Guide til lederne: Tag højde for ny post-corona tendens blandt medarbejderne
Coronapandemien har fået mennesker over hele verden til at tage deres liv op til revision. Det har blandt andet ført til The Great Resignation, hvor folk siger op uden nødvendigvis at have et nyt job på hånden. De ved bare, at de vil noget andet.
Nu følger begrebet quiet quitting, der fik ekstra liv, da amerikaneren Zayad Khan i august lagde en video på TikTok med budskabet, at ’arbejdet ikke behøver være dit liv’. Videoen stiller spørgsmål ved, hvor meget arbejdet skal fylde.
”I quiet guitting dropper man ikke sit arbejde som i The Great Resignation. I stedet vælger man bevidst kun at give jobbet det, man bliver betalt for. På den måde undgår man at lade arbejdet tage over. Corona har sendt vores måde at leve på op i luften. Nu er vi ved at lande igen, men alting er ikke længere, som det plejer at være,” siger Helle Folden Dybdahl. Hun er direktør, chefpsykolog og specialist i arbejds- og organisationspsykologi i PPclinic og har fulgt debatten om quiet quitting fra begyndelsen.
Selv om de fleste pædagoger var på arbejde under pandemien og ikke fik forandret deres arbejdsliv grundlæggende, sætter quiet guitting sig også spor hos dem, mener Helle Folden Dybdahl:
”Pædagoger blev ikke sendt hjem, men de kan godt se, at andre nu kan arbejde hjemmefra en eller flere dage om ugen. Vi har fundet ud, at samfundet kan skrues sammen på en anden måde end før corona, så quiet guitting fylder ikke mindre for pædagoger end for andre,” siger Helle Folden Dybdahl.
'Hvad vil du give for det?'
Med ordnede forhold omkring arbejdstiden, ikke mindst i den offentlige sektor, er danskerne bevidste om, hvor meget de skal arbejde. Alligevel har quiet quitting også indfundet sig på det danske arbejdsmarked, vurderer Helle Folden Dybdahl.
”At vi nu har et ord for fænomenet, gør det lettere for os at tale om det. Som psykolog arbejder jeg med pædagogiske ledere, og de mærker også tendensen,” fortæller hun.
”I Danmark kan vi især opleve quiet qutting i forhold til rekruttering. Folk er ikke længere bange for, at de ikke kan levere godt nok. De vil tværtimod spørge dig som leder: Du kræver noget af mig – hvad vil du give for det?”
Helle Folden Dybdahl understreger, at mange pædagoger stadig brænder for deres arbejde.
”Det ligger i quiet guitting, at medarbejderne nok skal gøre det, som de skal. Men de er mere opmærksomme på, hvordan arbejdet passer ind i deres eget liv, og hvor langt de er villige til at gå for at gøre det, som lederen siger, at de skal.”
Quiet qiutting er både godt og skidt
Det er både godt og skidt, at mange har fået et andet syn på arbejdet.
”Det kan være godt for medarbejdere, som føler sig overbelastede, at sætte en grænse for, hvor meget jobbet må fylde. Problemet opstår, hvis quiet quitting-medarbejderen ikke engagerer sig, for der ligger en form for resignation i kun at gøre det, man bliver betalt for. Det er hverken sundt eller motiverende for medarbejderen selv eller for arbejdspladsen,” siger chefpsykologen.
Det er rimeligt at forvente, at medarbejderne engagerer sig i deres arbejde. Men med quiet quitting kommer det ikke længere af sig selv. Heller ikke blandt pædagoger, som normalt er en engageret faggruppe.
Derfor anbefaler Helle Folden Dybdahl, at daginstitutionsledere prioriterer at fastholde en dialog med pædagogerne om, hvilke forventninger de kan have til hinanden, og at de har en fælles opgave i at skabe en arbejdsplads med engagement.
”Man kan ikke tage det for givet, at pædagoger er engagerede, bare fordi de er pædagoger. Lederen er nødt til at italesætte, hvad der ligger i at arbejde som pædagog, og i institutionen må man sammen blive enige om, hvordan man sikrer, at alle er engagerede i arbejdet.”
Quiet guitting stiller andre krav til ledere
Det er svært for ledere at skabe udvikling, hvis medarbejderne kun lige akkurat gør det, de skal, for det kræver en ekstra indsats at udvikle nyt.
”Jeg taler ikke om store strategier, men om at man på en pædagogisk arbejdsplads hele tiden er nødt til at finde løsninger, som passer til i forhold til de børn og de unge, man har ansvaret for," siger Helle Folden Dybdahl.
Og selv om det kan være godt at sætte grænser for sig selv, har arbejdspladsen krav på, at man er mentalt til stede i den tid, hvor man er på arbejde.
"Quiet guitting ændrer måden, man skal være leder på, fordi man i langt højere grad end tidligere er nødt til at finde ud af både, hvad der motiverer den enkelte medarbejder, og hvordan man skaber fleksibilitet for medarbejderne,” siger Helle Folden Dybdahl.