”Det var en kæmpe øjenåbner": Nu kan I også få en forsker på besøg

Pædagoger i Børnehuset Firkløveret og Børnehuset Ajstrupvej er blevet inspirerede af mødet med forsker Merete Cornét Sørensen. ”Der kommer en ekstra dimension på med en forsker,” siger pædagog Vivi Sikker Hansen. Se, hvordan din institution også kan få en forsker på besøg.
børn fra børnehuset ajstrupvej maler
Børnene svinger penslerne i Børnehuset Ajstrupvej, hvor pædagogerne blev så inspirerede af at få forsker Merete Cornét Sørensen på besøg, at de fortsætter samarbejdet med forskeren i et udviklingsprojekt om pædagogen som kulturformidler og kulturskaber.

”Et dejligt indspark. Dem, der var med, inklusive mig selv, var rigtig glade for det. Det var godt, fordi vi ikke bare sad og lyttede, vi prøvede selv nogle af tingene af i praksis.” 

Sådan siger Vivi Sikker Hansen, pædagog i Børnehuset Firkløveret i Køge, om mødet med forsker Merete Cornét Sørensen, docent ved Professionshøjskolen Absalon, det har været på besøg i institutionen gennem BUPL’s ’Få en forsker’ for at fortælle om sit forskningsprojekt ’Magien i dagtilbud’. 

Aha-oplevelse gav stof til eftertanke

’Få en forsker’ er nu igen åben for ansøgninger, og ifølge pædagogerne er et besøg af en forsker i institutionen en god idé. For Vivi Sikker Hansen og hendes kollegaer fik det stor betydning, at de selv blev sat til at lege under mødet med forskeren, fortæller hun. 

”Merete satte os i gang med at lave en leg to og to. Først skulle man sige ’nej’ til alt, hvad den anden foreslog. Alt går jo i stå. Bagefter skulle vi prøve at sige ’Ja, og så kunne vi…’ Der oplevede vi, hvad der sker, når man byder mere ind. Det var en kæmpe øjenåbner og aha-oplevelse for mig selv, selvom jeg har været pædagog i mange år. Når man selv byder ind i legen, giver det et meget bedre flow og en bedre leg. Det har jeg tænkt meget over bagefter, både her i praksis men også rent privat,” siger Vivi Sikker Hansen.

Viden og teori giver en ekstra dimension

Børnehuset Firkløveret har tidligere haft besøg af pædagoger, der har holdt oplæg, og det har også været godt og inspirerende. Men en forsker kan bidrage med noget andet, mener Vivi Sikker Hansen:

”Der kommer en ekstra dimension på med en forsker, for de har en anden viden og mere styr på det rent teoretiske.”

I sit oplæg har Merete Cornét Sørensen fortalt om legens betydning og pædagogens rolle i forhold til børns leg, og om det æstetiske og kunstneriske, og hvilken betydning det har for børn. Merete Cornét Sørensen taler også med pædagogerne om, hvordan de kan arbejde med kreative processer og æstetiske praksisser med børnene i længerevarende temaforløb over for eksempel tre måneder.

Fortsætter samarbejde med forsker i nyt projekt

Dorthe Leick er pædagogisk leder i Børnehuset Ajstrupvej, der også har haft besøg af Merete Cornét Sørensen. I institutionen arbejder pædagogerne i forvejen en del med æstetik, men efter at have stiftet bekendtskab med Merete Cornét Sørensens forskning, er de nu begyndt at arbejde i længere forløb og planlægge aktiviteter med udgangspunkt i et lystfyldt læringsmiljø, fremfor med udgangspunkt i et læreplanstema. 

”Så sørger vi bare for at komme omkring alle læreplanstemaerne i forløbet. Personalet sagde, at det var rart at høre Merete Cornét Sørensen fortælle, for vi har den samme forståelse af, at æstetikken er et sprog, der appellerer mere til sanserne og følelserne end det talte ord og den akademiske form. Det var en dejlig bekræftelse,” siger Dorthe Leick.

Pædagogerne i Børnehuset Ajstrupvej blev så inspirerede, at de fortsætter samarbejdet med Merete Cornét Sørensen i et udviklingsprojekt om pædagogen som kulturformidler og kulturskaber, som BUPL ’s udviklingsfond har bevilliget midler til.
”Vi har fået et yderligere samarbejde, for vi vil gerne have en forsker med til at kvalificere projektet,” siger Dorthe Leick.

Forsker: ”Jeg har lært så meget”

Det er ikke kun pædagogerne, der har lært noget nyt. Forsker Merete Cornét Sørensen er også kommet hjem med ny viden efter at have mødt pædagogerne og diskuteret deres praksis rundt omkring i landet.

”Det har været utroligt givende for mig at møde pædagogerne. Jeg har lært så meget,” siger Merete Cornét Sørensen, der har været i omkring 20 forskellige institutioner. Det har givet hende et bredt indblik i forskelligheden i hvordan pædagoger arbejder, og deres forskellige vilkår. 

”Vi har sammen snakket om lige præcis deres sted, og hvordan de kan sikre flow og glæde i hverdagen. Pædagogerne har været meget engagerede. Jeg har været mange forskellige steder både på landet og i byerne, og alle steder har det været båret af ambitioner og engagement og ønsket om at gøre det bedst mulige for børnene,” siger forskeren.

Sådan får du selv en forsker

Hvis det lyder som noget for din institution at få besøg af en forsker, kan I vælge mellem, om forskeren skal holde oplæg eller workshop. I kan få forskere ud, der kan fortælle om emner, der spænder fra ’Køn i daginstitutioner’ til ’Pædagogen som trivselsaktør i udskolingen’. 

Se her, hvilke forskere I kan trække på, og læs også, hvordan I ansøger om at få en forsker.

Der er ansøgningsfrist den 15. marts. 

Se videoen om Merete Cornét Sørensens forskningsprojekt 'Magien ind i dagtilbuddet'.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.