Uddannelse - netpædagoger står distancen

Netpædagoguddannelsen kaldes et venstrehåndsarbejde, den udsættes for misbrug og frafaldet er stort. Men seriøse E-pædagoger gør alle fordomme til skamme, og stadig flere seminarier udbyder den efterhånden populære uddannelse

De seneste år er der sket et boom i antallet af net-pædagogstuderende på landets pædagogseminarier.

I 1992 tilbød Esbjerg Seminarium som pioner på området den særprægede uddannelsesform. Men fra århundredeskiftet er antallet af seminarier, som udbyder pædagoguddannelse over internettet, støt steget fra et til otte. Det svarer til godt en fjerdedel af landets 30 pædagogseminarier.

På Ranum Seminarium har netpædagoguddannelsen endda helt taget over. 1. februar begyndte 42 studerende deres studie fra hjemme-pc'en, mens ingen blev optaget på den ordinære pædagoguddannelse. Og i dag er hver anden studerende på seminariet net-pædagog.

Selvom uddannelsen er blevet populær, møder den mange fordomme, både fra studerende, der tror, de kan komme let til en uddannelse, og fra seminarier, der mener, at netpædagogik ikke kan gå i hånd i hånd med pædagogiske kerneværdier som menneskelige relationer og nærhed.

Det er i hvert fald de svar, Børn&Unge får, da vi spørger på seminarier, der ikke udbyder netpædagoguddannelsen.

"Vi mener, at relationskompetencen er væsentlig for en pædagog, hvorfor vi synes, det er vigtigt, at pædagogstuderende mødes fysisk på seminariet", "Vi vil gerne være et lokalt forankret seminarium" eller "Vi er usikre på, om pædagoguddannelsen faktisk egner sig til netuddannelse" er eksempler på svar fra landets seminarieledere.



Fordomme. Selvom de net-studerende møder mange fordomme, før de får eksamensbeviset i hånden, viser hverken praktikevalueringer, eksamenskarakterer eller Rektorforsamlingens seneste evaluering af uddannelsen nogen forskel på netstuderende set i forhold til den almindelige pædagoguddannelse.

"Institutionerne har ikke for fem øre at klage over. Der er ikke nogen, som bare så meget som løfter et øjenbryn over netstuderende, når de er færdige," siger rektor ved Esbjerg Seminarium Orla Balslev. Men han påpeger, at de studerende omvendt møder mange fordomme under selve studiet.

"Folk har et billede inde i hovedet af en studerende, der sidder ved en computer, totalt isoleret fra omverden. Men de netstuderende har som regel arbejde ved siden af studiet, ofte som medhjælpere i pædagogiske institutioner. Og det er en stor fordel, at de kan afprøve de teorier, de lærer, allerede næste dag på arbejde," siger rektoren og fremhæver også større skriftlighed, modenhed og evne til refleksion, som andre styrker, han møder hos netpædagogerne.



Chat og Skype. Rektorens billede af en netstuderende kan 43-årige Gitte Larsen, der læser på Dannerseminariet i Jægerspris, sagtens genkende.

"Jeg har arbejdet i 20 år med pædagogisk praksis, og nu tager jeg uddannelsen for at få papir på min kunnen. Netuddannelsen passer til mig, fordi jeg har både børnebørn og arbejde ved siden af, og i øvrigt bor jeg 50 kilometer fra seminariet," siger Gitte Larsen, der derfor finder det praktisk at kunne læse hjemme, når det passer hende. Hun savner heller ikke socialt samvær.

"Jeg får min daglige dosis ved at chatte over nettet med mine medstuderende, og nogle ringer til hinanden over skype. Vi er ikke fysisk sammen i hverdagene, men til gengæld overnatter vi på seminariet, når vi er på weekend indkald. Og så er samværet mere intenst, end det ellers ville have været," siger hun.

På seminarieindkaldene er det især aktivitets- og kulturfagene, der dyrkes. De fylder 40 procent af fagene på pædagoguddannelsen, og det kan være svært at have for eksempel bevægelsesfag på en skrivebordsstol foran computeren eller naturfag hjemme på sit lille værelse.

"Men i naturfag tog hele holdet så på udflugt til en fiskefabrik, og prøvede at dissekere en fisk," fortæller en anden studerende, 33-årige Lykke Juhler fra Haderslev Seminarium.

Rektor for Haderslev Seminarium Peter Thode Jensen ser frafaldet som en af de største hurdler ved net-uddannelsen. Cirka halvdelen falder fra under studiet, især i de første måneder.

"Når man ikke møder de studerende til daglig, er det svært for vores vejledere at holde dem til ilden, hvis de ikke selv kan," siger han.

Han har endda oplevet studerende, der har indskrevet sig på uddannelsen bare for at få ret til SU.

"Vi havde to studerende, som udnyttede systemet på den måde. Da vi fik mistanke om det, skrev de sig ind på et andet seminarium," siger han.

Selvom nogle er useriøse, og andre snyder, så mener han, at de studerende, der formår at blive færdige, er både belæste og selvstændige netpædagoger. Lykke Juhler er enig.

"Man kan ikke tage netuddannelsen, uden at tage ansvar for sin egen læring. Og selvom vejlederne og lærerne ikke har den fysiske øjenkontakt som i et klasselokale, så kan man ikke putte sig. Det står jo sort på hvidt på skærmen, hvor meget man deltager," siger hun.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.