Pædagoger vinder prestigefyldte priser: Anders får leg, læring og dannelse til at smelte sammen
![Pædagog Anders Bock spiller rollespil med to venner](/sites/default/files/styles/4_3_tablet_above_fold/public/2022-11/PPRIS22-OPTAKT2%20-14_1200x800.jpg?h=6f3285a6&itok=ppHE49xH)
Det foregår i en fantasiverden, hvor krigere og troldmænd bekæmper trolde og drager med sværd og magi. Men der er et pædagogisk potentiale i rollespil som ’Dungeons & Dragons’, der rækker langt ind i den virkelige verden. Det mener pædagog og tillidsrepræsentant Anders Bock, som arbejder med blandt andet rollespil i Vesterbro Ungdomsgård i København.
Den vurdering giver det faglige panel bag Politikens Pædagogpris ham ret i. Ved dette års uddeling vinder Anders Bock en hovedpris, blandt andet med begrundelse i hans evne til at få leg, læring og dannelse til at smelte sammen, når han samler børn og unge om bordet og tager dem med sig på en rejse til fantastiske verdener.
Gerd Christensen, lektor og uddannelsesleder af afdelingen for pædagogik ved Københavns Universitet, er medlem af det faglige panel. Hun siger om begrundelsen til Politiken:
»Læringen og dannelsen er ikke noget, der bliver trukket ned over hovedet på spillets deltagere. Det sker gennem leg og noget, de synes er sjovt. Samtidig bliver de unge gode til at agere i det sociale rum, tør være uenige og tage konflikter, og dermed får de virkelig tilegnet sig nogle sociale kompetencer.«
Deler prisen med dygtige kolleger
Selv er prismodtageren benovet og nærmest flov over at blive fremhævet for sit store arbejde gennem mere end 20 år som pædagog.
”Jeg har mødt så mange geniale og dygtige pædagoger gennem årene. Jeg har lært om jordnært relationsarbejde og haft utallige pædagogiske diskussioner med kolleger, som jeg værdsætter højt. Så jeg har det sådan: Hvorfor er det lige mig, der skal fremhæves?” spørger Anders Bock.
”Jeg føler, at jeg deler prisen med alle dem, jeg har lært af gennem tiden. Også dem, jeg arbejder sammen med i dag, både i min egen klub og på tværs af institutioner,” tilføjer han.
Rollespil lærer børn om dialog og konfliktløsning
Når Anders Bock sætter sig bag sin dungeon master-skærm og befolker bordet med figurer og terninger, er det ikke bare for at underholde børnene. Han giver dem samtidig mulighed for at forholde sig til egen rolle i en gruppe, hvor man skal lære at være uenige, gå i dialog og indgå kompromiser.
”Der er en masse social læring i rollespil, og man kan også drage konkrete dilemmaer eller konflikter i gruppen ind i spillet. For i en imaginær verden bliver det ufarligt at diskutere problemstillingerne,” siger Anders Bock.
Han har også brugt rollespil til at tage emner op, som fylder meget i samfundet, men som kan være svære at tale om for børn. Under karikaturkrisen bragte han forskellige religioner ind i spillet, og coronapandemien fik en tydelig pendant til den zombievirus, der bredte sig i hans rollespil og tvang børnene til at diskutere, hvordan de ville håndtere smittespredningen.
”Nu under krisen i Ukraine har jeg sat en verdenskrig i gang i spillet. Jeg inddrager komplekse situationer fra børnenes samtid, så de får mulighed for at snakke om dem og danne egne meninger på en neutral bane,” siger Anders Bock.
Indstillet af de gamle medlemmer
De egenskaber, børn og unge lærer gennem rollespil, bliver en fordel for dem senere i livet, fortæller pædagogen:
”Mange har efterfølgende fortalt, hvor gode de er til at diskutere og arbejde i grupper på arbejdspladsen og uddannelsen. De kan mærke, at de er vant til at diskutere på et sagligt plan, som andre ikke kan være med på,” siger Anders Bock, som også har oplevet en anden langtidsholdbar effekt ved rollespillet.
Han holder nemlig kontakten med mange af sine børn og medlemmer. Nogle af dem er nu voksne, som han stadig mødes med til rollespil og meget andet. Det er dem, en gruppe mænd i 30’erne, der har indstillet pædagogen til prisen.
”Det betyder alt for mig, at de har indstillet mig. Jeg føler mig enormt privilegeret over at have formået at holde sammen med dem, efter de selv er blevet voksne. I begyndelsen handlede det om at fortsætte den gode energi i spillet, men lige så stille udviklede det sig til venskaber,” fortæller Anders Bock.
Med prisen følger 75.000 kr., hvor en tredjedel skal gå til projekter i institutionen. Resten råder Anders Bock selv over. Og det kommer ikke til at gå stille af sig.
”Børnene skal have en fest. Det kan ikke undgås. Og jeg vil også fejre prisen med de gamle medlemmer, der har indstillet mig. Jeg har lyst til at give lidt tilbage, for jeg er ikke så meget for selv at være i centrum,” siger pædagogen.