TEMA: SKOLEREFORM. Men her er pædagogerne tilfredse. Vi har fået meget mere helhed

Det er dejligt, at man har børnene nærmest hele dagen, siger pædagog Christina Larsen, der er glad for de forandringer, som skolereformen har medført.

Min karakter 10

»Reformen skulle lige lande, men jeg er meget positivt overrasket. Det giver supergod mening at bruge timerne i skolen.«

Christina Larsen, pædagog, Buddinge Skole, Gladsaxe



Børnene har lige løbet tre runder i den store idrætshal på Buddinge Skole i Gladsaxe. Sådan begynder alle idrætstimerne for 1.C. Det tager lige toppen af uroen hos børnene. Nu sætter de sig alle i rundkreds i midtercirklen, spændte på, hvad der skal ske i dag.

Pædagog Christina Larsen fortæller om dagens program: Blæksprutte, gulerod og mystisk fanger.

For hver ting, Christina Larsen nævner, jubler børnene. De ved præcis, hvad de skal.

»Vi kører meget de samme ting,« fortæller Christina.

Børnene går i gang med blæksprutte. De løber ned i den ene ende af hallen, og to fangere er udpeget til at fange børnene, inden de når ned til den anden endevæg. De børn, der bliver taget, skal sætte sig ned, men som blæksprutter med lange arme må de også fange de børn, der løber forbi.

Christina Larsen fløjter, og alle børnene ved endevæggen sætter i løb. Eller næsten alle.

»Man er død, hvis man går,« siger Christina Larsen til en pige, der tager den lidt for meget med ro.

Børnene løber frem og tilbage, og flere og flere blæksprutter sidder efterhånden på gulvet. Snart er alle taget, og nye fangere bliver udpeget.

I princippet er det Christina Larsens lærerkollega (som hun kalder det), Helle Dahl, der har idrætstimen.

»Men det giver rigtig god mening, at jeg går ind og tager styringen, når jeg er uddannet idrætspædagog. Det er mig, der ofte planlægger, hvad vi skal i idræt,« siger Christina Larsen.



Superfedt. I begyndelsen skulle Christina Larsen lige vænne sig til en skolereform med flere timer i skolen og færre i fritidsordningen. Men nu synes hun, at det fungerer rigtig godt.

»Det er superfedt. Det giver meget mere helhed, at man har børnene nærmest hele dagen,« siger Christina Larsen.

Hun synes dog ikke, at reformen har betydet den store forandring i hverdagen.

»Jeg laver primært idræt i mine UU-timer, for det er det, jeg er uddannet til, og det har jeg altid gjort, så det er ikke fagre, nye verden, der skal åbne sig for mig,« siger Christina Larsen.

Udover idrætstimer, dansk og matematik har Christina Larsen også ansvaret for 1.C. i bevægelsesbåndet, der ligger fra klokken ­11.30-12.00, lige efter frokosten. Der booker hun tit hallen og arrangerer lege med børnene.

»Men de skal også ud og have noget luft,« siger hun.



Tid til forberedelse. Christina Larsen glæder sig over, at hendes skema er lagt, så der er tid til at koordinere. Hun har halvanden times teammøde om ugen med lærere og pædagoger, og hun har en halv times forberedelse hver torsdag sammen med lærer Helle Dahl. Det giver tid til også at få snakket børn. Hun bruger også forberedelsen til at udvikle lege og spil, som understøtter det, børnene lærer i dansk og matematik.

Den længere skoledag og den store involvering i skolen smitter naturligvis af på fritidsordningen. Børnene har i hvert fald ikke brug for, at der skal ske det helt vilde, når de kommer i SFO, fortæller Christina Larsen.

»Og når vi lægger så meget tid i skolen, er det også svært for os at diske op med det helt store, når vi kommer hen på eftermiddagen. Vi er færre voksne til flere børn,« tilføjer hun.

Idrætstimen er ved at være slut for 1.C. Med blussende røde kinder går børnene op i klassen igen. De skal op og have læsebånd. Oven på en heftig idrætstime med masser af løb og leg er det ikke noget problem for børnene at sidde stille og læse, fortæller Helle Dahl.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.