Leder flyttede ind hos medarbejderne: Jeg blev mere nærværende

Det gav mere nærvær over for medarbejdere, børn og forældre, da SFO-leder flyttede kontor fra skolen til SFO'en. Ifølge ekspert er det dog afgørende at holde fast i, at man er leder, også selvom man har en hverdag med medarbejderne.
To kvinder i samtale
Selvom der er fordele ved som leder at rykke tættere på medarbejderne, er det stadig afgørende at have leder-kolleger at sparre med, understreger ekspert i faglig ledelse.

Der er er cirka 500 meter fra skolens kontor til Hastrupskolens SFO, så da Troels Karup Clausen blev ansat som leder for skolens SFO og klub, fik han kontor på skolen. Det gav umiddelbart god mening, men efter cirka et år opgav han det igen og flyttede til SFO'en.

“Jeg tænkte, at det var godt at være tæt på skolen og på ledelsen, men jeg oplevede det hurtigt som et problem, at jeg var for langt fra medarbejderne. Det gav ikke mening for mig, så det måtte jeg gøre noget ved,” siger lederen fra Køge om sin beslutning. 

Troels Karup Clausen, leder af Hastrupskolens SFO og klub
Kontorflytningen fra skolen til SFO'en har blandt andet gjort det lettere for Troels Karup Clausen at se, hvilke arenaer børnene er en del af.

Effekten udeblev ikke.

“Jeg kom tættere på og fandt ud af, at der blev brugt lang tid på at tage mooncars ind om eftermiddagen, at der manglede bemanding til at lave bålmad og den slags. Det blev meget mere hands on,” fortæller han.

Sparring er blevet meget nemmere

Ledelsesmæssigt har beslutningen gjort en stor forskel for Troels Karup Clausen.

“Jeg kan være nærværende og synlig. Og jeg kan være tæt på både medarbejdere, børn og forældre. Jeg kan have føling med, hvad der foregår, og se, hvilke arenaer børnene er en del af. Det er vigtig for mig at kunne snakke med om og være en del af den pædagogiske hverdag,” siger han. 

En vigtig gevinst er, at han hurtigt bliver involveret i stort og småt.   

“Da jeg havde mit kontor på skolen, gik jeg helt sikkert glip af noget i forhold til den daglige pædagogiske sparring. Det er meget nemmere nu, for vi kan tage spørgsmålene, når de opstår i stedet for at vente til et møde.”

En anden fordel er forældresamarbejdet.

“Jeg hører fra kolleger og andre, at forældre er blevet mere krævende. Men jeg oplever det modsatte. Vi har tæt dialog med forældrene, og jeg kan hurtigt tage fat i dem i dagligdagen. Så når forældre er kritiske, når jeg at opfange det og snakke med dem,” siger han.

Mandagsmøder er vigtige

At Troels Karup Clausen har valgt at være tæt på medarbejdere og hverdagen i SFO'en, betyder, at han har valgt nærheden til skolen og skolens øvrige ledelse fra. Derfor er han meget opmærksom på også at være en aktiv del af ledelsen.

“Det er vigtigt for mig at være med til vores mandagsmøder i ledelsen, ligesom jeg sørger for at skrive møder og aktiviteter på skolen ind i min kalender. Hvis jeg ikke gør det, kan der hurtigt gå en uge, hvor jeg ikke lige har været der,” siger han.
Skal fritidsperspektivet være en fast del af de ledelsesmæssige beslutninger, kræver det også noget af skolens øvrige ledelse, siger Troels Karup Clausen.

“De andre ledere skal være bevidste om, at fritidsdelen er en vigtig del af børnenes hverdag. Det kan være svært, hvis skolelederen ikke har forståelse for fritiden. Det er heldigvis ikke tilfældet hos os,” siger han.

Troels Karup Clausen er leder for både skolens SFO og klubben. Han er ikke lige så tæt på hverdagen i klubben, men forsøger at komme forbi en gang om dagen. Det er dog ikke helt det samme.

“Jeg kan tydeligt mærke forskel, men heldigvis har klubben en rigtig dygtig afdelingsleder,” siger han.

Forsker i faglig ledelse: Pas på denne faldgrube

Bente Bjørnholt er seniorforsker hos forsknings- og analysecentret VIVE. Hun har blandt andet forsket i faglig ledelse i SFO'er og er enig i, at der generelt er flere fordele ved at være leder tæt på praksis.

”Jo tættere lederen er på børnene og den pædagogiske praksis, desto mere tilgængelig vil medarbejderne opleve, at lederen er. Samtidig vil lederen have bedre mulighed for at give faglig sparring. Det giver større indsigt at være tæt på,” siger hun.

Skal man være en god leder, er det dog nødvendigt at være bevidst om sin rolle.

”Man bør ikke blive en af medarbejderne, men indtage sin lederposition og vise, at man er leder. Det skal man, uanset hvor man har placeret sit kontor,” siger hun.

Spil bold med dine lederkolleger

Samtidig er det vigtigt, at en leder altid har nogen at spille bold opad. 

Og det skal ikke være medarbejderne, understreger Bente Bjørnholt.

“Det er vigtigt at få sparring på lederniveau. For en SFO-leder kan det være med de andre ledere på skolen, men det kræver, at de har forståelse for det pædagogiske arbejde. Det kan de sagtens have, men ofte er det personafhængigt,” siger seniorforskeren.

Bente Bjørnholt understreger, at det vigtigste er, hvordan lederen agerer. Ikke hvor kontoret er. 

”Hvis kontoret står tomt, og lederen alligevel hele tiden er hos den øvrige ledelse, har det ingen betydning, at kontoret er placeret tæt på medarbejderne,” siger hun.

Hvis du skal lede på distancen, har Lederweb en række gode råd om at være en nærværende leder uden konstant fysisk tilstedeværelse.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.