Sved på panden

Pædagogerne på Højby Skoles SFO har fået øjnene op for, at EyeToy kan bruges på linje med andre fysiske aktiviteter. Samtidig er pædagogerne glade for at have et alternativ til de almindelige computerspil

0. klasserne på Højby Skole tæt ved Odense spiller PlayStation, når de er i SFO efter skoletiden. Det har de gjort i en uge, og det er noget nyt. Der er nemlig normalt ikke computerspil i SFO'en, og Gameboy-maskinerne må kun bruges i et bestemt tidsrum. Men i en uge har en PlayStation2 maskine med et EyeToy kamera og et "EyeToy Play 3" spil været en del af eftermiddagsaktiviteterne i fritidsordningen. Det er et populært tiltag blandt børnene. De stimler sammen på stuen for at heppe på dem, der spiller, og vente på, at det bliver deres tur. Der bliver grinet og råbt, mens spillet er i gang, og de fire børn, der er med, bevæger sig rundt foran skærmen, svinger og vifter med armene for at få det lille kamera til at opfange bevægelserne og overføre dem til spillet. Det giver sved på panden og røde kinder at spille videospil på denne måde, men koncentrationen, som kan ses i børnenes ansigter, viser, at det er sjovt. Beate Larsen, souschef i SFO'en har lagt mærke til, at størstedelen af børnene har været meget interesserede i det og har hurtigt fundet ud af, hvordan de betjener spillet, og hvad det går ud på.

"Det har været et tilløbsstykke og en positiv grænseoverskridelse for nogle af de mere generte børn at stå og bevæge sig og hoppe foran de andre børn. Det har været spændende at iagttage, hvor meget børnene går op i det, når de spiller, men også at se, at de børn, der kigger på, lever sig ligeså meget ind i det," siger hun.



De lærer noget. For pædagogerne på SFO'en har forsøget med at introducere EyeToy til børnene været en ny oplevelse, som har givet dem nogle værdifulde erfaringer i forhold til, hvordan man kan bruge PlayStation som et tilbud i fritidsordningen.

"For ti år siden havde vi en computer, som børnene kunne bruge, men vi oplevede, at vi skulle bruge for mange ressourcer på at hjælpe dem. Samtidig var det tit de samme børn, der søgte det. Vi har også oplevet, at drengene i tredjeklasserne spillede Gameboy, ligeså snart de kom fra skole. Det blev for meget, så vi lavede nogle regler for, at de kun må spille efter klokken 14. Derfor har det også været sjovt at opleve, hvordan børnene bruger EyeToy og kaster sig ud i det. Den helt store fordel er, at de bevæger sig, har det sjovt med hinanden og får sved på panden," siger Beate Larsen, som kan se flere muligheder i EyeToy end i det stillesiddende Gameboy.

"Der er både et konkurrenceelement, noget læring og en masse motorik i det. Så længe konkurrenceelementet ikke tager overhånd, så er der en del strategi i det, som børnene finder ud af og lærer noget af efterhånden, som de prøver det. Jeg må sige, at det har åbnet mine øjne for, hvad PlayStation også kan være."

Også pædagog Ole Nielsen har fået ændret sin opfattelse af, hvad konsolspil er:

"Det har været en aha-oplevelse og spændende at prøve. Der er rigtig meget socialt i det, og børnene er sammen på en anderledes måde. Jeg kan godt forstå, at børnene bliver fanget af computerspil, men jeg har haft et ambivalent forhold til det, fordi jeg ikke synes, at de skal sidde stille og spille i timevis. Derfor er det anderledes med EyeToy, hvor de bevæger sig. Det største problem er, at det giver en del støj, fordi de går så meget op i det, og der også er lyd og musik fra fjernsynet. Men jeg vil kalde det positiv støj, for de støjer jo, fordi de har det sjovt. Det kræver, at man har et rum, som man kan bruge til det, så man kan lukke døren og ikke forstyrrer de andre for meget," siger han.

Både Ole Nielsen og Beate Larsen er overbevist om, at EyeToy kan indgå som et supplement til de øvrige aktiviteter, som SFO'en tilbyder børnene. Udeliv og fysisk aktivitet er en stor del af de lege og aktiviteter, der sættes i gang, og på det område falder EyeToy ikke ved siden af.

"Det er vores pligt at følge med i de nye ting, som børn vokser op med i dag, og der kan EyeToy sikkert blive en ny aktivitet, for det er tydeligt, at det giver nogle gode fælles oplevelser for børnene," siger Beate Nielsen.





Sådan Virker det

Princippet i EyeToy er, at man stiller det lille bevægelsesfølsomme kamera ovenpå tv'et og ser sig selv på skærmen. Herefter foregår al navigation og bevægelse i selve spillet ved, at man hopper, springer og bevæger sig foran kameraet, der filmer alle bevægelser og integrerer dem i spillet.

