Guide: Sådan kører I flygtningebørn trygt ind i skole og daginstitution
Ukrainske flygtningebørn begynder i disse dage at ankomme i landets i kommunale skoler, SFO’er, klubber og daginstitutioner.
Børn&Unge har i den anledning samlet en række råd til, hvordan pædagoger kan sikre en tryg overgang for nyankomne flygtningebørn (se boks).
Brug faglighed og giv tryghed
Marianne Badstue, chef for Børn & Familie ved Integrationsafdelingen i Dansk Flygtningehjælp, opfordrer pædagoger til at trække på deres viden om, hvordan børn i krise reagerer. Desuden råder hun pædagogerne til at være åbne og tålmodige.
”Nogle børn kan eksempelvis være i meget høj arousal og være svære at bringe i ro. Her bør pædagogerne vise, at der er trygt og tid nok til børnenes behov,” siger hun.
BUPL-formand Elisa Rimpler understreger dog, at kommunerne er nødt til at sikre, at institutionerne har de nødvendige ressourcer til at sætte pædagogfagligheden i spil og sikre børnene en tryg indkøring.
Bryd sprogbarrieren med billeder
Oksana Melnyk, pædagog fra Ukraine, som arbejder i den integrerede institution Tinghøjen i Esbjerg Kommune, opfordrer til at bruge billeder til at forklare ukrainske forældre om hverdagen i institutionen.
”Når barnet starter i vores institution, har vi billeder af noget så simpelt som en flyverdragt. Det viser vi til forældrene, så de ved, hvad de skal have med,” fortæller hun.
Læs også: Ukrainsk pædagog i Danmark: Sådan kan I tage imod børnene
For at sikre et godt forældresamarbejde helt fra start bør kommunerne dog stadig sikre hurtig adgang til tolke i skoler og daginstitutioner, som tager imod ukrainske flygtninge. Sådan lyder det fra både BUPL og Dansk Flygtningehjælp.
Håndbog giver viden om pædagogik for flygtningebørn
Pædagoger, som ønsker mere viden om modtagelse af flygtningebørn, kan blandt andet finde information i håndbogen Pædagogik for flygtningebørn, som Røde Kors har lavet i samarbejde med Roskilde Universitet og Københavns Professionshøjskole.
Her kan du eksempelvis læse mere om interkulturel pædagogik, sprogarbejde og forældresamarbejde.
8 Gode råd: Tryg hverdag til flygtningebørn
- Brug jeres pædagogfaglige viden om børn og familier i krise
- Giv børnene tryghed og vis, at der er tid til dem
- Brug billeder til at fortælle forældrene om jeres hverdag
- Lær et par gloser – eksempelvis, hvad børnene siger, hvis de er sultne, tørstige eller skal på toilettet
- Overvej, om mødrene bør være i institutionen gennem en periode som et led i indkøringen af børnene
- Brug både jeres kommune og NGO’er på flygtningeområdets specialviden om modtagelse af flygtningebørn, hvis der opstår tvivl
- Stil krav til kommunen om, at rammerne – blandt andet i form af tolkeadgang – er i orden
- Ledere og tillidsrepræsentanter bør lave et beredskab, så alle medarbejdere ved, hvordan opgaven skal løftes.
Kilder: BUPL, Dansk Flygtningehjælp, Røde Kors samt pædagog Oksana Melnyk