For travlt til APV

Manglende tid. Mange administrative opgaver. Dårligt kendskab til arbejdsmiljøområdet. Og ringe økonomi. Det er nogle af årsagerne til, at daginstitutionernes arbejde med de lovpligtige arbejdspladsvurderinger (APV'erne) er mangelfuld, viser ny analyse fra arbejdsmiljøsekretariatet

96 procent af daginstitutionerne påbegynder arbejdet med de lovpligtige arbejdspladsvurderinger (APV'er). De fleste (90 procent) får også beskrevet arbejdsmiljøproblemer som ringe lysforhold, tunge løft, dårligt indeklima, støj og ergonomiske problemer med møbler beregnet til børn. Men langt færre institutioner når til trin tre og fire i arbejdspladsvurderingerne, som handler om henholdsvis at udarbejde en handlingsplan og få fulgt op på problemerne. Det viser en ny analyse af APV-arbejdet i daginstitutioner, foretaget af Jysk Analyse A/S for Arbejdsmiljøsekretariatet.

I 2003 var det hver femte institution, som enten ikke anvendte APV'er, eller de gjorde det forkert eller mangelfuldt, viste en undersøgelse fra Arbejdstilsynet.

"At 96 procent af institutionerne i dag laver APV'er er et vigtigt fremskridt, for det er et vigtigt arbejde for at forbedre arbejdsmiljøet. Man er nødt til at påpege problemerne, før der kan gøres noget ved dem, og den nye undersøgelse viser, at daginstitutionsledere gør deres del af arbejdet," siger arbejdsmiljøkonsulent i BUPL, Per Baunsgaard.

Men han erkender også, at mange APV'er stadig er mangelfulde. Nogle problemer bliver udeladt af beskrivelsen, og handleplanerne bliver ikke altid udførligt udfyldt.

Undersøgelsen har spurgt til, hvorfor pædagogerne opgiver arbejdet undervejs, og angiver barrierer som tidsmangel, mange andre administrative opgaver, manglende kompetencer i forhold til at vurdere, om for eksempel ventilation eller lysforhold er i orden, manglende viden om, hvor man får professionel hjælp, og en oplevelse af, at personalet ikke finder APV-arbejdet så vigtigt som for eksempel arbejdet med de pædagogiske læreplaner, og især spiller ringe økonomi i kommunen en væsentlig rolle.

I en pressemeddelelse om analysen fra Kommunernes Landsforening (KL) tørres ansvaret af på pædagogerne.

"Hvis den enkelte daginstitution er i stand til at overvinde disse barrierer og reelt forbedre de problemområder, som identificeres i APV'ens første fase, giver det store fordele i arbejdsmiljøet", hedder det.

Per Baunsgaard er ikke imponeret.

"Pædagogerne opgiver ofte undervejs, fordi de oplever at beskrive problemer, der ikke bliver gjort noget ved. Kommunerne lever ikke op til deres del af ansvaret, når de ikke vil bruge de nødvendige ressourcer på at gøre noget ved problemerne," siger han, og det bekræftes også af analysen:

"En stram økonomi (...) kan have en negativ indflydelse på institutionernes vilje til at arbejde seriøst med APV'en, da det kan skabe frustrationer gang på gang at angive problemstillinger, som aldrig løses", konkluderer analysen, der desuden påpeger at tid, ressourcer og konsulentbistand fra kommunen er vejen frem til en forbedring af APV-arbejdet.

Vejledninger til APV-arbejdet findes på www.bupl.dk og www.arbejdsmiljoweb.dk

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.