Nu siger ministerens egne eksperter det: Giv pædagoger mere i løn
Hvis den voksende pædagogmangel skal bekæmpes, kommer man ikke uden om højere løn til pædagogerne. Sådan har det længe lydt fra BUPL.
Og pædagogernes opråb er berettiget, hvis man skal tro Rådet for Børns Læring, et uafhængigt ekspertråd, der er sat i søen for at rådgive børne- og undervisningsministeren.
I en ny rapport om sikring af kvaliteten i daginstitutionerne anbefaler rådet nemlig direkte, at pædagogernes løn- og arbejdsvilkår forbedres ”her og nu.”
Forbedringerne skal ifølge Rådet for Børns Læring styrke fastholdelsen af pædagoger i faget og få flere til at arbejde fuld tid.
Behov for højere løn: Udviklingen går den forkerte vej
Rapporten understreger, at en høj andel af pædagoger styrker kvaliteten i daginstitutionerne, men at det i øjeblikket går den forkerte vej: Mens børnetallet stiger, falder antallet af pædagogstuderende.
Derfor anbefaler rådet, at børne- og undervisningsminister Mathias Tesfaye (S) i samarbejde med uddannelses- og forskningsministeren og andre relevante parter udarbejder en samlet national handlingsplan for rekruttering af uddannet pædagogisk personale til daginstitutioner.
Ifølge rådet bør flere pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter uddannes til pædagoger, ligesom rådet anbefaler, at ministeren styrker pædagoguddannelsen og starter initiativer for at få flere til at søge ind på den (se boks).
BUPL glæder sig over anbefalinger: Men ministeren skal handle på dem
Elisa Rimpler, formand for BUPL, glæder sig over, at rådet klart og tydeligt anbefaler bedre løn og arbejdsvilkår for pædagogerne samt en national handlingsplan, som skal styrke rekrutteringen til faget.
”Jeg er glad for, at rådet tager fat i nældens rod og peger på det helt åbenlyse: Det skal gøres langt mere attraktivt at blive og være pædagog. Og selvfølgelig hænger det sammen med, at pædagoger skal have en løn, der modsvarer vores uddannelsesniveau, og at vi skal sikres bedre tid i hverdagen til at løfte vores vigtige opgave,” siger hun.
Rådet for Børns Læring blev nedsat under den forhenværende regering, da Pernille Rosenkrantz-Theil (S) var børne- og undervisningsminister. Elisa Rimpler oplever, at også den nye børne- og undervisningsminister Mathias Tesfaye er interesseret i at sikre flere pædagoger og øge fagligheden.
”Det er et godt udgangspunkt. Men der skal selvfølgelig handling bag de gode intentioner, og her står han foran en stor opgave, fordi pædagogmanglen er så akut,” siger hun.
Råd vil styrke faglige rammer: Bedre forberedelse og efteruddannelse
Rådet for Børns Læring har også en række anbefalinger om styrkelse af de faglige rammer for pædagogernes arbejde.
Blandt andet anbefaler rådet at styrke kompetenceudvikling og efteruddannelse samt at kommunalbestyrelser sammen med dagtilbudsledere og forvaltninger sikrer en organisering, der skaber tid, rammer og ressourcer, så de enkelte daginstitutioner systematisk kan udvikle en fælles praksis og refleksion.
”Rådet sætter generelt en tyk streg under, at arbejdet med børn kræver en høj faglighed og kan gøre en kæmpe forskel for børns udvikling og de vigtige børnefællesskaber,” siger Elisa Rimpler.