Der findes en lang række spil-titler, der er specielt udviklet til at kunne bruge det specielle kamera.

Kameraet fungerer til PlayStation2 konsoller, og EyeToy Play 3 er det tredje spil i rækken af EyeToy-spil rettet mod børn. I Danmark har serien solgt 60.000 eksemplarer, og over 10 procent af alle PlayStation2 ejere har i dag et EyeToy kamera.

"Det er med god samvittighed, at vi kan lancere produkter som EyeToy. Når der findes sådanne produkter, er vi med til at ændre måden, der spilles konsolspil på, og det ændrer ved hele opfattelsen af det at spille computerspil. Traditionelt opfattes computerspil som noget med at drikke cola og spise chips, men nu kan PlayStation tilbyde en aktiv legeform, og det ændrer ved fordommene," siger Lone Buchardt, der er marketing koordinator ved Nordisk Film Interactive, der står bag PlayStation i Danmark.





Læring og læreplaner

Læring kan beskrives som en proces, hvor børn tilegner sig viden, kunnen og færdigheder gennem de erfaringer, de gør sig ved at deltage og bidrage til egen og hinandens læring i samspil med andre.

At arbejdet med den pædagogiske læreplan kan desuden bruges til at udvikle det pædagogiske personales faglighed og den pædagogiske praksis.

Loven om læreplaner opfordrer det pædagogisk personale til at overveje om de gør det, de siger og til at undersøge om de gør det, de tror de gør.

Pædagogisk konsulent Tiziana Filippini og pædagog Paola Strozzi fra Reggio Emilia, Italien vil gennem konkrete eksempler give eksempler på, hvordan man i Reggio Emilia planlægger projekter, dokumenterer og Tiziana Filippini og Paola Strozzi vil inddrage eksempler fra arbejdet med børneinstitutionerne i Reggio Emilia. Det betyder, at vi vil møde eksempler fra både vuggestuer og børnehaver.

Kurset vil blive oversat til dansk af professor Jørn Moestrup.

Tid: Mandag d. 24. og tirsdag d. 25. april 2006 kl. 10.00-16.00

Sted: Bygningen, Ved Anlægget 14, 7100 Vejle

Pris: Inklusive frokost og kaffe: kr. 1900,00



Kursusnr. 2006/1 ReMida og pædagogik

I et samarbejde mellem Det Danske Reggio Emilia Netværk og Billed-værkstedet, Kunsthallen Brandts Klædefabrik, i Odense, tilbydes et projektkursus i at lave billedfortællinger med genbrugsmaterialer. Vi prøver at få ReMida-materialer, kunstværker, fotografier ja alle slags ting og sager til at blive fortællinger. Vi bruger forskellige metoder og kombinerer dem med inspiration fra ReMida i Reggio Emilia.

Tid: 16. marts 2006 og 18. maj 2006 begge dage fra kl.10-17.

Sted: Billedværkstedet, Brandts Klædefabrik, Brandts Passage, Odense.

Undervisere: Ole Lambertsen, Billedværstedet Brandts Klædefabrik

og Karin Eskesen



Program d. 16. marts

Introduktion til ReMida projekter i Reggio Emilia og nogle danske projekter. ReMida handler om at bruge overskuds materialer, som midler i pædagogikken. Der eksisterer nu flere ReMida- centre i Danmark.

Her efter går vi i gang med at eksperimentere med materialer, ideer og muligheder.

Vi oplever med alle sanser, og vi skal selv prøve ideer og muligheder af med hænderne.

Sporjagter er et nøgleord vi bruger meget. I skal på sporet af fortællingerne i billederne og skal på forskellige måder prøve at fastholde de spor i finder frem til på opdagelsesrejserne

Vi laver billedsamtaler, hvor vi diskuterer de opdagelser, vi finder frem til undervejs.

Vi diskuterer hvordan de kan bruges i arbejdet med børnene. Vi berører hvad det kan betyde at dokumentere sine projekter.

Da vi har erfaring for at det er en god ide at være 2 eller flere fra samme institution anbefaler vi dette. Dialogen og samarbejdet er væsentlig for forståelsen af ideen med projektet.

Pris: pr. person for kurset inklusive frokost er 1650,00 kr.

Pris: for 2 personer fra samme institution er 3000,00 kr.



Se mere på www.reggioemilia.dk

Ansøgningsfrist 1.3 2006.





Tilmelding til begge kurser sendes til:

Sekretariatet

Det Danske Reggio Emilia Netværk

Fælledvej 16

5000 Odense C

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.