Teamkoordinatorer; Pædagogiske bindeled

De er bindeleddet til ledelsen, til kollegerne, til lærerne, og de sørger for, at alle får den nødvendige information. I et år har SFO Junglen haft fire

De har ikke hørt om andre. Derfor vover de pelsen og siger frejdigt, at de er de første teamkoordinatorer i en SFO i Danmark.

"Det er noget helt nyt og epokegørende," siger pædagog Tau Jensen med et skævt smil. Han er teamkoordinator i SFO Junglen på Rønbækskolen i Hinnerup for 0. klasse og de tre pædagoger, der sammen med ham er ansat på den årgang.

Kollega Iben Stiebitz har ansvaret for 1. klasse-årgangen, og Vivian Schiølin har ansvaret for 2. klasse.

De tre har i et år koordineret arbejdet og informationen for sig selv og deres kolleger på de tre forskellige årgange. Derudover er souschef Karin Mathiasen tovholder (eller teamkoordinator, om man vil) for teamkoordinatorene.

"Det har været en spændende og svær proces. Spændende, fordi det er nyt, og der er ingen, der har prøvet det før. Og svær netop af samme grund, for vi kan ikke læse noget om, at der er andre, der har gjort det på den og den måde," siger Tau Jensen.

Der er rigeligt at koordinere for de fire pædagoger, for SFO Junglen har 230 børn fra børnehaveklasse til og med 2. klasse. Personalet tæller 11 pædagoger, seks medhjælpere, leder og souschef.

SFO'en er delt op, så børnene i hver årgang har et fast tilholdssted og en fast flok medarbejdere, et team, tilknyttet. Ifølge normeringen er der en pædagog til hver klasse og to medhjælpere til en årgang. Det giver fire pædagoger i 0. og 1. klasse, tre pædagoger i 2. klasse. Hver årgang har så valgt en teamkoordinator.



Bindeled. Ideen med teamkoordinatorer er ikke helt ny, for lærerne på skolen har haft det i flere år. Og derfor syntes SFO'ens nye leder, Merete Lorentsen, at det ville være en god idé, hvis SFO'en også fik teamkoordinatorer. Og det har også vist sig i praksis at være en god idé.

Tau Jensen beskriver rollen som teamkoordinator sådan her:

"Vi er bindeleddet til ledelsen, men vi er også bindeleddet til lærerne og den lærerkoordinator, der er. Og de ved, at hvis der er noget, der skal ned i systemet og meldes ud i vores team, så er det koordinatoren, de henvender sig til. Det er jo meget nemmere end at gå hen til en eller anden, og så kommer det måske ikke hele vejen rundt," siger Tau Jensen.

"Der flyder en masse kommunikation rundt på den her skole, og det er vigtigt, at der er nogen, der har ansvaret for at tage sig af, at den kommunikation kommer ud, for ellers har alle bare den der lidt lala-holdning, at det er der måske andre, der melder ud," tilføjer Tau Jensen.

Men man er ikke kun ansvarlig for kommunikation, påpeger Iben Stiebitz:

"Det kunne også være, hvis der har været en forælder, der er utilfreds med noget. Så tager vi en snak om det i vores team og går over til ledelsen. Eller hvis en årgang finder ud af, at de godt kunne tænke sig at lave noget, som ikke kun skal være for årgangen, men for hele SFO. Så tager vi det med til mødet med teamkoordinatorerne, så det kommer videre til de andre teams, og vi får det koordineret," siger Iben Stiebitz.



Pædagogisk ansvar. Vivian Schiølin påpeger, at der også ligger et pædagogisk ansvar hos koordinatorerne.

"Jeg har følt ansvaret for, at jeg skulle sørge for, at vi holdt os til årsplanen. Det har været fint nok, for så har jeg haft lov til at råbe højt," siger Vivian Schiølin.

Tau Jensen har på sin årgang, 0. klasse, lagt vægt på at få lavet en skriftlig samarbejdsaftale med kollegerne i teamet.

"Nu har vi på skrift, hvem der har de forskellige opgaver, og folk kender deres ansvarsområder."

Det har været en stor fordel, mener han.

"Det er ingen hemmelighed, at vi har travlt i den pædagogiske hverdag. Hvis der så ikke er styr på tingene, og man ikke kan gå ind og læse, hvad det nu var, vi skulle, så bliver det tit nogle hovsa-løsninger, hvor det hele drukner i uheldig kommunikation. Det at man har den samarbejdsaftale at forholde sig til, en slags bibel på årgangen, det gør, at det bliver meget nemmere at håndtere i dagligdagen, når man har lavet det grove arbejde," siger Tau Jensen.

