktiviteter udendørs
Under corona-pandemien samlede Børn&Unge 50 forslag fra landets pædagoger til fede aktiviteter, man kunne lave udendørs.
Og selvom sundhedsmyndighederne ikke længere opfordrer til, at hverdagen i skoler og daginstitutioner så vidt muligt foregår udendørs, er de mange fede forslag et gensyn værd.
Tag en tur gennem ideerne og få inspiration til aktiviteter for både store og små i både sol og regn:
Pædagogernes 50 forslag til udendørs aktiviteter
1. Insektjagt
2. Insekthotel.
3. Turbingo.
4. Byg små både af træ eller æggebakker, der kan sejle.
5. Lave pindefigurer, hvor man vikler garn om.
6. Find spiselige planter i skovbunden.
7. Læs bøger.
8. Tegn de træer, man kigger på.
9. Fiske haletudser.
10. Kastekonkurrence. Hvem kan kaste længst med pind/sko etc.
11. Hæng hængekøjer op.
12. Lav balancebaner med reb spændt ud mellem træer eller pæle.
13. Hæng simple grengynger op. Det kræver en siddepind og 1,5-2 meter tov i en karabin monteret i en slynge om en tyk gren i træet.
14. Byg huler.
15. Skaf gamle bildæk, som børnene kan trille med, bygge forhindringer med, bruge som huler på græsplænen osv.
16. Stopdans.
17. Snitteværksted.
18. Hinkeruder.
19. Kridtbaner.
20. Mal med kridt, hvor kridtet bliver opløst i vand. Børnene kan få deres egen pensel.
21. Levende vendespil.
22. Lav udeværksteder i et stort festtelt.
23. Så solsikker og grøntsager. Giv barnet en potte, hæld jord fra posen ud på bordet, så barnet selv tager, hæld frø fra posen ud på bordet, sprit håndtaget på vandkanden, før barnet får den, og lad barnet selv sætte potten til forspiring der, hvor den skal stå.
24. Lad børnene male deres egen ’Alt-bliver godt-igen-regnbue’, som kan hænges op udenfor.
25. Udsmyk plankeværket.
26. Find pinde, blomster etc., og stav til institutionens navn på græsset.
27. Byg det højeste tårn af de ting, I kan finde i naturen.
28. Lav kampråb, syng eller dans i de små børnegrupper.
29. Saml skrald.
30. Leg skralddetektiver – papkasse, skotøjsæske, plastflaske, metaldåse, poser, etc. lægges ud, og så skal børnene finde alt det, der ikke hører til i naturen. Det kan smides ud bagefter eller sættes til side i en sæk og bruges igen 3 dage senere.
31. Tag på cykelture.
32. Lav udendørs yoga.
33. Lav lerperler over bål.
34. Lav sanglege.
35. Bowling med plastflasker fyldt lidt op med vand eller sand.
36. Brug naturen. Kig op, kig ned, kig under. Lyt. Mærk. Føl.
37. Flaskehalsen peger på.
38. Lav et solur. Bank en pæl i jorden, tjek hvor skyggen er gennem hele dagen. Sæt en ny pæl for hver eller hver anden time.
39. Skyggetegning. Sæt legetøj, figurer eller lignende op på et stykke hvidt papir i den rette vinkel i forhold til solen, så skyggen falder ned på papiret.
40. Skyggetafat. Det handler om, at man skal stå på den andens skygge for at fange.
41. Hop i sjippetov.
42. Vær kreativ med mælkebøtter.
43. Find sten i naturen, og lav kreative billeder af dem ved at klister dem på pap eller lignende.
44. Badminton med ballon og fluesmækker.
45. Gemmeleg.
46. Spiongemmeleg, hvor man kan spionere finderen-/finderne, og snige sig videre til et nyt gennemsted.
47. Sæbebobleleg.
48. Sten, perler, træstykker eller andet fra naturen i støbegibs.
49. Tegn en firkant op med kridt på jorden, og lav en lille dyst om, hvem der kan få den fyldt med blade eller sand.
50. Sækkeløb
Læs mere om natur og udeliv i BUPL's forskningsunivers.
Du kan også tage et kig på Børn&Unges tema ’Børn af naturen’ fra Børn&Unge nr. 13 2018.