Vi har fået modige børn

Et puderum blev til et motorikrum med klatrevæg, blødt underlag og masser af fysiske udfordringer. Det har sat fut i børnenes motoriske udvikling i Åkanden i Gentofte. På legepladsen er børnene også blevet modigere.

Det ville vi

»Vi ville have, at børnene skulle blive gode motorisk. Når børn er gode motorisk, er det nemmere at komme ind i lege med andre på legepladsen, så det har betydning for deres relationer. Det er ikke, fordi de skal være superstjerner motorisk, men med det her projekt mente vi, at børnene fik bedre mulighed for at udfolde sig fysisk både inde og ude. Børnene lærer også meget om at tage hensyn og passe på hinanden. De store børn er gode til at tage de små med ind i motorikrummet, så de kan se, hvordan man kan lege. De hjælper med at lave forhøjninger af puderne, så de små kan komme op og gynge i redskaberne.«



Sådan gjorde vi

»Før brugte vi rummet som pude- og tumlerum. Nu har vi fået lagt et fast underlag, så børnene lander blødt, hvis de falder. Vi har fået en masse pudeelementer, de kan bygge huler af, og redskaber, de kan bruge. Ringe, så de kan gynge med hovedet nedad, og en klatrevæg samt en forhøjning, de kan klatre op på. Nogle gange bygger vi forhindringsbaner. Børnene lærer at udfordre og afprøve sig selv i motorikrummet. De er blevet små cirkusartister at se på. Vi har voksenstyrede aktiviteter, men børnene får også lov til at lege frit derinde. Dog aldrig flere end fire børn ad gangen – det har vi bedst erfaring med.«



Det har vi lært

»Børnene er blevet modigere. De har fået gå-på-mod til at udfolde sig kropsligt. Der er sket en stor udvikling. Vi laver motoriske screeninger, og børnene ligger i top, så de er rigtig dygtige. Det kan vi se ude på legepladsen, for de er ikke bange for fysiske udfordringer. De sætter selv gode lege i gang, fx kongens efterfølger. Vi har mange klatremuligheder ude på legepladsen, og det er sjovt at kunne bruge sin krop og turde. Vi voksne har fået undervisning i, hvordan børnene kan bruge motorikrummet, så vi er sikre på, at vi bruger redskaberne rigtigt. Det er godt, for børnene skal jo ikke komme til skade.«



Gode råd



● Få undervisning i, hvordan redskaberne skal bruges



● Trygge voksne giver trygge børn



● Planlæg aktiviteter, som fx forhindringsbane



● Lad børnene lege frit, fx fire ad gangen

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.