Det har også givet styr på, hvem der står for dagsordenen til forskellige møder, hvem der hænger information op til forældrene og meget mere. Eller som Tau Jensen siger:

"Alle de små ting, som man tror, at de andre går og gør."



Miniledere. Men selv om der er enighed om, at det har fungeret godt med teamkoordinatorerne, har der også været betænkeligheder, og de har især handlet om ledelse. For der har været bekymring for, at koordinatorerne skulle ende som miniledere, fortæller Tau Jensen.

"Vi havde det der med at stå som en lus mellem to negle. Bliver vi så sådan nogen, der skal dunke vores kolleger i hovedet," siger Tau Jensen.

"Men det handler om at turde tage ledelse i teamet, og at de andre afgiver ledelse. At der er en overordnet, som er den styrende," supplerer souschef Karin Mathiasen.

Så I er blevet en slags miniledere?

"Det er vi, men ikke så groft som Tau siger. Jeg synes, at der er ligeværdighed, men de bruger mig da i den funktion, jeg har," mener Iben Stiebitz.

Men som koordinator har man mere ansvar, påpeger Tau Jensen:

"Hvis der er noget arbejde, der ikke bliver gjort, så falder det tilbage på os. Det ender selvfølgelig ved ledelsen, hvis det er det helt grove. Men vi har det overordnede ansvar, og når vi uddelegerer opgaverne, skal vi alligevel sikre os, at tingene bliver gjort."

Kollegerne har nu også været glade for at få en i teamet, der har ansvar, siger Iben Stiebitz:

"I mit team har de nævnt, at det er rart at have en koordinator, fordi det fratager dem noget ansvar. De kan komme til mig, og så er det mig, der tager mig af det, hvor det før var dem, der skulle rende."

At have ansvaret er dog ikke det samme som at skulle gøre det hele, påpeger Vivian Schiølin:

"I starten havde jeg lidt besvær med at få mit team til at forstå, at fordi jeg var blevet teamkoordinator, var det ikke det samme som, at nu skulle jeg både skrive referat og lave dagsorden. Så der brugte jeg lidt tid på at fortælle dem, at jeg har ret til at uddelegere. Det er ikke meningen, at man pludselig er blevet kontordame," fastslår hun.

Rent økonomisk har der også været lidt at hente for det ekstra ansvar. De tre koordinatorer på de forskellige årgange har hver fået et ekstra løntrin. Souschef Karin Mathiasen fik at vide, at hendes koordinatorrolle hørte under souschefen i forvejen, så der var ikke noget at hente for hende.



På lærerkursus. Teamkoordinatorerne er også blevet brugt til at højne den pædagogiske diskussion og styrke samarbejdet i teamet, fremhæver Iben Stiebitz:

"I mit team har de forventet, at jeg er kommet med noget omkring udvikling. Så jeg har sat mig sammen med lærerkoordinatoren, og vi er så kommet med nogle ting i forhold til social udvikling eller udvikling i forhold til teamet," siger Iben Stiebitz, der også gerne tager pædagogiske artikler med som oplæg til diskussion.

De fire koordinatorer har også været på et kursus, der skulle ruste dem bedre til rollen som koordinatorer. Men da de er de første pædagoger, der arbejder som teamkoordinatorer, var der ikke noget kursus, der passede til deres behov, fortæller Karin Mathiasen:

"Så vi kom på et teamkoordinatorkursus sammen med lærerne, og det var meget relateret til lærerne. Det var helt tydeligt for os, at der var nogle ting, vi slet ikke kunne være med til. Det var ikke relateret til os, og hvordan bliver det det, når vi er den eneste skole, der har teamkoordinatorer i SFO'en," siger Karin Mathiasen. Derfor håber de meget, at ideen om teamkoordinatorer vil brede sig til andre SFO'er, så der vil blive mulighed for faglig sparring og efteruddannelse med pædagoger fra andre SFO'er. o



Du er velkommen til at kontakte teamkoordinatorerne fra SFO Junglen, hvis du vil høre mere. Ring på tlf.: 8762 5610.





Teamkoordinatorens rolle er:

• SFO årgangsmøde - bindeled til ledelse, kontor, teammøde med lærerne

• Have fokus på problematikker i forhold til børn, lærere, forældre

• Deltage i teamkoordinatormøde med de andre SFO-koordinatorer

• Ansvar for fyldestgørende dagsordener/referater

• Have fokus på at den aftalte pædagogik inddrages i arbejdet

• Have fokus på, at der er rum for pædagogiske debatter

• Økonomi/administration

• Uddelegere opgaver

• Formidling af viden, oplysninger, information

• Ansvar for at der sker en udvikling af teammødernes indhold og karakter

• Være opmærksom på rollefordeling i teamet

• Planlægning af måneds-/årsplan

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.