TEMA: DIGITALISERING. Sådan får I en IT-pædagogik

Her er fem områder, I kan arbejde ud fra, når I skal have jeres egen IT-pædagogik.

1. VISIONEN

Stil spørgsmålene:

Hvorfor ønsker vi at introducere digitale medier i institutionen?

Hvordan skal det pædagogiske arbejde med digital dannelse se ud hos os?

Hvad er vores mål med den digitale dannelse, og stemmer de overens med virkeligheden og omstændighederne i institu­tionen?

Hvordan vil vi følge op på vores mål?



2. STRATEGIEN

Skab klare rammer for visionen.

Gør dem konkrete i forhold til læreplanerne.

Hav en holdning til, hvordan institutionen sikrer, at børnene bliver medskabere af udviklingen.

Nedfæld mål, hensigt og rammer på papir.



3. PRAKTISKE OVERVEJELSER

Hvem tager sig af det praktiske og det tekniske, som følger med digitale medier?

Hvilke ændringer vil digitalisering medføre i den allerede ­eksisterende pædagogiske praksis?

I hvilke rum skal børnene bruge de digitale medier?

Hvilke konkrete tilpasninger i de daglige rutiner vil det kræve?



4. FOKUS PÅ BØRNENE

Mange institutioner får blandet det pædagogiske og det administrative IT-spor sammen. Det betyder ikke bare, at Ipad'en er optaget af administration en stor del af tiden, men også af pædagogernes digitale fokus.

Det er børnene, der skal holdes fokus på.



5. FORÆLDRENE

Mange forældre ser kritisk på digitale medier i institutionen. De mener, at iPad'en hører hjemmet til, og at børnene skal ‘lege’, når de er i institutionen.

Reflekter over, hvordan de digitale tiltag kan italesættes over for forældrene, så de bliver medspillere og ikke modspillere. Det er vigtigt, at forældrene bakker det op.



Kilde: Stine Liv Johansen, medieforsker Aarhus Universitet.



Udviklingen stopper aldrig

Man når aldrig til det punkt, hvor man nu og i al evighed ved, hvordan de digitale medier skal håndteres, fastslår Stine Liv Johansen, der er medieforsker på Aarhus Universitet. Forklaringen er ikke kun, at teknologien konstant er under forandring. Det er institutionerne også.

»Der kommer børn fra mange forskellige hjem, der er personaleudskiftninger, og måske forlader den IT-kyndige pædagog institutionen – digitale medier indgår i et flow af uendeligt mange input, krav, forventninger og forestillinger,« siger hun.



Den pædagogiske iPad

Ifølge seminarielærer Frank Støvelbæk, UCC, kan digitale medier give institutionerne store pædagogiske gevinster. Han fremhæver to kompetence- og dannelsesmæssige perspektiver:

Æstetiske og sociale læreprocesser

Børnene lærer at designe, at udtrykke sig, at præsentere noget, at dele med andre, at udforske.

Sociale gevinster

I institutionen sidder der typisk 5-6 børn rundt om en iPad.



Kend markedet for apps

Her er en oversigt over fem relevante kategorier af apps.

● Kreative apps

Understøtter barnet som en aktv del af processen. De involverer ofte billeder, lyd og film.

● Legeapps

Inspirerer børn til nye lege omkring iPad'en. De er som oftest uden begyndelse og slutning, og de betinger ikke rigtige svar og løsninger. De er typisk centreret omkring rollelege.

● Informationsapps

Giver børn viden om alt fra lyden af en ugle til, hvorfor man holder påskeferie.

● Læringsapps

Træner børn i bestemte færdigheder – typisk skole­relevante kompetencer i skrivning og matematik.

● Spilapps

Dækker over en lang række tilgange, hvor barnet typisk skal opnå et vist færdighedsniveau for at kunne gå til næste trin.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.