Tillidsrepræsentanten; Diplomat i blå stue

Tillidsrepræsentanten har mange roller og opgaver, som skal løses på kort tid. Hun skal bl.a. lægge ører til kollegernes frustrationer, være stødpude mellem lederen og resten af personalet og generelt skabe bedre arbejdsvilkår. Jeanette Møller er en af dem, og hun savner bl.a. uddannelse i konflikthåndtering

Tillidsrepræsentant. Unægtelig et tørt ord, men når du splitter det op i to, får det lidt mere karakter og klang. Pludselig er det som om, hvert ord får mere styrke og betydning. Tillid og repræsentant.

Jeanette Møller har taget begge ord til sig og påtaget sig rollen i den integrerede daginstitution Blishønen i Hedehusene.

Personalet har tillid til hende, og det betyder, at hun ofte ved mere end lederen om, hvad der rører sig ude på stuerne.

"Jeg bliver ofte involveret hurtigere end lederen. Jeg hører mange frustrationer, som kollegerne ikke har lyst til at udstille over for lederen," siger Jeanette Møller og nævner, at det kan være frustrationer over strukturændringer i kommunen eller over arbejdet med læreplaner. Eller en generel frustration over, at de skal løbe hurtigere, og ikke har tid til det enkelte barn på grund af at kommunen har sparet på området.

Jeanette Møller skal repræsentere sine kolleger i godt og ondt. Hun er deres "kvinde", over for ledelsen. Det vil sige, hun skal træde til, når konflikterne opstår. Men hun føler ikke, hun er godt nok rustet, og det ved hun, mange af hendes kolleger heller ikke er.

"Vi mangler noget uddannelse i konflikthåndtering, f.eks. via mediation. Jeg mener, tillidsrepræsentanter får for få kurser i forhold til, hvad vi har behov for," siger Jeanette Møller og bemærker, at der bliver fyret mange pædagoger i forhold til i mange andre brancher.

Selv har hun fået et grundkursus, da hun begyndte som tillidsrepræsentant, men hun mener ikke, det er nok.

Et af hendes bud på, hvorfor mange pædagoger bliver fyret, er, ud over at arbejdspresset er blevet større, at mange ledere er uddannet i 1970'erne, mens mange medarbejdere har gået på seminariet i 1990'erne og senere.

"I de senere år har de studerende lært om anerkendende relationer, men den nye viden bliver ikke altid modtaget særlig godt af lederne, og dermed kan der opstå konflikter," siger Jeannette Møller, der her taler generelt og ikke peger på sin egen leder.



Påvirke kommunen. Tillidsrepræsentanten har i gennemsnit en time om ugen til sit arbejde. Opgaverne er mange og små. Hun skal bl.a. orientere kollegerne om overenskomstresultatet og om andre væsentlige ting, hun skal være med til at lave sygdomspolitik, samværspolitik og voldspolitik! Hun skal være med til lønforhandlinger, tjenstlige samtaler, hvis de kommer, og hun skal lave oplæg om det fysiske og psykiske arbejdsmiljø og meget andet.

Tillidsrepræsentanten savner, at hun for alvor kan være med til at gøre en forskel i det lange løb. Hun vil gerne være med til at påvirke kommunen og politikerne til at skabe bedre arbejdsvilkår for kollegerne og børnene. Men hun mangler redskaberne.

"Jeg mener, at vi mangler et kursus i, hvordan vi bedst muligt kan blande os i den offentlige debat. Vi kunne f.eks. lære at skrive et godt læserbrev, eller at alle tillidsrepræsentanterne i kommunen kunne skrive et fælles brev til politikerne om normeringer," siger Jeannette Møller.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.